loadingOm teknologin med artificiell intelligens utvecklas ytterligare kan det bli standard i alla bilar att ha hjul som anpassar sig efter vägförhållanden. (Foto: Stan Honda/AFP/Getty Images)
Om teknologin med artificiell intelligens utvecklas ytterligare kan det bli standard i alla bilar att ha hjul som anpassar sig efter vägförhållanden. (Foto: Stan Honda/AFP/Getty Images)
Vetenskap

Forskare uppfinner hjulet på nytt

Brian Trought Epoch Times Irland

Forskare har utvecklat ett system med artificiell intelligens som gör det möjligt för hjulen på en bil att tänka och agera självständigt.

Det smarta hjulet, som utvecklas av forskare på University of Portsmouth i samarbete med det brittiska företaget PML Flightlink, möjliggör kommunikation mellan hjulen på en bil genom tusentals beräkningar per sekund. Hjulen kan därmed tänka och lära sig medan bilen körs och utföra beräkningar och justeringar i enlighet med hastighet och vägförhållanden.

”Man brukar säga att man inte kan uppfinna hjulet på nytt men det är precis vad vi har gjort”, säger Dr David Brown på institutionen för industriell forskning på University of Portsmouth.

”Vi har tagit hjulet och gett det en hjärna och förmågan att tänka och lära sig. Det är ett enormt genombrott.”

Det är första gången som artificiell intelligens har ersatt grundläggande mekanik på ett motorfordon.

Teamet tror att teknologin kommer att innebära större kontroll och lugnare och säkrare färder samtidigt som föraren fortfarande har kontrollen över bilen.

Den artificiella intelligensen kommer att kontrollera upphängningen, styrningen och bromssystemen på bilen och kommer att lära sig självt att anpassa sig till kurvor, gropar och andra potentiella risker. Kompensation görs sedan genom att justera bilens reaktioner. Informationen lagras i datorminnet och används nästa gång bilen stöter på liknande vägförhållanden.

”Konventionell hjulupphängning får fordonet att sjunka ned när hjulen kör på dåliga vägytor, vilket gör färden skakig. I en skarp kurva gör friktionen så att fordonet saktas ned. Elektronisk friktionskontroll och hjulupphängning balanserar denna sänkning och friktionseffekt, utan att föraren märker att det finns där”, säger Brown.

”Man får en snabbare och säkrare bil.”

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/7-7-8/57411.html

Mest lästa

Rekommenderat

loadingOm teknologin med artificiell intelligens utvecklas ytterligare kan det bli standard i alla bilar att ha hjul som anpassar sig efter vägförhållanden. (Foto: Stan Honda/AFP/Getty Images)
Om teknologin med artificiell intelligens utvecklas ytterligare kan det bli standard i alla bilar att ha hjul som anpassar sig efter vägförhållanden. (Foto: Stan Honda/AFP/Getty Images)
Vetenskap

Forskare uppfinner hjulet på nytt

Brian Trought Epoch Times Irland

Forskare har utvecklat ett system med artificiell intelligens som gör det möjligt för hjulen på en bil att tänka och agera självständigt.

Det smarta hjulet, som utvecklas av forskare på University of Portsmouth i samarbete med det brittiska företaget PML Flightlink, möjliggör kommunikation mellan hjulen på en bil genom tusentals beräkningar per sekund. Hjulen kan därmed tänka och lära sig medan bilen körs och utföra beräkningar och justeringar i enlighet med hastighet och vägförhållanden.

”Man brukar säga att man inte kan uppfinna hjulet på nytt men det är precis vad vi har gjort”, säger Dr David Brown på institutionen för industriell forskning på University of Portsmouth.

”Vi har tagit hjulet och gett det en hjärna och förmågan att tänka och lära sig. Det är ett enormt genombrott.”

Det är första gången som artificiell intelligens har ersatt grundläggande mekanik på ett motorfordon.

Teamet tror att teknologin kommer att innebära större kontroll och lugnare och säkrare färder samtidigt som föraren fortfarande har kontrollen över bilen.

Den artificiella intelligensen kommer att kontrollera upphängningen, styrningen och bromssystemen på bilen och kommer att lära sig självt att anpassa sig till kurvor, gropar och andra potentiella risker. Kompensation görs sedan genom att justera bilens reaktioner. Informationen lagras i datorminnet och används nästa gång bilen stöter på liknande vägförhållanden.

”Konventionell hjulupphängning får fordonet att sjunka ned när hjulen kör på dåliga vägytor, vilket gör färden skakig. I en skarp kurva gör friktionen så att fordonet saktas ned. Elektronisk friktionskontroll och hjulupphängning balanserar denna sänkning och friktionseffekt, utan att föraren märker att det finns där”, säger Brown.

”Man får en snabbare och säkrare bil.”

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/7-7-8/57411.html

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024