loading
Inrikes

Forskare ger lärare godkänt

Epoch Times Sverige

Marcus Samuelsson har följt tre klasser vid tre skolor med tillsammans 49 lärare för att se hur lärare hanterar störande elever.

– Jag såg en ganska lugn miljö med lärare som hanterade undervisningssituationen bra. De lade mycket krut i början av terminen på att förklara för de nya sjuorna vilka regler som gällde. De hade också gott om strategier för att snabbt korrigera störande beteenden.

Vad som kan betraktas som störande avgörs av läraren och det kan vara ganska oförargliga saker. Eleven kan ha svårt att sitta still, svårt att hantera sin kropp eller vänta på sin tur för att tala. Det är viktigare att det är tyst i klassrummet än att exempelvis en elev pratar med en annan för att hämta in och fördjupa sin kunskap, menar Marcus Samuelsson.

Han upplever lärarna som skickliga på att anpassa de strategier de har för att korrigera det de betraktar som störande. Beroende på situationen kan en blick, en gest, ironi, tillsägelse eller talande tystnad räcka. Den starkaste åtgärden var att peka ut eleven i klassen vilket sätter stort socialt tryck på eleven.

– Det är en balansgång. Om sådana åtgärder upprepas många gånger kan det leda till att eleven både stigmatiseras och marginaliseras.

Det som inte är bra är att elevernas misslyckanden uppmärksammas och att mindre fokus läggs på det de lyckas med. Det här förstärks ju längre upp i skolan eleverna kommer, säger Markus Samuelsson som själv är slöjdlärare.

Han upplever att lärarna inte vill isolera en elev och inte vid något tillfälle såg han en elev utvisas från klassrummet, något som är vanligt i till exempel Australien och England.

– Jag upplevde lärarna som omsorgsfulla. De tar ansvar för elevernas sociala utveckling. Även de stökiga eleverna inkluderas, säger Markus Samuelsson i ett pressmeddelande.

Marcus Samuelsson disputerade nyligen i Linköping och hans avhandling heter: Störande elever, korrigerande lärare.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Forskare ger lärare godkänt

Epoch Times Sverige

Marcus Samuelsson har följt tre klasser vid tre skolor med tillsammans 49 lärare för att se hur lärare hanterar störande elever.

– Jag såg en ganska lugn miljö med lärare som hanterade undervisningssituationen bra. De lade mycket krut i början av terminen på att förklara för de nya sjuorna vilka regler som gällde. De hade också gott om strategier för att snabbt korrigera störande beteenden.

Vad som kan betraktas som störande avgörs av läraren och det kan vara ganska oförargliga saker. Eleven kan ha svårt att sitta still, svårt att hantera sin kropp eller vänta på sin tur för att tala. Det är viktigare att det är tyst i klassrummet än att exempelvis en elev pratar med en annan för att hämta in och fördjupa sin kunskap, menar Marcus Samuelsson.

Han upplever lärarna som skickliga på att anpassa de strategier de har för att korrigera det de betraktar som störande. Beroende på situationen kan en blick, en gest, ironi, tillsägelse eller talande tystnad räcka. Den starkaste åtgärden var att peka ut eleven i klassen vilket sätter stort socialt tryck på eleven.

– Det är en balansgång. Om sådana åtgärder upprepas många gånger kan det leda till att eleven både stigmatiseras och marginaliseras.

Det som inte är bra är att elevernas misslyckanden uppmärksammas och att mindre fokus läggs på det de lyckas med. Det här förstärks ju längre upp i skolan eleverna kommer, säger Markus Samuelsson som själv är slöjdlärare.

Han upplever att lärarna inte vill isolera en elev och inte vid något tillfälle såg han en elev utvisas från klassrummet, något som är vanligt i till exempel Australien och England.

– Jag upplevde lärarna som omsorgsfulla. De tar ansvar för elevernas sociala utveckling. Även de stökiga eleverna inkluderas, säger Markus Samuelsson i ett pressmeddelande.

Marcus Samuelsson disputerade nyligen i Linköping och hans avhandling heter: Störande elever, korrigerande lärare.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024