loadingUSA, Los Angeles: En ny Mercedes-Benz Bluetec diesel i den årliga Los Angeles bilvisningen. (Foto: AFP/Gabriel Bouys)
USA, Los Angeles: En ny Mercedes-Benz Bluetec diesel i den årliga Los Angeles bilvisningen. (Foto: AFP/Gabriel Bouys)
Inrikes

Försäljningsrekord för dieselbilar

(TT)

Aldrig tidigare har det sålts så mycket dieselbilar i Sverige som nu. Andelen dieselbilar var i november rekordhöga 26,3 procent av nyregistreringarna visar siffror från Bil Sweden.

– Vi börjar närma oss Europa, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

I november förra året var dieselandelen 11,2 procent. Hittills i år är dieselandelen 19 procent på årsbasis.

I övriga Europa är andelen dieselbilar runt 50 procent, säger Bertil Moldén. Det som ligger bakom dieselboomen är koldioxidbaserad beskattning, partikelfilterrabatt, lägre koldioxidutsläpp och lägre bränsleförbrukning.

– Om bara myndigheterna ger oss långsiktiga spelregler så kan vi inom tre år vara uppe på 50 procent, säger han.

För personbilarna ser det fortsatt bra ut. I november registrerades 24 816 nya personbilar, en ökning med 0,8 procent jämfört med november i fjol. Hittills i år har nybilsregistreringarna ökat med 3,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Men försäljningen av tunga lastbilar minskar. I november nyregistrerades 3 713 lastbilar, en minskning med 2,6 procent.

– Det är rekyl på den försköpseffekt som vi såg inför införandet av de nya skärpta avgaskraven från den 1 oktober, säger Bertil Moldén.

– Man ska se det på längre sikt och då ser det bra ut. Och vi vet att orderingången är bra.

Hittills i år har försäljningen av tunga lastbilar ökat med 6,8 procent på årsbasis.

Registreringen av lätta lastbilar, upp till 3,5 ton, ökade i november med 1,3 procent.

– Det är främst hantverkare som köper lätta lastbilar, och det här är ett tecken på att AB Sverige går bra, säger Bertil Moldén.

Miljöbilsregistreringarna ökade med 95 procent i november. Hittills i år är ökningen 188 procent. Miljöbilsandelen var i november 14,3 procent av de totala nyregistreringarna.

Bertil Moldén gläds åt ökningen men efterlyser klara besked från regeringen vad gäller beskattningen på etanol, trängselskatten i Stockholm och alliansens förslag i valrörelsen om en miljöbilsrabatt på 10 000 kronor.

– Myndigheterna måste sätta ner foten. Många vill ta ett miljöansvar men väntar med att köpa, säger Bertil Moldén.

Ett annat problem är den gamla bilparken i Sverige, Europas äldsta. Det finns 350 000 bilar som saknar katalysator. Här efterlyser Bil Sweden besked om en höjning av skrotpremien.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUSA, Los Angeles: En ny Mercedes-Benz Bluetec diesel i den årliga Los Angeles bilvisningen. (Foto: AFP/Gabriel Bouys)
USA, Los Angeles: En ny Mercedes-Benz Bluetec diesel i den årliga Los Angeles bilvisningen. (Foto: AFP/Gabriel Bouys)
Inrikes

Försäljningsrekord för dieselbilar

(TT)

Aldrig tidigare har det sålts så mycket dieselbilar i Sverige som nu. Andelen dieselbilar var i november rekordhöga 26,3 procent av nyregistreringarna visar siffror från Bil Sweden.

– Vi börjar närma oss Europa, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

I november förra året var dieselandelen 11,2 procent. Hittills i år är dieselandelen 19 procent på årsbasis.

I övriga Europa är andelen dieselbilar runt 50 procent, säger Bertil Moldén. Det som ligger bakom dieselboomen är koldioxidbaserad beskattning, partikelfilterrabatt, lägre koldioxidutsläpp och lägre bränsleförbrukning.

– Om bara myndigheterna ger oss långsiktiga spelregler så kan vi inom tre år vara uppe på 50 procent, säger han.

För personbilarna ser det fortsatt bra ut. I november registrerades 24 816 nya personbilar, en ökning med 0,8 procent jämfört med november i fjol. Hittills i år har nybilsregistreringarna ökat med 3,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Men försäljningen av tunga lastbilar minskar. I november nyregistrerades 3 713 lastbilar, en minskning med 2,6 procent.

– Det är rekyl på den försköpseffekt som vi såg inför införandet av de nya skärpta avgaskraven från den 1 oktober, säger Bertil Moldén.

– Man ska se det på längre sikt och då ser det bra ut. Och vi vet att orderingången är bra.

Hittills i år har försäljningen av tunga lastbilar ökat med 6,8 procent på årsbasis.

Registreringen av lätta lastbilar, upp till 3,5 ton, ökade i november med 1,3 procent.

– Det är främst hantverkare som köper lätta lastbilar, och det här är ett tecken på att AB Sverige går bra, säger Bertil Moldén.

Miljöbilsregistreringarna ökade med 95 procent i november. Hittills i år är ökningen 188 procent. Miljöbilsandelen var i november 14,3 procent av de totala nyregistreringarna.

Bertil Moldén gläds åt ökningen men efterlyser klara besked från regeringen vad gäller beskattningen på etanol, trängselskatten i Stockholm och alliansens förslag i valrörelsen om en miljöbilsrabatt på 10 000 kronor.

– Myndigheterna måste sätta ner foten. Många vill ta ett miljöansvar men väntar med att köpa, säger Bertil Moldén.

Ett annat problem är den gamla bilparken i Sverige, Europas äldsta. Det finns 350 000 bilar som saknar katalysator. Här efterlyser Bil Sweden besked om en höjning av skrotpremien.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024