"För diskussionen kring dokusåpor till sin spets"
Regissören Bill Guttentag och huvudrollsinnehavaren Eva Mendez vid en presentation av filmen “Live” vid 33:e filmfestivalen i Deauville, USA, i september förra året. Nu kommer ”Live” på dvd.


  • Titel: Live!
  • Produktionsår: 2007
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Bill Guttentag
  • Medverkande: Eva Mendes, David Krumbholtz, Jay,Hernandez, Jeffrey Dean Morgan m fl
  • Kommer ut: 080702

I dagsläget domineras mycket av tv:s bästa sändningstid av dokusåpor. Debatten har varit het kring det faktum att människor utnyttjas så att tv-bolagen ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Bill Guttentag, som har vunnit två Oscars för bästa kortfilm i dokumentärgenren, har här gjort en spelfilm som för diskussionen kring dokusåpor till sin spets. Dokusåpan i fråga går ut på att sex människor ska spela rysk roulett i direktsänd TV.

Med tanke på Guttentags bakgrund som dokumentärfilmare, är det inte så konstigt att han valt att filma hela den fiktiva filmen som om den vore en dokumentär (för den påläste handlar det alltså om en ”mockumentär”). Precis som i ”Drop Dead Gorgeous” (Michael Patrick Jann, USA/Tyskland, 1999), som handlar om den hänsynslösa konkurrensen vid en skönhetstävling, förstärker denna stil det bisarra i situationen. Resultatet är en vass satir, som riktar stark kritik mot dokusåpor i allmänhet.

Mesta delen av filmen kretsar kring förarbetet för att få tillåtelse att sända programmet som heter just ”Live”. Då får vi bland annat följa bolagschefen Katy (Eva Mendes) en vanlig dag på jobbet, där hon får höra ett antal idéer till dokusåpor. Dessa ”idéer” har högt underhållningsvärde.

Som film är detta inget direkt mästerverk. Den är till och med lite seg ibland. Men jag vill ändå tipsa om den, eftersom den tar upp ett aktuellt ämne och har relevanta kommentarer på dagens tv-klimat. Mendes sköter sig skapligt i huvudrollen, som den kalla och ambitiösa bolagschefen, som gör allt för att få de där tittarsiffrorna som kan göra henne till en tungviktare i branschen.

Trots att man vet vad dokusåpan handlar om, kommer slutet som något av chock. Detta bidrar filmens lugna tempo till; vi i publiken har vant oss vid det lugna tempot och får en chock när det helt plötsligt bryts. Precis som för Katy i filmen blir det helt plötsligt ”verklighet” av dokusåpan.