Folsyra i kosttillskott kan öka risken för bröstcancer
Folat är viktigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Naturliga källor till folat är frukt, bär, mörkgröna bladgrönsaker, kål, bönor, kikärter och linser.(Foto: AFP/ Mychele Daniau


För kvinnor med en viss genuppsättning ökar risken för bröstcancer av folat, visar en ny svensk doktorsavhandling.

Folat är ett B-vitamin som finns i olika former. Den syntetiska formen kallas folsyra och används vid berikning och i kosttillskott. Enligt Livsmedelsverket anses folsyra vara lättare för kroppen att ta upp än folat.

Näringsforskaren Ulrika Ericson har analyserat data från den stora studien Malmö Kost Cancer från 1990-talet då information och blodprover samlades in från över 17 000 kvinnor. Drygt 500 av dessa kvinnor hade vid slutet av 2004 insjuknat i bröstcancer.

Ulrika Ericson jämförde de bröstcancersjuka kvinnornas folatnivåer, genuppsättningar och matvanor med motsvarande data från de friska kvinnorna.

Hon såg att risken för bröstcancer var hälften så stor hos de kvinnor som fick i sig rekommenderad mängd av folat jämfört med dem som hade lägst intag av folat. Samtidigt visade det sig att hos en tiondel av kvinnorna ökade bröstcancerrisken i takt med folatnivåerna. Den gruppen hade ärvt från båda sina föräldrar en variant av ett enzym som påverkar hur folat används i kroppen, och hade redan ökad risk för bröstcancer. Särskilt hög risk hade dessa kvinnor om de tog vitamintabletter med folsyra.

Ulrika Ericson avråder från att införa en allmän folatberikning av livsmedel och anser att man hellre bör äta naturligt folatrik kost.

Än så länge vet man för lite om riskerna med höga folatnivåer i blodet. Det är för outforskat vad som händer när man får i sig stora doser folat, och om det har någon betydelse om det kommer från mat eller kosttillskott, säger Ulrika Ericson.

Det kan dock vara motiverat för två grupper att ta ett folsyratillskott, nämligen personer som har en viss typ av blodbrist och låga folatnivåer och kvinnor som vill bli gravida (folat minskar risken för ryggmärgsbråck hos nyfödda), anser Ulrika Ericson.

I Sverige är det ännu inte aktuellt med berikning av folsyra i livsmedel men i USA har man berikat sedan 1998 berättar Ulrika Ericson.

Frukt, bär och grönsaker, liksom lever, är kända goda folatkällor. Torkade linser och bönor, kikärter, groddar och mörkgröna bladgrönsaker innehåller särskilt mycket folat. De låga folatintag man ser bland svenska kvinnor beror förmodligen framför allt på att vi äter för lite av dessa livsmedel och istället ersätter dem med t.ex. kakor och godis.

Hon utesluter dock inte att våra matvanor, med allt mer färdiglagad mat och och lång värmehållning, kan ha betydelse.

– Folat är ett mycket känsligt ämne, men om folathalten har minskat i maten kan jag inte uttala mig om, avslutar Ulrika Ericson.

Hennes avhandling läggs fram vid Lunds universitet den 10 april.

Mer i samma ämne

Folatrik kost viktigt för gravida
Kosten har betydelse vid demenssjukdomar
Många frågetecken kring mikromat