loading
Inrikes

Folksam vill minska svåra mopedolyckor

Epoch Times Sverige

Mellan åren 2005 och 2007 har antalet personskador på grund av mopedolyckor ökat med 60 procent enligt Folksams statistik. Många av dessa förare har kört mopeder i hastigheter upp emot 80 km/timmen.

Av de yngsta mopedförarna kör 55 procent trimmade mopeder enligt NTF:s enkätundersökning av mopedförare. Ett faktum föräldrarna i de flesta fall känner till.

– Det är inte sakskadorna som är det mest betungade att bära men däremot svåra personskadorna som invaliditet och tyvärr ibland även dödsfall. En trimmad moped som kommer upp i 80 km/timmen är ett svårmanövrerat fordon med tanke på de små och breda hjulen, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam i ett pressmeddelande

Det är förare av de så kallade EU-mopederna, klass I-mopeder, som råkar värst ut med svåra eller livshotande skall- och benskador. Medan skall- och bröstskador dominerar bland förarna av de något långsammare klass II-mopederna. Hälften av de svårt skadade eller omkomna hade en oknäppt hjälm på sig som flög av vid olyckan.

Folksam vill ändra på den dystra statistiken och kommer med en följande förslag:

  • Registreringsplikt för klass II-mopeder och registreringsskylten ska ha avvikande färg, jämfört med klass I-mopeder. Det underlättar för polisen att avgöra mopedtyp.
  • Körkort för klass I-mopeder och förarbevis för klass II-mopeder har regeringen föreslagit och det är något som Folksam stöder.
  • Obligatorisk årlig besiktning av mopeder
  • Mopedsäljare ska inte sälja ”fabrikstrimmade” mopeder, där skärps kraven.
  • Polisen bör få bättre möjligheter att kunna stoppa mopedister

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Folksam vill minska svåra mopedolyckor

Epoch Times Sverige

Mellan åren 2005 och 2007 har antalet personskador på grund av mopedolyckor ökat med 60 procent enligt Folksams statistik. Många av dessa förare har kört mopeder i hastigheter upp emot 80 km/timmen.

Av de yngsta mopedförarna kör 55 procent trimmade mopeder enligt NTF:s enkätundersökning av mopedförare. Ett faktum föräldrarna i de flesta fall känner till.

– Det är inte sakskadorna som är det mest betungade att bära men däremot svåra personskadorna som invaliditet och tyvärr ibland även dödsfall. En trimmad moped som kommer upp i 80 km/timmen är ett svårmanövrerat fordon med tanke på de små och breda hjulen, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam i ett pressmeddelande

Det är förare av de så kallade EU-mopederna, klass I-mopeder, som råkar värst ut med svåra eller livshotande skall- och benskador. Medan skall- och bröstskador dominerar bland förarna av de något långsammare klass II-mopederna. Hälften av de svårt skadade eller omkomna hade en oknäppt hjälm på sig som flög av vid olyckan.

Folksam vill ändra på den dystra statistiken och kommer med en följande förslag:

  • Registreringsplikt för klass II-mopeder och registreringsskylten ska ha avvikande färg, jämfört med klass I-mopeder. Det underlättar för polisen att avgöra mopedtyp.
  • Körkort för klass I-mopeder och förarbevis för klass II-mopeder har regeringen föreslagit och det är något som Folksam stöder.
  • Obligatorisk årlig besiktning av mopeder
  • Mopedsäljare ska inte sälja ”fabrikstrimmade” mopeder, där skärps kraven.
  • Polisen bör få bättre möjligheter att kunna stoppa mopedister

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024