Chefen för Kanadas resebyråbransch har uttryckt oro över att de nya skyddsåtgärderna för kanadensare som reser till USA är ”inkonsekventa” och kan skada verksamheten.
David McCaigs kommentarer kommer när åtta flygplatser runtom i landet förbereder sig för att införa kontroversiella helkroppsskanrar efter det misslyckade bombattentatförsöket på en flygning mellan Amsterdam och Detroit på juldagen.
Nya flygsäkerhetsåtgärder, där rätten för resenärer till USA att ta med handbagage försvinner, har lett till förseningar på flygplatser i Nordamerika.
McCaig, ordförande i Association of Canadian Travel Agencies (ACTA) och styrelseledamot i Canadian Corporate Travel Association, säger att de nya säkerhetsåtgärderna ”är inkonsekventa och vi ifrågasätter hur effektiva de egentligen är.”
– Vi tycker att halvmesyrer, eller åtgärder som inte riktigt tar itu med alla frågorna, kan skada verksamheten generellt. Jag syftar inte bara på resebranschen – det skulle faktiskt kunna skada ekonomin också.
Han nämner ett fall där ACTA:s anställda, som kroppsvisiterades på en Las Vegas flygplats överallt utom i skrevet, där den så kallade ”kalsongbombaren” gömde sprängämnen. McCaig anser också att kroppsskanning är ett intrång på privatlivet och ifrågasätter att affärsresenärer inte kan ta med sig sina portföljer på ombord planet.
– Det jag menar är, varför kan affärsmän inte ta med kabinväskan till USA efter att den gått igenom säkerhetskontrollen? De flesta resenärer i business class har en kabinväska så att de kan arbeta medan de flyger – det är en del av anledningen till att de betalar för business class.
När det gäller dem som har ”FAST- (Free And Secure Trade) kort”, som har skannats i förväg för snabbkontroll genom säkerhetskontrollen, säger McCaig att det är ”oklart vilka bestämmelser som gäller – det är en del av problemet.”
– Vi anser att säkerheten kommer först och främst och är viktigast, men vi måste vara konsekventa. Det måste vara lite mer genomtänkt.
Förutom fullkroppsskanning planerar Kanada att utveckla ett program för observation av passagerares beteende med fokus på att identifiera felaktigt eller misstänkt beteende.
Arne Kislenko, professor i internationella relationer vid universitetet i Toronto och en tidigare högt uppsatt säkerhetsansvarig på Torontos Lester B. Pearson Airport, säger att beteendeobservation är en viktig del av säkerheten.
– Jag garanterar att den inte kommer att bli något slags patentlösning, den kommer inte att bota allt, men den fångar faktiskt en del dåliga människor oavsett om den är vetenskaplig eller inte. Jag har själv i över 12 år i ledande ställning gjort denna typ av arbete varje dag, vi tog fast människor på tämligen regelbundna basis, säger han.
Dock varnar han för att terroristerna är mycket försigkomna och kommer att hitta sätt att kringgå alla säkerhetssystem.
– Hotet förändras ständigt. Det här är för det mesta mycket sofistikerade människor, och de kommer alltid att hitta ett nytt sätt att förstöra för dig. Vi kan aldrig få perfekt säkerhet.
Vissa organ i Kanada, såsom Kanadas ridande polis (RCMP) och Kanadas gränsmyndighet (CBSA), använder redan liknande program. Ett antal andra länder har beteendeobservation på plats vid flygplatser, inklusive Israel, där experter på säkerhet börjar observera resenärer så fort de anländer till parkeringen.
Medborgarrättsgrupper har uttryckt farhågor beträffande beteendeobservation och säger att det kan leda till bedömning efter etnisk bakgrund. Men enligt ett pressmeddelande från Transport Canada fokuserar detta ytterligare lager av säkerhet på att identifiera dem som beter sig misstänkt ”och inte på ras eller etnisk bakgrund”.
ACTA:s McCaig säger att beteendeobservation ”har varit mycket framgångsrik” och att regeringen bör prioritera detta.
Kislenko betonar dock att även om större säkerhet är nödvändigt på flygplatser, så bör säkerhetsåtgärderna inte gå för långt.
– Vi borde aldrig ha sådan sträng säkerhet att man inte kan komma ut ur huset om man vill. Men vi måste vara realistiska, vi måste ständigt förbättra säkerheten.
– Det är en evig kamp och den enda stora frågan som vi alla står inför är hur vi förenar dessa åtgärder med vår medborgerliga frihet och hur vi får så många miljoner människor att passera genom flygplatserna till deras destinationer i tid.
Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/27950/