loadingDet var från en JAS 39 Gripen som den svenske piloten Stefan Kaarle på fredagen plötsligt sköts ut. (Foto: AFP/Scanpix Sweden/ Saab Aerosystems)
Det var från en JAS 39 Gripen som den svenske piloten Stefan Kaarle på fredagen plötsligt sköts ut. (Foto: AFP/Scanpix Sweden/ Saab Aerosystems)
Inrikes

Flygningar med Gripen stoppas

Fredrik Gunér, Per Vallgårda, TT Luleå

Försvaret stoppar alla flygningar med flygvapnets Gripenplan av typ C och D tills alla säkerhetssystem är genomgångna.

Piloten säger att han inte sköt sig ur planet frivilligt, berättar haverikommissionen för TT.

Statens haverikommission kom till Vidsel på fredagsförmiddagen och började med att intervjua olycksplanets pilot. Efter intervjun konstaterar kommissionen att piloten inte upplever att det var han själv som initierade utskjutningsförloppet.

-Det var någonting som han överraskades av. Han upplever att han flög normalt och förberedde sig på landningen, sedan inträffade det här, säger Agne Widholm, utredningschef vid haverikommissionen, till TT och fortsätter:

-Vår undersökning inriktar sig nu initialt på om det finns några fel i flygplanet som kan göra det här eller om det är en oavsiktlig beröring. Oavsett vad det är så är det allvarligt att det kan inträffa, att man blir avkastad inför landning.

Agne Widholm säger att haverikommissionen också arbetar med att tekniskt kunna bekräfta det piloten berättat. De minnesenheter (den så kallade svarta lådan) som finns på alla Jasplan har hittats och kommer på lördag att transporteras till Arboga för att undersökas.

-Vi hoppas att i början av nästa vecka kunna ta del av den data som finns registrerad, säger Widholm.

Stoppades direkt

När kommissionen intervjuat piloten informerades Försvarsmakten som direkt beslutade att stoppa alla flygningar med flygvapnets 53 Gripenplan typ C och D, de modernaste varianterna av Gripen. Olycksplanet i Vidsel var av typ C.

-Om vi har den typen av utsaga och den kommer från haverikommisionen är det tillräckligt allvarligt för oss för att göra uppehåll i flygningarna tills vi vet mer, Mats Helgesson, central flygchef vid Försvarsmakten.

Nu ska planens säkerhetssystem undersökas för att se så de fungerar. Systemen omfattar bland annat raketstolen och pilotens utrustning som fallskärm och dräkt.

Flygstoppet varar i en vecka. Direkt efter haveriet ställde F 21 in alla flygningar med Gripen tills vidare.

Inga föraningar

I en intervju på Försvarets hemsida berättar piloten Stefan Kaarle, 37 år, om flygningen. Han hade inga föraningar om att något skulle gå på tok.

-Jag skulle göra ett normalt landningsvarv över banan, allt enligt rutinerna. Jag hade ingen som helst uppfattning om att något var tokigt, berättar Stefan Kaarle.

Av hänsyn till den pågående haveriutredningen väljer han att inte berätta om vad han upplevde sekunderna innan han sköts ut ur planet med hjälp av raketstolen.

-Allt går väldigt fort, det blir ett inferno i ett utskjutningsförlopp. Men jag inser ganska snabbt att det här kommer att gå bra. När jag landar är jag mest förvånad över att allt går så smärtfritt och att jag mår så bra som jag gör, säger Stefan Kaarle.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet var från en JAS 39 Gripen som den svenske piloten Stefan Kaarle på fredagen plötsligt sköts ut. (Foto: AFP/Scanpix Sweden/ Saab Aerosystems)
Det var från en JAS 39 Gripen som den svenske piloten Stefan Kaarle på fredagen plötsligt sköts ut. (Foto: AFP/Scanpix Sweden/ Saab Aerosystems)
Inrikes

Flygningar med Gripen stoppas

Fredrik Gunér, Per Vallgårda, TT Luleå

Försvaret stoppar alla flygningar med flygvapnets Gripenplan av typ C och D tills alla säkerhetssystem är genomgångna.

Piloten säger att han inte sköt sig ur planet frivilligt, berättar haverikommissionen för TT.

Statens haverikommission kom till Vidsel på fredagsförmiddagen och började med att intervjua olycksplanets pilot. Efter intervjun konstaterar kommissionen att piloten inte upplever att det var han själv som initierade utskjutningsförloppet.

-Det var någonting som han överraskades av. Han upplever att han flög normalt och förberedde sig på landningen, sedan inträffade det här, säger Agne Widholm, utredningschef vid haverikommissionen, till TT och fortsätter:

-Vår undersökning inriktar sig nu initialt på om det finns några fel i flygplanet som kan göra det här eller om det är en oavsiktlig beröring. Oavsett vad det är så är det allvarligt att det kan inträffa, att man blir avkastad inför landning.

Agne Widholm säger att haverikommissionen också arbetar med att tekniskt kunna bekräfta det piloten berättat. De minnesenheter (den så kallade svarta lådan) som finns på alla Jasplan har hittats och kommer på lördag att transporteras till Arboga för att undersökas.

-Vi hoppas att i början av nästa vecka kunna ta del av den data som finns registrerad, säger Widholm.

Stoppades direkt

När kommissionen intervjuat piloten informerades Försvarsmakten som direkt beslutade att stoppa alla flygningar med flygvapnets 53 Gripenplan typ C och D, de modernaste varianterna av Gripen. Olycksplanet i Vidsel var av typ C.

-Om vi har den typen av utsaga och den kommer från haverikommisionen är det tillräckligt allvarligt för oss för att göra uppehåll i flygningarna tills vi vet mer, Mats Helgesson, central flygchef vid Försvarsmakten.

Nu ska planens säkerhetssystem undersökas för att se så de fungerar. Systemen omfattar bland annat raketstolen och pilotens utrustning som fallskärm och dräkt.

Flygstoppet varar i en vecka. Direkt efter haveriet ställde F 21 in alla flygningar med Gripen tills vidare.

Inga föraningar

I en intervju på Försvarets hemsida berättar piloten Stefan Kaarle, 37 år, om flygningen. Han hade inga föraningar om att något skulle gå på tok.

-Jag skulle göra ett normalt landningsvarv över banan, allt enligt rutinerna. Jag hade ingen som helst uppfattning om att något var tokigt, berättar Stefan Kaarle.

Av hänsyn till den pågående haveriutredningen väljer han att inte berätta om vad han upplevde sekunderna innan han sköts ut ur planet med hjälp av raketstolen.

-Allt går väldigt fort, det blir ett inferno i ett utskjutningsförlopp. Men jag inser ganska snabbt att det här kommer att gå bra. När jag landar är jag mest förvånad över att allt går så smärtfritt och att jag mår så bra som jag gör, säger Stefan Kaarle.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024