loadingZhejiang Geely Holdings huvudkontor i Hangzhou i Kina den 29 mars. (Foto:/AFP)
Zhejiang Geely Holdings huvudkontor i Hangzhou i Kina den 29 mars. (Foto:/AFP)
Inrikes

Flaggbytet dröjer på Torslandaverken

Barbro Plogander - Epoch Times

Ford undertecknade köpeavtalet för Volvo tillsammans med Geely men på Torslandafabriken får de amerikanska flaggorna hänga uppe ännu några månader innan de byts ut mot de kinesiska fanorna.

När Ford köpte Volvo 1999 var köpesumman 50 miljarder svenska kronor. Kinesiska Geely fick Volvo Cars för 1,8 miljarder US dollar, cirka 13 miljarder kronor. Hälften av Geelys kapital kommer från statliga banker vilka kontrolleras av regimen. Men innan affären är helt klar måste myndigheterna i fyra länder granska affären, vilket beräknas vara klart först under det tredje kvartalet i år.

– Detta är en jätteprestigeaffär för kinesiska regimen och det innebär att den är uppe och vänder på högsta ort. Om man hårdrar det så är det partiet som sitter och styr den här affären även om det är ett privat bolag, säger Jonas Fröberg näringspolitisk reporter på Svenska Dagbladet till SR.

Anställda på Volvo i Sverige och i Belgien har känt oro för sina anställningar, men ägaren till det privatägda Geely, Li Shufu, sade under presskonferensen:
– Min tro är att fabrikerna i Göteborg och Gent ska vara kvar länge. Det förändras inte på grund av en ny ägare.

Geelys vice vd Freeman Shen sade till Sveriges Radio att jobben inte ska flyttas, men tycker att den nuvarande hemmamarknaden i Europa är för liten för Volvo. Istället kommer Geely att bygga upp en andra hemmamarknad i Kina, där kapaciteten kan byggas ut för den gigantiska kinesiska marknaden. Vissa förändringar i bilen behöver dock göras för att passa kinesernas smak, sade Freeman Shen.

Fackföreningarna samarbetar bra med Volvos ledning i Sverige men Kina har inga fria fackföreningar, deras rättssystem förbjuder fria fackföreningar. Det finns fackförening men de kontrolleras av regimen. Li Shufu menar ändå att den svenska modellen skulle kunna användas i Kina.

Men Geely verkar i ett land där mycket kontrolleras av regimen. Kina är en diktatur, ett faktum som knappast har vidrörts i debatten kring Volvo-Geely affären. Regimen i Mittens rike gör som Sovjetunionen, utvidgar sitt inflytande över andra länder.

Det finns anställda på Volvo som arbetar för mänskliga rättigheter i Kina. Det är ännu oklart hur Geelys övertagande kommer att påverka dem.

Volvo är en stor arbetsplats och som sådan kan kommunistpartiet via Geely komma att påverka den svenska regeringen.

Volvo bedriver forskning och utveckling tillsammans med Chalmers. Till exempel har Volvo en adjungerad professor på Chalmers sedan 15 januari i år. Högteknologiforskningen är intressant för Kina. Nyligen kom det nya regler för utländska företag som verkar inne i Kina. Företagen uppmanas att lämna ut affärshemligheter inför certifieringen i Kina, vilket borde skrämma Volvos underleverantörer.

Förfarandet har mött protester i Tyskland:
– Det kan inte vara så att biltillverkare i joint ventures tvingas lämna över teknik och detaljerade ritningar över produktionsprocesser för att få förfarandet godkänt, säger Jürgen Hambrecht, chef för Asien-Stillahavskommittén för tyska företag i ett pressuttalande.

Ford och Zhejiang Geely Holding Group undertecknade på söndagseftermiddagen det definitiva avtalet om försäljningen av Volvo Personvagnar. Sveriges näringsminister Maud Olofsson var närvarande liksom Kinas IT- och industriminister Li Yizhong,.

I Göteborg befanns sig vid samma tidpunkt Kinas ”kronprins” vice presidenten Xi Jingping för olika besök och möten. Bland annat ”firades” att Sverige och Kina haft förbindelser i 60 år. Sverige var ett av de första länderna som erkände kommunistregimen som Kinas lagliga regering, en regim som kom att döda omkring 80 miljoner människor under åren med sin politik och det har inte slutat.


Reception av Geelys visningsrum i Peking med Geelys logo.  (Foto: AFP/Liu Jin)

Reception av Geelys visningsrum i Peking med Geelys logo. (Foto: AFP/Liu Jin)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingZhejiang Geely Holdings huvudkontor i Hangzhou i Kina den 29 mars. (Foto:/AFP)
Zhejiang Geely Holdings huvudkontor i Hangzhou i Kina den 29 mars. (Foto:/AFP)
Inrikes

Flaggbytet dröjer på Torslandaverken

Barbro Plogander - Epoch Times

Ford undertecknade köpeavtalet för Volvo tillsammans med Geely men på Torslandafabriken får de amerikanska flaggorna hänga uppe ännu några månader innan de byts ut mot de kinesiska fanorna.

När Ford köpte Volvo 1999 var köpesumman 50 miljarder svenska kronor. Kinesiska Geely fick Volvo Cars för 1,8 miljarder US dollar, cirka 13 miljarder kronor. Hälften av Geelys kapital kommer från statliga banker vilka kontrolleras av regimen. Men innan affären är helt klar måste myndigheterna i fyra länder granska affären, vilket beräknas vara klart först under det tredje kvartalet i år.

– Detta är en jätteprestigeaffär för kinesiska regimen och det innebär att den är uppe och vänder på högsta ort. Om man hårdrar det så är det partiet som sitter och styr den här affären även om det är ett privat bolag, säger Jonas Fröberg näringspolitisk reporter på Svenska Dagbladet till SR.

Anställda på Volvo i Sverige och i Belgien har känt oro för sina anställningar, men ägaren till det privatägda Geely, Li Shufu, sade under presskonferensen:
– Min tro är att fabrikerna i Göteborg och Gent ska vara kvar länge. Det förändras inte på grund av en ny ägare.

Geelys vice vd Freeman Shen sade till Sveriges Radio att jobben inte ska flyttas, men tycker att den nuvarande hemmamarknaden i Europa är för liten för Volvo. Istället kommer Geely att bygga upp en andra hemmamarknad i Kina, där kapaciteten kan byggas ut för den gigantiska kinesiska marknaden. Vissa förändringar i bilen behöver dock göras för att passa kinesernas smak, sade Freeman Shen.

Fackföreningarna samarbetar bra med Volvos ledning i Sverige men Kina har inga fria fackföreningar, deras rättssystem förbjuder fria fackföreningar. Det finns fackförening men de kontrolleras av regimen. Li Shufu menar ändå att den svenska modellen skulle kunna användas i Kina.

Men Geely verkar i ett land där mycket kontrolleras av regimen. Kina är en diktatur, ett faktum som knappast har vidrörts i debatten kring Volvo-Geely affären. Regimen i Mittens rike gör som Sovjetunionen, utvidgar sitt inflytande över andra länder.

Det finns anställda på Volvo som arbetar för mänskliga rättigheter i Kina. Det är ännu oklart hur Geelys övertagande kommer att påverka dem.

Volvo är en stor arbetsplats och som sådan kan kommunistpartiet via Geely komma att påverka den svenska regeringen.

Volvo bedriver forskning och utveckling tillsammans med Chalmers. Till exempel har Volvo en adjungerad professor på Chalmers sedan 15 januari i år. Högteknologiforskningen är intressant för Kina. Nyligen kom det nya regler för utländska företag som verkar inne i Kina. Företagen uppmanas att lämna ut affärshemligheter inför certifieringen i Kina, vilket borde skrämma Volvos underleverantörer.

Förfarandet har mött protester i Tyskland:
– Det kan inte vara så att biltillverkare i joint ventures tvingas lämna över teknik och detaljerade ritningar över produktionsprocesser för att få förfarandet godkänt, säger Jürgen Hambrecht, chef för Asien-Stillahavskommittén för tyska företag i ett pressuttalande.

Ford och Zhejiang Geely Holding Group undertecknade på söndagseftermiddagen det definitiva avtalet om försäljningen av Volvo Personvagnar. Sveriges näringsminister Maud Olofsson var närvarande liksom Kinas IT- och industriminister Li Yizhong,.

I Göteborg befanns sig vid samma tidpunkt Kinas ”kronprins” vice presidenten Xi Jingping för olika besök och möten. Bland annat ”firades” att Sverige och Kina haft förbindelser i 60 år. Sverige var ett av de första länderna som erkände kommunistregimen som Kinas lagliga regering, en regim som kom att döda omkring 80 miljoner människor under åren med sin politik och det har inte slutat.


Reception av Geelys visningsrum i Peking med Geelys logo.  (Foto: AFP/Liu Jin)

Reception av Geelys visningsrum i Peking med Geelys logo. (Foto: AFP/Liu Jin)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024