Fitnesstips: Alla kalorier är inte likadana
(Foto: Shutterstock)


Är du en sådan som minutiöst räknar kalorier för att hålla dig i form? Vi måste tyvärr meddela att en chokladkaka med 150 kalorier inte är samma sak som broccoli med 150 kalorier.

Vad säger det gamla talesättet om viktminskning: "Intag av kalorier motsvarar uttag av kalorier"? Visst, det är sant att en kalori är en kalori oavsett vad den kommer ifrån, men inte alla kalorier har samma effekt på kroppen, och det är den verkliga nyckeln!

Här är vad du bör äta för att få mest valuta för dina kalorier.

Bli vän med fibrer.

Frukt, grönsaker, bönor och fullkornsprodukter är fiberrik mat som du vill ha i din matkorg. Fibrer kräver att man tuggar mer, vilket innebär att din hjärna har mer tid att ge dig signalen att du är "mätt" och hindrar dig från att äta för mycket. Och eftersom fibrer tar längre tid att smälta räcker kalorierna i helkornsbröd längre än kalorierna i en chokladkaka. Slutresultatet? Du känner dig mätt under en längre tid.

Välj hälsosamma fetter.

Hälsosamma fetter som olivolja, rapsolja, avokado, nötter och frön har ingalunda lågt kaloriinnehåll, men när de äts med måtta får de dig att känna dig mätt under en längre tid och du slutar äta för mycket.

Och medan mättade fetter och transfetter höjer kolesterolet, hjälper omättade fetter faktiskt till med muskelåterhämtning, förbättrar hårets kvalitet och hudens spänstighet och är viktiga för ett friskt hjärta. Kan ett 100-kaloriers mellanmål göra allt det som en halv avokado kan? Nix.
Damma av proteinet.

Protein är en av kroppens största allierade. Inte nog med att du bränner mer kalorier än något annat näringsämne, utan genom att smälta och omsätta protein, får proteinet dig också att känna dig mättare längre tid, än när du äter lika mycket kalorifyllda kolhydrater. Börjar du se idén?

Dessutom hjälper protein till med att ge näring åt muskler och ju större muskelmassa du har, desto bättre bränner din ämnesomsättning kalorier. Du kan få högkvalitativt protein från vegetabiliska källor såsom fullkorn, nötter, grönsaker och baljväxter, och även av djurbaserade källor som magra mejeriprodukter, vitt kött av fjäderfä, magert nötkött och ägg.

Video

Källa: engelska.