loadingSkådespelarna Russell Crowe (t.v), Cate Blanchett (mitten) och producenten Brian Grazer på filmfestivalen i Cannes, Frankrike den 12 maj. (Foto: AFP/Anne-Christine Poujoulat)
Skådespelarna Russell Crowe (t.v), Cate Blanchett (mitten) och producenten Brian Grazer på filmfestivalen i Cannes, Frankrike den 12 maj. (Foto: AFP/Anne-Christine Poujoulat)

Filmrecension: Robin Hood

När jag hörde att Ridley Scott skulle göra en film om Robin Hood hade jag höga förhoppningar. Och visst är, som alla andra filmer Scott regisserat, ett riktigt fint hantverk. Dessvärre är det inte riktigt den historia man vill se berättad.

Produktionsland: USA/Storbritannien
Produktionsår: 2010
Regi: Ridley Scott
Medverkande: Russell Crowe, Cate Blanchett, Max von Sydow, William Hurt, Mark Strong, Oscar Isaac, Eileen Atkins, Kevin Durand, Scott Grimes m fl.

Detta är en så kallad “origin story”, det vill säga en historia som berättar om hur historien om Robin Hood kom till. Detta är inte helt olikt det Christopher Nolan gjorde när han gjorde “Batman Begins” (USA/Storbritannien, 2005), som ju alltså berättade historien om Batman från början. Inledningsvis funkar detta berättargrepp ganska bra för “Robin Hood”. Till skillnad från “Robin Hood: Prince of Thieves” (Kevin Reynolds, USA, 1991) presenteras vi för en ofrälse, Robin Longstride, som väljer att desertera från Kung Rickards armé; han bryr sig inte om mycket annat än att ta sig tillbaka till England. Som det faller sig, får han möjlighet att anta Robert av Loxleys identitet, vilket gör det lättare för honom att ta sig hem.

Scott berättar alltså en historia som är något mer nyanserad och, framför allt, mer intressant historia än den gamla vanliga historien. Man känner sig dock en aning lurad, eftersom man väntar sig att se Robin Hood föra ett antal gerillaattacker mot Prins Johns män. Med en man som Ridley Scott bakom kameran förväntar man sig även att se prov på den begåvade bågskytten Robin Hoods talang med pilbågen. Inte heller detta är fallet.

Men även om man kanske inte får det man förväntar sig, är det fortfarande en välgjord och väldigt välspelad film. Scott har gått ihop med Russell Crowe igen; detta par funkade ju väldigt bra i “Gladiator” (Storbritannien/USA, 2000). Marion spelas av Cate Blanchett. Och till skillnad från tidigare filmatiseringar, är Marion en riktig hårding i denna film. Och Blanchett är en av de bästa skådespelorskorna i Hollywood, så jag kan knappast tänka mig någon som är bättre lämpad att spela Lady Marion. I två av birollerna ser vi William Hurt och Max von Sydow, vilka båda ger tyngd åt sina roller. Slutligen spelas två av Robin Hoods män av Scott Grimes och Kevin Durand, som ger sina karaktärer lättsamma toner utan att för den sakens skull bli flamsiga.

Väntar man sig att se en film som handlar om den legendariska bågskytten Robin Hood, är detta fel film att se. Men det är, som sagt, fortfarande en bra film. Och personligen är jag tacksam över det faktum att vi nu kanske äntligen kan glömma Kevin Costners Robin Hood, som bräkte fram sina repliker med en amerikansk dialekt (om jag inte minns helt fel fanns det inga amerikaner på 1200-talet).

Filmrecension: Robin Hood

Produktionsland: USA/Storbritannien
Produktionsår: 2010