Filmrecension: Biljakter och stjärnor

• Film: Hit and Run
  • Produktionsår: 2012
  • Produktionsland: USA
  • Regi: David Palmer & Dax Shepard
  • Medverkande: Kristen Bell, Dax Shepard, Tom Arnold, Kristin, Chenoweth, Michael Rosenbaum, Bradley Cooper, Beau Bridges m fl.
  • Kommer ut: 130109

Trots en minimal budget har Dax Shepard lyckats göra en stjärnspäckad film fylld av imponerande stunts. Det finns stora brister i manuset men alla som gillar biljakter kommer att älska den här filmen.

Yul Perrkins (Shepard), numera kallad Charles Bronson (sic!), befinner sig i vittnetsskyddsprogrammet efter att ha vittnat mot sina kumpaner, ledda av den labile Alex (Cooper). När hans flickvän, Annie (Bell), får ett erbjudande om ett jobb i Los Angeles, bestämmer sig för Perrkins för att skjutsa henne till jobbintervjun, trots att det är farligt för honom. På grund av att Annies före detta pojkvän, Gil (Rosenbaum), är svartsjuk och därför kontaktar Alex, utvecklas det hela snart till en katt-och-råtta-lek. Förutom Gil och Alex, jagas paret även av den klantiga federala polisen Randy (Arnold), vars ansvar det är att beskydda Perrkins.

Till en början hade jag svårt att tro att denna film endast hade en budget på två miljoner dollar, eftersom flera av namnen är någorlunda kända. För att inte prata om de fina dyra bilarna som används i filmen. Förklaringen till detta är att Shepard både sitter i regissörsstolen och spelar huvudrollen. Bell, som bland annat känns igen från romantiska komedier som ”You Again” (Andy Fickman, USA, 2010) och ”When in Rome” (Mark Steven Johnson, USA, 2010) och ett antal TV-roller, är Shepards flickvän i verkligheten. Övriga roller spelas av Shepards kompisar, som råkar vara ganska kända. Bilarna i filmen är hämtade från Shepards personliga samling. Shepard står även för sina egna stunts. Man kan göra mycket med några bilar och ett par kompisar alltså.

Shepard har även skrivit manuset. Här brister det en smula. Det är inte alltid så intelligent och roligt som kanske skulle kunna önskas. Detta vägs dock upp av de duktiga skådespelarna, särskilt Cooper och Arnold, som spelar riktigt knasiga figurer. Det är värt att se filmen nästan bara för att få se hunken Bradley Cooper i träningsbyxor och blonda dreadlocks.

Filmrecension: Biljakter och stjärnor

• Film: Hit and Run
  • Produktionsår: 2012