loadingAndreas Ziegler är filmvetare från Göteborg. Han har under flera år skrivit filmrecensioner till Epoch Times Sverige. (Foto: Med tillstånd av Andreas Ziegler)
Andreas Ziegler är filmvetare från Göteborg. Han har under flera år skrivit filmrecensioner till Epoch Times Sverige. (Foto: Med tillstånd av Andreas Ziegler)
Kultur

Film: Oscarsgalan 2014

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige

Så var äntligen Oscarsgalan 2014 avklarad. Nian sparade pengar i år genom att köra extra mycket reklam och inga svenska värdar. Jag vet inte vad som låg bakom detta beslut, men jag, och många andra på twitter, tyckte det var grymt frustrerande. Då hade de varit bättre med ett par tramsiga killar i den svenska studion.

Det fanns en del givna vinnare, men även en del överraskningar. Kvällens stora vinnare blev ”Gravity” (Alfonso Cuarón, USA/Storbritannien, 2013), som vann sju statyetter. Det är inte särskilt förvånande att fem av dessa var i tekniska kategorier. Den vann för bästa filmklippning, ljudklippning, ljudmixning och visuella effekter.

Med tanke på hur tekniskt välutförd filmen var är detta knappast förvånande. Det är inte heller förvånande att den vann för bästa foto, då den bjöd på exceptionella vyer och fantastiskt filmade actionsekvenser. Den vann även för bästa musik. Detta kan jag inte kommentera särskilt mycket, eftersom musiken inte var något jag tänkte på särskilt mycket i någon av årets nominerade filmer.

Den stora skrällen kom för ”Gravity” när Cuarón tog hem statyetten för bästa regi. Detta var helt oväntat för mig. Med tanke på att filmen, för det mesta, bara har en skådespelare i bild (Sandra Bullock), var jag nästan helt säker på att någon av de andra, mycket kompetent regisserade filmerna, skulle vinna. Men det är kul med en sådan här överraskning när en högoktanig thriller kniper den prestigefyllda regissörsstatyetten från de tunga dramerna.

”Dallas Buyers Club” (Jean-Marc Vallée, USA, 2013) tog hem statyetter för både bästa manliga huvudroll och biroll, vilka alltså gick till Matthew McConaughey och Jared Leto. De höll var sitt pretentiöst tacktal, även om jag måste erkänna att Letos inledande tack till sin mamma värmde till och med mitt hjärta. Jag tycker att Michael Fassbender, som var nominerad för sin biroll i ”12 Years a Slave” (Steve McQueen, USA/Storbritannien, 2013) blev snuvad av Leto. Det känns lite som att Leto vann för att det var mest synd om hans karaktär och för att han gått ner så mycket i vikt för att spela rollen.

”12 Years a Slave” var storfavoriten i år, men drog inte hem så många statyetter som man skulle kunna tänka sig. Den blev snuvad på statyetterna i bland annat dekor- och kostymkategorierna, vilket jag tyckte var lite förvånande. Inte för att det är så många som är så där jätteintresserade av dessa kategorier. Den vann för bästa manus baserat på tidigare material, vilket var en av de statyetter jag tyckte den inte förtjänade.

Jag höll ju tummarna för, i första hand, ”Before Midnight” (Richard Linklater, USA, 2013) och i andra hand ”The Wolf of Wall Street” (Martin Scorsese, USA, 2013). ”12 Years a Slave” vann även för bästa kvinnliga biroll, vilken gick till Lupita Nyong’o. Personligen höll jag på 84-åriga June Squibb, som var nominerad för ”Nebraska” (Alexande Payne, USA, 2013), men jag kan inte säga att jag blev besviken när Nyong’o vann. Hon var en mycket värdig vinnare. Det var även ”12 Years a Slave” som gick hem med statyetten för bästa film. Jag tycker fortfarande att detta är ett flummigt pris som borde ges till den film som vunnit flest statyetter, som alltså i år borde varit ”Gravity”. Men ”12 Years a Slave” känns ju, å andra sidan, som om den skulle kunna vara årets bästa film. I alla fall bland de nominerade.

Andreas Ziegler är filmvetare från Göteborg. Han har under flera år skrivit filmrecensioner till Epoch Times Sverige. Läs på hans blogg mer om vägen till Oscarsgalan http://liteomfilm.blogg.se


(Från vä) Producenterna Anthony Katagas, Jeremy Kleiner, Dede Gardner, Brad Pitt och regissören Steve McQueen, vinnare av bl a bästa film, poserar i pressrummet under 86:e Oscarsgalan den  2 mars 2014 i Hollywood, Kalifornien. (Foto: AFP/Joe Klamar)

(Från vä) Producenterna Anthony Katagas, Jeremy Kleiner, Dede Gardner, Brad Pitt och regissören Steve McQueen, vinnare av bl a bästa film, poserar i pressrummet under 86:e Oscarsgalan den 2 mars 2014 i Hollywood, Kalifornien. (Foto: AFP/Joe Klamar)



(Från vä): Vinnare för visuella effekter för filmen ”Gravity”: Timothy Webber, Chris Lawrence, David Shirk och Neil Corbould firar i pressrummet på Oscarsgalan för 2014 den 2 mars 2014 i Hollywood, Kalifornien. (Foto: AFP/Joe Klamar)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAndreas Ziegler är filmvetare från Göteborg. Han har under flera år skrivit filmrecensioner till Epoch Times Sverige. (Foto: Med tillstånd av Andreas Ziegler)
Andreas Ziegler är filmvetare från Göteborg. Han har under flera år skrivit filmrecensioner till Epoch Times Sverige. (Foto: Med tillstånd av Andreas Ziegler)
Kultur

Film: Oscarsgalan 2014

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige

Så var äntligen Oscarsgalan 2014 avklarad. Nian sparade pengar i år genom att köra extra mycket reklam och inga svenska värdar. Jag vet inte vad som låg bakom detta beslut, men jag, och många andra på twitter, tyckte det var grymt frustrerande. Då hade de varit bättre med ett par tramsiga killar i den svenska studion.

Det fanns en del givna vinnare, men även en del överraskningar. Kvällens stora vinnare blev ”Gravity” (Alfonso Cuarón, USA/Storbritannien, 2013), som vann sju statyetter. Det är inte särskilt förvånande att fem av dessa var i tekniska kategorier. Den vann för bästa filmklippning, ljudklippning, ljudmixning och visuella effekter.

Med tanke på hur tekniskt välutförd filmen var är detta knappast förvånande. Det är inte heller förvånande att den vann för bästa foto, då den bjöd på exceptionella vyer och fantastiskt filmade actionsekvenser. Den vann även för bästa musik. Detta kan jag inte kommentera särskilt mycket, eftersom musiken inte var något jag tänkte på särskilt mycket i någon av årets nominerade filmer.

Den stora skrällen kom för ”Gravity” när Cuarón tog hem statyetten för bästa regi. Detta var helt oväntat för mig. Med tanke på att filmen, för det mesta, bara har en skådespelare i bild (Sandra Bullock), var jag nästan helt säker på att någon av de andra, mycket kompetent regisserade filmerna, skulle vinna. Men det är kul med en sådan här överraskning när en högoktanig thriller kniper den prestigefyllda regissörsstatyetten från de tunga dramerna.

”Dallas Buyers Club” (Jean-Marc Vallée, USA, 2013) tog hem statyetter för både bästa manliga huvudroll och biroll, vilka alltså gick till Matthew McConaughey och Jared Leto. De höll var sitt pretentiöst tacktal, även om jag måste erkänna att Letos inledande tack till sin mamma värmde till och med mitt hjärta. Jag tycker att Michael Fassbender, som var nominerad för sin biroll i ”12 Years a Slave” (Steve McQueen, USA/Storbritannien, 2013) blev snuvad av Leto. Det känns lite som att Leto vann för att det var mest synd om hans karaktär och för att han gått ner så mycket i vikt för att spela rollen.

”12 Years a Slave” var storfavoriten i år, men drog inte hem så många statyetter som man skulle kunna tänka sig. Den blev snuvad på statyetterna i bland annat dekor- och kostymkategorierna, vilket jag tyckte var lite förvånande. Inte för att det är så många som är så där jätteintresserade av dessa kategorier. Den vann för bästa manus baserat på tidigare material, vilket var en av de statyetter jag tyckte den inte förtjänade.

Jag höll ju tummarna för, i första hand, ”Before Midnight” (Richard Linklater, USA, 2013) och i andra hand ”The Wolf of Wall Street” (Martin Scorsese, USA, 2013). ”12 Years a Slave” vann även för bästa kvinnliga biroll, vilken gick till Lupita Nyong’o. Personligen höll jag på 84-åriga June Squibb, som var nominerad för ”Nebraska” (Alexande Payne, USA, 2013), men jag kan inte säga att jag blev besviken när Nyong’o vann. Hon var en mycket värdig vinnare. Det var även ”12 Years a Slave” som gick hem med statyetten för bästa film. Jag tycker fortfarande att detta är ett flummigt pris som borde ges till den film som vunnit flest statyetter, som alltså i år borde varit ”Gravity”. Men ”12 Years a Slave” känns ju, å andra sidan, som om den skulle kunna vara årets bästa film. I alla fall bland de nominerade.

Andreas Ziegler är filmvetare från Göteborg. Han har under flera år skrivit filmrecensioner till Epoch Times Sverige. Läs på hans blogg mer om vägen till Oscarsgalan http://liteomfilm.blogg.se


(Från vä) Producenterna Anthony Katagas, Jeremy Kleiner, Dede Gardner, Brad Pitt och regissören Steve McQueen, vinnare av bl a bästa film, poserar i pressrummet under 86:e Oscarsgalan den  2 mars 2014 i Hollywood, Kalifornien. (Foto: AFP/Joe Klamar)

(Från vä) Producenterna Anthony Katagas, Jeremy Kleiner, Dede Gardner, Brad Pitt och regissören Steve McQueen, vinnare av bl a bästa film, poserar i pressrummet under 86:e Oscarsgalan den 2 mars 2014 i Hollywood, Kalifornien. (Foto: AFP/Joe Klamar)



(Från vä): Vinnare för visuella effekter för filmen ”Gravity”: Timothy Webber, Chris Lawrence, David Shirk och Neil Corbould firar i pressrummet på Oscarsgalan för 2014 den 2 mars 2014 i Hollywood, Kalifornien. (Foto: AFP/Joe Klamar)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024