Så var äntligen Oscarsgalan 2014 avklarad. Nian sparade pengar i år genom att köra extra mycket reklam och inga svenska värdar. Jag vet inte vad som låg bakom detta beslut, men jag, och många andra på twitter, tyckte det var grymt frustrerande. Då hade de varit bättre med ett par tramsiga killar i den svenska studion.
Det fanns en del givna vinnare, men även en del överraskningar. Kvällens stora vinnare blev ”Gravity” (Alfonso Cuarón, USA/Storbritannien, 2013), som vann sju statyetter. Det är inte särskilt förvånande att fem av dessa var i tekniska kategorier. Den vann för bästa filmklippning, ljudklippning, ljudmixning och visuella effekter.
Med tanke på hur tekniskt välutförd filmen var är detta knappast förvånande. Det är inte heller förvånande att den vann för bästa foto, då den bjöd på exceptionella vyer och fantastiskt filmade actionsekvenser. Den vann även för bästa musik. Detta kan jag inte kommentera särskilt mycket, eftersom musiken inte var något jag tänkte på särskilt mycket i någon av årets nominerade filmer.
Den stora skrällen kom för ”Gravity” när Cuarón tog hem statyetten för bästa regi. Detta var helt oväntat för mig. Med tanke på att filmen, för det mesta, bara har en skådespelare i bild (Sandra Bullock), var jag nästan helt säker på att någon av de andra, mycket kompetent regisserade filmerna, skulle vinna. Men det är kul med en sådan här överraskning när en högoktanig thriller kniper den prestigefyllda regissörsstatyetten från de tunga dramerna.
”Dallas Buyers Club” (Jean-Marc Vallée, USA, 2013) tog hem statyetter för både bästa manliga huvudroll och biroll, vilka alltså gick till Matthew McConaughey och Jared Leto. De höll var sitt pretentiöst tacktal, även om jag måste erkänna att Letos inledande tack till sin mamma värmde till och med mitt hjärta. Jag tycker att Michael Fassbender, som var nominerad för sin biroll i ”12 Years a Slave” (Steve McQueen, USA/Storbritannien, 2013) blev snuvad av Leto. Det känns lite som att Leto vann för att det var mest synd om hans karaktär och för att han gått ner så mycket i vikt för att spela rollen.
”12 Years a Slave” var storfavoriten i år, men drog inte hem så många statyetter som man skulle kunna tänka sig. Den blev snuvad på statyetterna i bland annat dekor- och kostymkategorierna, vilket jag tyckte var lite förvånande. Inte för att det är så många som är så där jätteintresserade av dessa kategorier. Den vann för bästa manus baserat på tidigare material, vilket var en av de statyetter jag tyckte den inte förtjänade.
Jag höll ju tummarna för, i första hand, ”Before Midnight” (Richard Linklater, USA, 2013) och i andra hand ”The Wolf of Wall Street” (Martin Scorsese, USA, 2013). ”12 Years a Slave” vann även för bästa kvinnliga biroll, vilken gick till Lupita Nyong’o. Personligen höll jag på 84-åriga June Squibb, som var nominerad för ”Nebraska” (Alexande Payne, USA, 2013), men jag kan inte säga att jag blev besviken när Nyong’o vann. Hon var en mycket värdig vinnare. Det var även ”12 Years a Slave” som gick hem med statyetten för bästa film. Jag tycker fortfarande att detta är ett flummigt pris som borde ges till den film som vunnit flest statyetter, som alltså i år borde varit ”Gravity”. Men ”12 Years a Slave” känns ju, å andra sidan, som om den skulle kunna vara årets bästa film. I alla fall bland de nominerade.
Andreas Ziegler är filmvetare från Göteborg. Han har under flera år skrivit filmrecensioner till Epoch Times Sverige. Läs på hans blogg mer om vägen till Oscarsgalan http://liteomfilm.blogg.se