loadingJerome Walcke deltar i presskonferens anordnad av FIFA:s Ballon D'Or i Paris den 5 december 2011. (Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images)
Jerome Walcke deltar i presskonferens anordnad av FIFA:s Ballon D'Or i Paris den 5 december 2011. (Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images)
Utrikes

FIFA kräver att öl ska få säljas under 2014 års Världscup

Alex Johnston, Epoch Times

FIFA, fotbollens världsomspännande organisation, har beordrat Brasilien, som är 2014 års värdland för Världscupen, att sälja öl på alla arenor som anordnar matcher, enligt rapporter i media på torsdagen.

Generalsekreteraren Jerome Valcke sade att den brasilianska regeringen måste häva ett förbud mot alkoholhaltiga drycker inne på arenorna, rapporterade BBC.

-Alkoholhaltiga drycker är en del av FIFA:s Världscup, så vi ska ha dem. Ursäkta om jag låter en aning arrogant men det är något som inte är förhandlingsbart, sade Valcke till reportrarna, enligt BBC.

Han fortsatte med att säga att ”det faktum att vi har rätt att sälja öl måste stå i lagen”.

Enligt FIFA måste åtminstone de 12 brasilianska arenor där det spelas matcher sälja öl från Anheuser-Busch InBev, vilken är en officiell sponsor av turneringen, rapporterade Financial Times.

Den brasilianska kongressen har diskuterat en ny lag som skulle göra det möjligt för sportarenor att sälja alkohol. Det har varit förbjudet att sälja alkoholhaltiga drycker sedan 2003, och syftet har varit att begränsa våldet bland fansen under fotbollsmatcherna.

Hälsominister Alexandre Padilha och andra kongressmedlemmar har enligt BBC sagt att förbudet behöver finnas kvar.

Under presskonferensen sade Valcke att Fifa räknar med en vinst på 200 miljoner dollar under Världscupen.

”Åttio procent av pengarna vi får in går tillbaka till fotbollen i form av finansiellt bistånd”, sade han enligt AFP.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingJerome Walcke deltar i presskonferens anordnad av FIFA:s Ballon D'Or i Paris den 5 december 2011. (Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images)
Jerome Walcke deltar i presskonferens anordnad av FIFA:s Ballon D'Or i Paris den 5 december 2011. (Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images)
Utrikes

FIFA kräver att öl ska få säljas under 2014 års Världscup

Alex Johnston, Epoch Times

FIFA, fotbollens världsomspännande organisation, har beordrat Brasilien, som är 2014 års värdland för Världscupen, att sälja öl på alla arenor som anordnar matcher, enligt rapporter i media på torsdagen.

Generalsekreteraren Jerome Valcke sade att den brasilianska regeringen måste häva ett förbud mot alkoholhaltiga drycker inne på arenorna, rapporterade BBC.

-Alkoholhaltiga drycker är en del av FIFA:s Världscup, så vi ska ha dem. Ursäkta om jag låter en aning arrogant men det är något som inte är förhandlingsbart, sade Valcke till reportrarna, enligt BBC.

Han fortsatte med att säga att ”det faktum att vi har rätt att sälja öl måste stå i lagen”.

Enligt FIFA måste åtminstone de 12 brasilianska arenor där det spelas matcher sälja öl från Anheuser-Busch InBev, vilken är en officiell sponsor av turneringen, rapporterade Financial Times.

Den brasilianska kongressen har diskuterat en ny lag som skulle göra det möjligt för sportarenor att sälja alkohol. Det har varit förbjudet att sälja alkoholhaltiga drycker sedan 2003, och syftet har varit att begränsa våldet bland fansen under fotbollsmatcherna.

Hälsominister Alexandre Padilha och andra kongressmedlemmar har enligt BBC sagt att förbudet behöver finnas kvar.

Under presskonferensen sade Valcke att Fifa räknar med en vinst på 200 miljoner dollar under Världscupen.

”Åttio procent av pengarna vi får in går tillbaka till fotbollen i form av finansiellt bistånd”, sade han enligt AFP.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024