Fem starka antioxidanter för hälsan
Både vilda och odlade blåbär är mycket nyttiga antioxidanter. (Foto: via Shutterstock*)


Antioxidanter hjälper mot åldrande i förtid, cancer och andra sjukdomar. Fria radikaler i vår miljö, mat och vatten kan skada våra celler, men antioxidanter kan skydda cellerna mot den skadliga påverkan.

Att äta färgstarka frukter och grönsaker (helst ekologiska) kan ge din kropp en mängd viktiga antioxidanter. Här är fem livsmedel som är rika på antioxidanter:

1. Blåbär


Både vilda och odlade blåbär är mycket nyttiga antioxidanter. (Foto: via Shutterstock*)

Både vilda och odlade blåbär är mycket nyttiga antioxidanter. (Foto: via Shutterstock*)

Både vilda och odlade blåbär är mycket bra antioxidanter, och de goda nyheterna är att det inte finns någon signifikant skillnad i antioxidantvärdet mellan färska, frysta eller även torkade blåbär. Gör en smoothie med frysta blåbär eller ät som ett mellanmål, en skål med färska bär när du vill ha något sött och saftigt.

2. Tranbär 


Tranbär är kända för att kunna förebygga urinvägsinfektioner. (Foto: via Shutterstock*)

Tranbär är kända för att kunna förebygga urinvägsinfektioner. (Foto: via Shutterstock*)

Tranbär innehåller mycket antioxidanter och är kända för den välgörande effekten när det gäller att förebygga urinvägsinfektioner. Prova 100 procent ren tranbärsjuice utspädd i vatten eller kolsyrat vatten för en uppfriskande, syrlig drink, eller lägg till några osötade torkade tranbär i din nötblandning.

3. Kronärtskockshjärtan


Kronärtskockshjärtan är inte bara en delikatess, utan de innehåller också mycket antioxidanter. (Foto: via Shutterstock*)

Kronärtskockshjärtan är inte bara en delikatess, utan de innehåller också mycket antioxidanter. (Foto: via Shutterstock*)

Kronärtskockshjärtan är inte bara en delikatess; de också är fulla med ämnen som bekämpar fria radikaler. Ät dem färska när det är säsong eller konserverade året runt. De är delikata som förrätt, i sallader eller färskkokta med lite hemlagad aioli.

4. Små röda bönor


Bönsoppa är nyttigt då bönor är faktiskt rika på antioxidanter. (Foto: via Shutterstock*)

Bönsoppa är nyttigt då bönor är faktiskt rika på antioxidanter. (Foto: via Shutterstock*)

Det kanske förvånar dig men bönor är faktiskt rika på antioxidanter. Små röda bönor innehåller något som kallas fenolantioxidanter och som sänker kolesterol, blodsocker och minskar risken för bröstcancer. Röda kidneybönor och pintobönor är också rika på antioxidanter, så blanda dem gärna i en bönchili eller böndipp.

5. Björnbär

På grund av sin storlek passar de stora, saftiga mörklila björnbären perfekt som plockmat. Du kan också lägga dem frysta i mixern för att förstärka halten av antioxidanter i din smoothie, eller använd dem i en hälsosam parfait.

Artikeln publicerades ursprungligen på www.drfranklipman.com

Översatt från engelska.