Fem sätt att sänka blodtrycket utan mediciner
Kokosjuice är nyttigt för blodtrycket. (Foto: via Shutterstock)


Högt blodtryck kan leda till hjärtsjukdomar och allvarliga tillstånd som hjärtinfarkt, stroke, demens och njursvikt. I Sverige lider nästan en tredjedel av den vuxna befolkningen av högt blodtryck.

Den goda nyheten är att högt blodtryck kan hållas i schack, och det behöver inte alltid göras med hjälp av mediciner. Här är några beprövade sätt att upprätthålla ett sunt blodtryck:

1. Ät mandlar

Mandel har låg natriumhalt. Natrium är känt för att höja blodtrycket. Mandlar är en rik källa till kalium som hjälper till att stärka hjärtmuskelns sammandragning och överföringen av nervimpulser. När hjärtat får förbättrad funktion så minskar det risken för att blodtrycket ska höja sig över normala nivåer. Ett dagligt intag av två gram eller ungefär en halv deciliter mandlar är lagom, enligt dietister.

2. Drick kokosvatten

Kokosvattnets kalium, magnesium och C-vitamin till en mycket hjärtvänlig dryck, enligt en studie som publicerats i West Indian Medical Journal. Det bästa kokosvattnet kommer från unga kokosnötter och finns att köpa i hälsokostaffärer.

3. Använd gurkmeja i maten

Resultaten av en studie publicerad i Nutrition Journal har visat att 80 mg gurkmeja per dag kan sänka högt blodtryck påtagligt. Det har också visat sig att ämnet curcumin i gurkmeja minskar risken för leversjukdomar och Alzheimers. Så krydda din mat med curry.

4. Rör på dig

Regelbunden motion minskar risken för högt blodtryck. Den fysiska aktiviteten gör ditt hjärta starkare. Ett starkare hjärta kan pumpa mer blod med mindre ansträngning. Om ditt hjärta behöver arbeta mindre för att pumpa, så minskar trycket i artärerna och blodtrycket kan därmed sjunka. Måttligt intensiv träning, i minst 30 minuter dagligen, är tillräckligt för att hjälpa dig att hålla ett bra blodtryck, enligt experter.

5. Sjung i duschen

Slå på en kudde när du är arg. Dansa. Låt stressen få utlopp men på ett ofarligt sätt. När du känner dig stressad börjar hjärtat slå snabbare. Det medför att blodkärlen blir trängre och blodtrycket stiger. Långvarig stress kan orsaka högt blodtryck. Så var uppmärksam på din stress och försök att hitta sätt att hantera den innan det sätter sig för djupt. Jag har märkt att en rolig film eller umgänge med barnen är väldigt effektiva sätt att minska min stress. Vilka sätt hjälper dig?

Artikeln publicerades ursprungligen på www.care2.com.

Rådfråga alltid läkare vid sjukdom.

45 goda skäl att använda kokosolja

Vad är hälsa egentligen?

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri