loadingTre kryssningsfartyg i hamnen i Southampton, England. Kina kan snart slå in sig på kryssningsfartygsmarknaden genom att utveckla sitt första lyxkryssningsfartyg med hjälp av Carnival Corp. (Oli Scarff/Getty Images)
Tre kryssningsfartyg i hamnen i Southampton, England. Kina kan snart slå in sig på kryssningsfartygsmarknaden genom att utveckla sitt första lyxkryssningsfartyg med hjälp av Carnival Corp. (Oli Scarff/Getty Images)
Opinion

Farligt spel att samarbeta med kinesiska företag

Joshua Philipp - Epoch Times

Kina satsar på kryssningsfartygsbranschen. Statliga China State Shipbuilding Corporation bygger sitt första lyxfartyg med hjälp av Carnival Corp.

Ett pressmeddelande från Carnival Corp. säger att samarbetet kommer att hjälpa Kina växa till att ”bli ledande inom den globala kryssningsmarknaden”.

Carnival Corp. skrev under ett kontrakt för att ”utforska möjligheten med ett samarbete som ämnar påskynda utvecklingen och stimulera den kinesiska kryssningsindustrin …”

Avtalet låter sannerligen lockande. Pressmeddelandet säger att Kina förväntas bli en av de största på kryssningsmarknaden i världen med 4,5 miljoner resenärer år 2020. Den siffran kommer förstås från kinesiska transportministeriet, som precis som det kinesiska företaget som fått kontraktet, också står under den kinesiska regimen.

Men beklagligt nog för Carnival Corp., så går den här sortens avtal med Kina inte alltid så bra.

Gott om olyckliga exempel

Låt oss titta på några exempel. 2010 byggde Westinghouse fyra kraftverk i Kina i samarbete med hjälp av ett statligt företag, som dessvärre slutade med att Kinas militär hackade sig in i företagets datorer och stal dess produktutformning.

När U.S. Steel samarbetade med ett kinesiskt statligt företag 2010, slutade det med att företagets datorer blev hackade och dess anläggning utsattes för intrång från kinesiska hackare.

Listan fortsätter: Google, ATI, Apple, USW, Alcoa – och för att inte nämna de företag runt om i världen som sålde ritningar till Kina på fartyg, helikoptrar och flygplan, för att sedan inse att deras modeller började dyka upp inom den kinesiska militären.

Skuggspel

När ett kinesiskt, statligt företag ber ledande västerländska företag att hjälpa dem att bygga något inom ett visst område, visar historien att det vanligtvis finns en hund begraven.

Fenomenet att västerländska företag gör affärer med Kina och sedan får sina produkter klonade och använda mot dem, är allt för vanligt.

Detta är en del av ett skuggspel som Kina ofta använder sig  av med sina företag som lyder under kommunistpartiet – och i ett land vars militär används för koordinerade ekonomiska stölder och där det inte finns någon skiljelinje mellan regering och företag.

Det man gör i de flesta fall när man hjälper ett kinesiskt, statligt företag att bygga en produkt, är att man i själva verket hjälper en utländsk konkurrent att slå ut en på den globala marknaden. Men som vi ser med fallet Carnival Corp. verkar det som om västerländska företag aldrig lär sig.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTre kryssningsfartyg i hamnen i Southampton, England. Kina kan snart slå in sig på kryssningsfartygsmarknaden genom att utveckla sitt första lyxkryssningsfartyg med hjälp av Carnival Corp. (Oli Scarff/Getty Images)
Tre kryssningsfartyg i hamnen i Southampton, England. Kina kan snart slå in sig på kryssningsfartygsmarknaden genom att utveckla sitt första lyxkryssningsfartyg med hjälp av Carnival Corp. (Oli Scarff/Getty Images)
Opinion

Farligt spel att samarbeta med kinesiska företag

Joshua Philipp - Epoch Times

Kina satsar på kryssningsfartygsbranschen. Statliga China State Shipbuilding Corporation bygger sitt första lyxfartyg med hjälp av Carnival Corp.

Ett pressmeddelande från Carnival Corp. säger att samarbetet kommer att hjälpa Kina växa till att ”bli ledande inom den globala kryssningsmarknaden”.

Carnival Corp. skrev under ett kontrakt för att ”utforska möjligheten med ett samarbete som ämnar påskynda utvecklingen och stimulera den kinesiska kryssningsindustrin …”

Avtalet låter sannerligen lockande. Pressmeddelandet säger att Kina förväntas bli en av de största på kryssningsmarknaden i världen med 4,5 miljoner resenärer år 2020. Den siffran kommer förstås från kinesiska transportministeriet, som precis som det kinesiska företaget som fått kontraktet, också står under den kinesiska regimen.

Men beklagligt nog för Carnival Corp., så går den här sortens avtal med Kina inte alltid så bra.

Gott om olyckliga exempel

Låt oss titta på några exempel. 2010 byggde Westinghouse fyra kraftverk i Kina i samarbete med hjälp av ett statligt företag, som dessvärre slutade med att Kinas militär hackade sig in i företagets datorer och stal dess produktutformning.

När U.S. Steel samarbetade med ett kinesiskt statligt företag 2010, slutade det med att företagets datorer blev hackade och dess anläggning utsattes för intrång från kinesiska hackare.

Listan fortsätter: Google, ATI, Apple, USW, Alcoa – och för att inte nämna de företag runt om i världen som sålde ritningar till Kina på fartyg, helikoptrar och flygplan, för att sedan inse att deras modeller började dyka upp inom den kinesiska militären.

Skuggspel

När ett kinesiskt, statligt företag ber ledande västerländska företag att hjälpa dem att bygga något inom ett visst område, visar historien att det vanligtvis finns en hund begraven.

Fenomenet att västerländska företag gör affärer med Kina och sedan får sina produkter klonade och använda mot dem, är allt för vanligt.

Detta är en del av ett skuggspel som Kina ofta använder sig  av med sina företag som lyder under kommunistpartiet – och i ett land vars militär används för koordinerade ekonomiska stölder och där det inte finns någon skiljelinje mellan regering och företag.

Det man gör i de flesta fall när man hjälper ett kinesiskt, statligt företag att bygga en produkt, är att man i själva verket hjälper en utländsk konkurrent att slå ut en på den globala marknaden. Men som vi ser med fallet Carnival Corp. verkar det som om västerländska företag aldrig lär sig.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024