loadingVill man köpa Apple-produkter i Kina bör man numera förvissa sig om att affären verkligen är vad den ser ut att vara. Den här, som ligger i staden Kunming är en falsk kopia. (Foto: BirdAboard / AFP )
Vill man köpa Apple-produkter i Kina bör man numera förvissa sig om att affären verkligen är vad den ser ut att vara. Den här, som ligger i staden Kunming är en falsk kopia. (Foto: BirdAboard / AFP )
Utrikes

Falska Apple-affärer avslöjade i Kina

Caroline Dobson, Epoch Times

Enligt bloggaren ”BirdAbroad” har det dykt upp en falsk Apple-affär i Kunming i Kina, där alla produkter och till och med själva affären är en förfalskning.

”De såg ut som Apple-produkter. Det såg ut som en Apple-affär. Den hade den klassiska Apple-affärens spiraltrappa och underliga yta på övervåningen där man kan sitta. De anställda hade till och med de där blå tröjorna och de stora Apple-namnbrickorna runt halsen.”

Foton som bloggaren lade upp visar särskilda kännemärken som man känner igen från Apple-affärers upplägg, inklusive personalens kläder.

Bloggaren bakom rapporten är en ren ”medborgarreporter” som råkade hitta affären i Kunming. Han arbetar för en internationell folkhälsoorganisation i Kina.

”Ni har redan gissat er till poängen, så klart. Det här var en ren bluff. En vacker bluff, en briljant bluff, den bästa falska affär vi sett (och vi ser dem varje dag). En del saker stämde dock bara inte riktigt: Trapporna var dåligt gjorda och väggarna hade inte målats ordentligt,” skrev BirdAbroad. 

Det verkar dock som att det här avslöjandet inte var unikt. Bloggaren hittade minst två till falska Apple-affärer i staden, som har 6,8 miljoner invånare.

Kalifornienbaserade Apples produkter, som bland annat inkluderar iPhones och iPads, är populära i Kina. Apple öppnade sin första affär i Peking innan OS 2008. Sedan dess har tre till riktiga Apple-affärer öppnats i Kina, en till i Peking och två i Shanghai.

Omkring 40 000 personer per dag besöker de officiella Apple-affärerna i Kina varje dag, vilket är fyra gånger så mycket som en genomsnittlig Apple-affär i USA. Enligt Apples senaste statistik har man fyrdubblat sina intäkter i Kina, vilket motsvarar 2,6 miljarder dollar, eller 10 procent av deras sammanlagda intäkter.

Översatt från engelska


Det här fotot, som lagts upp av en bloggare i Kina, visar den falska Apple-affären i Kunming i Kina. (Foto: BirdAbroad)

Det här fotot, som lagts upp av en bloggare i Kina, visar den falska Apple-affären i Kunming i Kina. (Foto: BirdAbroad)


Det här fotot, som lades upp av en bloggare som bor i Kina, visar också Apple-affären i Kunming. (Foto: BirdAbroad)

Det här fotot, som lades upp av en bloggare som bor i Kina, visar också Apple-affären i Kunming. (Foto: BirdAbroad)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVill man köpa Apple-produkter i Kina bör man numera förvissa sig om att affären verkligen är vad den ser ut att vara. Den här, som ligger i staden Kunming är en falsk kopia. (Foto: BirdAboard / AFP )
Vill man köpa Apple-produkter i Kina bör man numera förvissa sig om att affären verkligen är vad den ser ut att vara. Den här, som ligger i staden Kunming är en falsk kopia. (Foto: BirdAboard / AFP )
Utrikes

Falska Apple-affärer avslöjade i Kina

Caroline Dobson, Epoch Times

Enligt bloggaren ”BirdAbroad” har det dykt upp en falsk Apple-affär i Kunming i Kina, där alla produkter och till och med själva affären är en förfalskning.

”De såg ut som Apple-produkter. Det såg ut som en Apple-affär. Den hade den klassiska Apple-affärens spiraltrappa och underliga yta på övervåningen där man kan sitta. De anställda hade till och med de där blå tröjorna och de stora Apple-namnbrickorna runt halsen.”

Foton som bloggaren lade upp visar särskilda kännemärken som man känner igen från Apple-affärers upplägg, inklusive personalens kläder.

Bloggaren bakom rapporten är en ren ”medborgarreporter” som råkade hitta affären i Kunming. Han arbetar för en internationell folkhälsoorganisation i Kina.

”Ni har redan gissat er till poängen, så klart. Det här var en ren bluff. En vacker bluff, en briljant bluff, den bästa falska affär vi sett (och vi ser dem varje dag). En del saker stämde dock bara inte riktigt: Trapporna var dåligt gjorda och väggarna hade inte målats ordentligt,” skrev BirdAbroad. 

Det verkar dock som att det här avslöjandet inte var unikt. Bloggaren hittade minst två till falska Apple-affärer i staden, som har 6,8 miljoner invånare.

Kalifornienbaserade Apples produkter, som bland annat inkluderar iPhones och iPads, är populära i Kina. Apple öppnade sin första affär i Peking innan OS 2008. Sedan dess har tre till riktiga Apple-affärer öppnats i Kina, en till i Peking och två i Shanghai.

Omkring 40 000 personer per dag besöker de officiella Apple-affärerna i Kina varje dag, vilket är fyra gånger så mycket som en genomsnittlig Apple-affär i USA. Enligt Apples senaste statistik har man fyrdubblat sina intäkter i Kina, vilket motsvarar 2,6 miljarder dollar, eller 10 procent av deras sammanlagda intäkter.

Översatt från engelska


Det här fotot, som lagts upp av en bloggare i Kina, visar den falska Apple-affären i Kunming i Kina. (Foto: BirdAbroad)

Det här fotot, som lagts upp av en bloggare i Kina, visar den falska Apple-affären i Kunming i Kina. (Foto: BirdAbroad)


Det här fotot, som lades upp av en bloggare som bor i Kina, visar också Apple-affären i Kunming. (Foto: BirdAbroad)

Det här fotot, som lades upp av en bloggare som bor i Kina, visar också Apple-affären i Kunming. (Foto: BirdAbroad)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024