loadingEn Boeing 737 flygplan som drivs av Malaysian Airline System Bhd (MAS) syns genom dimman på Kuala Lumpur International Airport (KLIA) i Sepang, Malaysia, fredagen den ​​14 mars, 2014. Indiska styrkor utökade sökandet efter det försvunna Malaysian Airlines Flight 370 med 239 personer ombord, till Bengaliska viken, efter att det kommit fram bevis på att planet kan ha flugit långt efter det att flygledare förlorat kontakten med det för en vecka sedan. (Foto: Charles Pertwee /Bloomberg via Getty Images)
En Boeing 737 flygplan som drivs av Malaysian Airline System Bhd (MAS) syns genom dimman på Kuala Lumpur International Airport (KLIA) i Sepang, Malaysia, fredagen den ​​14 mars, 2014. Indiska styrkor utökade sökandet efter det försvunna Malaysian Airlines Flight 370 med 239 personer ombord, till Bengaliska viken, efter att det kommit fram bevis på att planet kan ha flugit långt efter det att flygledare förlorat kontakten med det för en vecka sedan. (Foto: Charles Pertwee /Bloomberg via Getty Images)
Utrikes

Fakta man hittills vet om det försvunna malaysiska planet MH370

Epoch Times

Malaysia Airlines Flight MH370 lyfte från Kuala Lumpur natten till lördag den 8 mars klockan 00.41 lokal tid.

Flygplanets, en Boeing 777-200, planerade flygrutt sträckte sig över Sydkinesiska havet och Vietnam. En sträcka på cirka 4350 kilometer. Planet beräknades landa i Peking klockan 06.30 malaysisk tid.

Enligt ett uttalande från Malaysia Airlines förlorade Subangs lufttrafikövervakning kontakten med planet 01.30 lokal tid. Då befann sig planet över havet mellan Malaysia och Vietnam.

Malaysisk militärradar detekterade planet sista gången 02.40 lokal tid i närheten av Pulau Perak, en liten stenig ö i Malackasundet.

Den 11 mars konstaterade malaysisk militär att planet oförklarligt hade avvikit hundratals kilometer västerut från den ursprungliga rutten.

Den 15 mars meddelade Malaysias premiärminister Najib Razak att planets kommunikation avsiktligt hade inaktiverats, vilket tyder på att något hänt ombord. Fokus i undersökningens inriktas nu på besättningen och passagerarna.

Han sade också att planet kunde ha avvikit från sin kurs så långt som till södra Indiska oceanen eller nordväst om Kazakstan.

Det fanns 227 passagerare av 14 olika nationaliteter ombord. Fem av passagerarna är under fem år och två är spädbarn. Fyra passagerare med giltiga bokningar checkade aldrig in, enligt ett uttalande från Malaysian Airlines den 11 mars.

Den 12 mars meddelade flygbolaget att 112 stödpersoner ska hjälpa och stötta anhöriga till passagerarna i Peking.

Här följer en lista på passagerarnas nationaliteter:
Kina/Taiwan – 153 (en baby), Malaysia – 38, Indien – 5, Indonesien – 7, Australien – 6, Frankrike – 4, USA – 3 (en baby), Nya Zeeland – 2, Ukraina – 2, Kanada – 2, Iran – 2, Ryssland – 1, Nederländerna – 1.

De två iranska passagerarna, Pouria Nour Mohammad Mehrdad, 19, och Seyed Mohammed Reza Delavar, 29, använde stulna pass. Den ena hade ett österrikiskt pass och den andra ett italienskt.

Båda passen förlorades i Thailand 2013. Thailand är en känd knutpunkt för förfalskade pass. Interpol hade markerat passen som stulna i sin databas men de kontrollerades inte före flygningen. De två iranierna tros dock inte ha några terroristkopplingar.

Det fanns tolv besättningsmän ombord på planet och alla är från Malaysia. Piloten är 53 år och har flugit för Malaysian Airlines sedan 1981 och har 18 365 flygtimmars erfarenhet. Andrepiloten är 27 år och har flugit för bolaget sedan 2007. Han har 2 763 timmars flygerfarenhet. Båda männen beskrivs som respektabla samhällsmedborgare.

Sök- och räddningsarbetet (SAR) leds av Malaysia med hjälp av Australien, Kina, Thailand, Indonesien, Singapore, Vietnam, Filippinerna och USA. Totalt letar 43 fartyg och 58 flygplan efter det försvunna planet MH370.

USA har sänt två örlogsfartyg, det ena med helikopter och ett P-3C Orionplan ombord. Två av världens mest avancerade sökflygplan ska ansluta sig till sökarbetet den här helgen. Sökarbetet utvidgades den 11 mars till Malackasundet mellan Malaysias västkust och Sumatra.

Den 10 mars visade analyser att tidigare upptäckta spillror och oljerester i vattnet där planet förväntats flyga inte kom ifrån MH370.

Den 12 mars sade Syed Akbaruddin, talesman på Indiska utrikesministeriet, att Malaysia har kontaktat Indien för att be om hjälp i sökarbetet. Även myndigheterna i Malaysia erkänner att de inte riktigt visste  i vilken riktning planet var på väg när det försvann.

Eftersom inga vrakdelar från planet har hittats har ingen orsak fastställts. Bland teorierna om vad som hänt planet finns hela spektrat från tekniskt fel, pilotmisstag, kapning av terrorister, utomjordisk aktivitet (UFO) eller annat paranormalt försvinnande.

MH370 genomgick
kontroll och underhåll den 14 februari i år och nästa kontroll var planerad till den 19 juni i år.

Försvinnandet av Malaysia Airlines Flight MH370 har jämförts med Air France Flight 447 med 228 passagerare ombord. Det planet var på väg från Rio de Janeiro till Paris när man plötsligt förlorade kontakten. Efter två års sökande återfanns vraket och de flesta av offren. Den olyckan berodde på pilotfel.

Även om det är sällsynt har passagerarplan mystiskt försvunnit utan ett spår och aldrig återfunnits.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn Boeing 737 flygplan som drivs av Malaysian Airline System Bhd (MAS) syns genom dimman på Kuala Lumpur International Airport (KLIA) i Sepang, Malaysia, fredagen den ​​14 mars, 2014. Indiska styrkor utökade sökandet efter det försvunna Malaysian Airlines Flight 370 med 239 personer ombord, till Bengaliska viken, efter att det kommit fram bevis på att planet kan ha flugit långt efter det att flygledare förlorat kontakten med det för en vecka sedan. (Foto: Charles Pertwee /Bloomberg via Getty Images)
En Boeing 737 flygplan som drivs av Malaysian Airline System Bhd (MAS) syns genom dimman på Kuala Lumpur International Airport (KLIA) i Sepang, Malaysia, fredagen den ​​14 mars, 2014. Indiska styrkor utökade sökandet efter det försvunna Malaysian Airlines Flight 370 med 239 personer ombord, till Bengaliska viken, efter att det kommit fram bevis på att planet kan ha flugit långt efter det att flygledare förlorat kontakten med det för en vecka sedan. (Foto: Charles Pertwee /Bloomberg via Getty Images)
Utrikes

Fakta man hittills vet om det försvunna malaysiska planet MH370

Epoch Times

Malaysia Airlines Flight MH370 lyfte från Kuala Lumpur natten till lördag den 8 mars klockan 00.41 lokal tid.

Flygplanets, en Boeing 777-200, planerade flygrutt sträckte sig över Sydkinesiska havet och Vietnam. En sträcka på cirka 4350 kilometer. Planet beräknades landa i Peking klockan 06.30 malaysisk tid.

Enligt ett uttalande från Malaysia Airlines förlorade Subangs lufttrafikövervakning kontakten med planet 01.30 lokal tid. Då befann sig planet över havet mellan Malaysia och Vietnam.

Malaysisk militärradar detekterade planet sista gången 02.40 lokal tid i närheten av Pulau Perak, en liten stenig ö i Malackasundet.

Den 11 mars konstaterade malaysisk militär att planet oförklarligt hade avvikit hundratals kilometer västerut från den ursprungliga rutten.

Den 15 mars meddelade Malaysias premiärminister Najib Razak att planets kommunikation avsiktligt hade inaktiverats, vilket tyder på att något hänt ombord. Fokus i undersökningens inriktas nu på besättningen och passagerarna.

Han sade också att planet kunde ha avvikit från sin kurs så långt som till södra Indiska oceanen eller nordväst om Kazakstan.

Det fanns 227 passagerare av 14 olika nationaliteter ombord. Fem av passagerarna är under fem år och två är spädbarn. Fyra passagerare med giltiga bokningar checkade aldrig in, enligt ett uttalande från Malaysian Airlines den 11 mars.

Den 12 mars meddelade flygbolaget att 112 stödpersoner ska hjälpa och stötta anhöriga till passagerarna i Peking.

Här följer en lista på passagerarnas nationaliteter:
Kina/Taiwan – 153 (en baby), Malaysia – 38, Indien – 5, Indonesien – 7, Australien – 6, Frankrike – 4, USA – 3 (en baby), Nya Zeeland – 2, Ukraina – 2, Kanada – 2, Iran – 2, Ryssland – 1, Nederländerna – 1.

De två iranska passagerarna, Pouria Nour Mohammad Mehrdad, 19, och Seyed Mohammed Reza Delavar, 29, använde stulna pass. Den ena hade ett österrikiskt pass och den andra ett italienskt.

Båda passen förlorades i Thailand 2013. Thailand är en känd knutpunkt för förfalskade pass. Interpol hade markerat passen som stulna i sin databas men de kontrollerades inte före flygningen. De två iranierna tros dock inte ha några terroristkopplingar.

Det fanns tolv besättningsmän ombord på planet och alla är från Malaysia. Piloten är 53 år och har flugit för Malaysian Airlines sedan 1981 och har 18 365 flygtimmars erfarenhet. Andrepiloten är 27 år och har flugit för bolaget sedan 2007. Han har 2 763 timmars flygerfarenhet. Båda männen beskrivs som respektabla samhällsmedborgare.

Sök- och räddningsarbetet (SAR) leds av Malaysia med hjälp av Australien, Kina, Thailand, Indonesien, Singapore, Vietnam, Filippinerna och USA. Totalt letar 43 fartyg och 58 flygplan efter det försvunna planet MH370.

USA har sänt två örlogsfartyg, det ena med helikopter och ett P-3C Orionplan ombord. Två av världens mest avancerade sökflygplan ska ansluta sig till sökarbetet den här helgen. Sökarbetet utvidgades den 11 mars till Malackasundet mellan Malaysias västkust och Sumatra.

Den 10 mars visade analyser att tidigare upptäckta spillror och oljerester i vattnet där planet förväntats flyga inte kom ifrån MH370.

Den 12 mars sade Syed Akbaruddin, talesman på Indiska utrikesministeriet, att Malaysia har kontaktat Indien för att be om hjälp i sökarbetet. Även myndigheterna i Malaysia erkänner att de inte riktigt visste  i vilken riktning planet var på väg när det försvann.

Eftersom inga vrakdelar från planet har hittats har ingen orsak fastställts. Bland teorierna om vad som hänt planet finns hela spektrat från tekniskt fel, pilotmisstag, kapning av terrorister, utomjordisk aktivitet (UFO) eller annat paranormalt försvinnande.

MH370 genomgick
kontroll och underhåll den 14 februari i år och nästa kontroll var planerad till den 19 juni i år.

Försvinnandet av Malaysia Airlines Flight MH370 har jämförts med Air France Flight 447 med 228 passagerare ombord. Det planet var på väg från Rio de Janeiro till Paris när man plötsligt förlorade kontakten. Efter två års sökande återfanns vraket och de flesta av offren. Den olyckan berodde på pilotfel.

Även om det är sällsynt har passagerarplan mystiskt försvunnit utan ett spår och aldrig återfunnits.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024