Facebooks börsintroduktion kan vara övervärderad
En "gilla" tummen upp, för Facebook vid ingången till Facebooks huvudkontor, fotograferad den 3 februari i Menlo Park, Kalifornien. Facebooks börsintroduktion (IPO) är nära förestående. (Foto: Jan Jekielek / The Epoch Times)


Facebooks börsintroduktion (IPO) är nära förestående. Den sociala nätverksjätten har lämnat in sina papper till den amerikanska tillsynsmyndigheten, Securities and Exchange Commission (SEC), och har lagt fram fakta om sin nuvarande ekonomiska situation och framtida planer.

Samtidigt som det framkommer uppgifter om företaget i Menlo Park, Kalifornien, borde investerare medvetet begrunda en fråga: Är företaget värt mellan 75 – 100 miljarder dollar? Särskilt om man tänker sig att dess ursprungliga värde för börsintroduktionen uppskattades till cirka 5 miljarder dollar?

I sin ansökan till SEC citerade Facebook snygga siffror och sade att företaget hade inkomster på 3,85 miljarder dollar 2011, och en vinst på 1 miljard dollar. Något ännu viktigare var avslöjandet om att det hade 850 miljoner användare i nätverket.

Något ännu mer värdefullt för investerare och annonsörer att känna till är att mer än 50 procent av användarna är aktiva och dagliga användare av tjänsten. Dessutom använder ungefär lika många Facebook i mobilen via sina smartphones.

Frågan som återstår är hur mycket mer Facebook kan växa? Det sociala nätverket har visat en imponerande tillväxt under de senaste två åren i form av växande reklamintäkter, uppvaktande annonsörer och genom verktyg för att enklare kunna ta del av statistik, något som fortfarande är en önskedröm för de flesta andra webbplatser och webnätverk på grund av deras brist på demografiska upplysningar (befolkningsstatstik).

Men huruvida tidigare tillväxt kommer att ge upphov till framtida vinster återstår att se. Facebook verkar sakta farten på tillväxten. Medan 850 miljoner användare inget är att fnysa åt, finns där en fråga om hur mycket mer företaget kan växa, särskilt vad gäller höginkomstländer.

Förutom reklamintäkterna genererar Facebook också intäkter från kompanjonskap med applikationspartners, särskilt från spelbolaget Zynga. Facebook ger också en plattform för andra leverantörer att bygga applikationer för Facebook-användare, varav några debiterar sina användare för tjänsterna och sedan delar intäkterna med Facebook.

Facebook har även egna problem. Det har fått varningar flera gånger gällande privatliv. Förra året gjordes en överenskommelse med kommissionen för konsumentskydd (Federal Trade Commission) kring integritetsgranskning. Trots att Facebook har en så stark position är dess mest överhängande hot, som nämns i SEC-dokumentation, Google Plus med dess växande popularitet. Huruvida Google Plus kommer att utmana Facebook återstår att se, men det är en nagel i Facebooks öga och en påminnelse om att denna sociala ångvält inte kan vila i sin berömmelse.

Oavsett om Facebooks börsintroduktion är en återspegling av företagets verkliga värde, förväntas börsintroduktionen fortfarande vara rykande färsk, och flera personer, däribland några av Facebooks anställda, förväntas tjäna pengar på börsintroduktionen.

VD Mark Zuckerberg själv beräknas vara god för 28 miljarder dollar efter börsintroduktionen, vilket skulle placera honom bland de tio rikaste människorna i världen och i nivå med namn som Bill Gates och Warren Buffet.

Översatt från engelska