EXKLUSIVT: Zhou Yongkangs och Bo Xilais konspiration tvingade Google ut ur Kina, del 2
Google och EU-kommissionen om Androidsystemet. (Foto: AFP/Frederic J. Brown)


Bo Xilai hade en annan idé för att locka med Baidu på sin plan. Han hade genomfört en kampanj som hette ”slå mot det svarta” i Chongqing. Den fick beröm för att den tryckte tillbaka maffians makt, men kritiker menar att Bo Xilai använde den som ett sätt att tillskansa sig rikedomar och tillgångar från fullt respektabla affärsmän.

Bo instruerade fyra företag i Chongqing att ge pengar som de fått från ”slå mot det svarta”-kampanjen till Baidu, med den officiella förklaringen att man stöttade deras söktjänst. Dessa fyra företag bidrog med sammanlagt 230 miljoner yuan till Baidu fram till slutet av 2009.

I början av oktober 2009 talade Bo med Baidus vice vd för Chongqingregionen, Zhang Fengqi, och bad henne vidarebefordra meddelandet till Li Yanhong: ”Jag vet ett sätt. Google kommer definitivt att lämna Kina.”

I Oktober 2009 tog Baidu igen bort blockeringen av de negativa artiklarna om Xi Jinping.

I mitten av december 2009 angrep hackare i Kina Googles Gmail-tjänst och stal intellektuell egendom. De agerade på order av Zhou Yongkang.

För att vilseleda allmänheten attackerade de även 20 andra företag inom finans, vetenskap, teknologi, kommunikation och kemi. Hackarna bröt sig även in på många människorättsaktivisters Gmail-konton.

Personer inom Google har sagt att hackningen utfördes genom en väldigt komplex metod. Enligt BBC utnyttjade hackarna en brist i Internet Explorer för att angripa Gmail.

Google sade inte uttryckligen att attacken utfördes av kommunistpartiet, men deras tekniker spårade den till kinesiska statliga myndigheter.

Google gav dock inte upp trots dessa attacker och skrämseltaktiker. Den 12 januari 2010 publicerade Google på sin officiella blogg ett uttalande med titeln ”A new approach to China” (Ett nytt sätt att närma sig Kina). Den kinesiska versionen publicerades den 23 mars, vid midnatt.

”Vi har beslutat att vi inte längre är beredda att fortsätta att censurera våra resultat på google.cn,” skrev Google i meddelandet. ”Så under de kommande veckorna kommer vi diskutera med Kinas regering om en grund utifrån vilken vi kan driva en ofiltrerad sökmotor lagligt, om det alls är möjligt”.

Googles uttalande tog upp att man upptäckt intrång på ”minst 20 andra stora företag” och på människorättsaktivisters konton.

”Dessa attacker, och den övervakning som de avslöjar, i kombination med de senaste årens försök att ytterligare minska yttrandefriheten på nätet, ledde oss till slutsatsen att vi behövde se över rimligheten i att fortsätta bedriva verksamhet i Kina,” skrev Google. ”Vi har beslutat att vi inte längre är villiga att censurera våra sökresultat på google.cn.”

Den 29 juni meddelade
Google att de automatiskt omdirigerade alla som använde google.cn till google.com.hk, sökmotorn i Hongkong, som tillåter fria sökningar. Google hade formellt dragit tillbaka sin kärnverksamhet från Kina.

Den 13 januari, dagen efter Googles första publicering av sitt nya sätt att närma sig Kina, skrev Baidus chefsproduktdesigner Sun Yufeng en post på sin personliga blogg med titeln ”Angående att Google lämnar Kina”. Den spreds mycket på nätet med rubriken ”Google äcklar mig”.

Sun beskrev Google som ett oetiskt företag som bara lämnade den kinesiska marknaden av ekonomiska skäl. Han skrev att protesten mot hackningen av Gmail-kontona var en förevändning för vad som egentligen var ett vinstmotiverat beslut. Det här är vad som ”äcklade” honom med Google.

Efter att ha fått många kommentarer tog Sun bort blogginlägget. Även andras vidarebefordringar av den togs bort en efter en. Baidu tros ligga bakom det, efter att man utsatts för olika påtryckningar.

Samtidigt beordrade Zhou och Bo statlig media att publicera många artiklar om att Google lämnade Kina av ekonomiska skäl. Den informationen nådde även kinesiskspråkig och engelskspråkig media utanför Kina. Som ett resultat av detta distraherades den globala allmänna opinionen från vad som faktiskt hade hänt.

Sedan dess har Baidu framgångsrikt tagit över den marknadsandel som Google lämnade bakom sig.

I mars 2010 arrangerade Bo Xilai och Zhou Yongkang ett annat möte med Li Yahong. Enligt undersökningsrapporter från kommunistpartiets kommitté för disciplininspektion kom de fram till en ”mycket detaljerad plan för att åstadkomma en kraftfull nätkampanj mot Hu Jintao, Wen Jiabao och Xi Jinping”.

Baidu har fortfarande som policy att blockera negativ information vid sökningar på Hu Jintao, Wen Jiabao och Xi Jinping på kinesiska, enligt ett uttalande till disciplininspektionen. Men negativ information kan hittas om man söker på termerna ”hujintao”, ”wenjiabao” och ”xijinping” skrivna med pinyin.

Artiklar som man kan hitta innehåller titlar som ”Hu Jintaos son är fruktansvärt korrupt, Jiang Zemin vill utreda det” och ”Xi Jinping vänsterprasslar med kvinnor i Zhejiang bakom ryggen på sin andra fru”.

Varje dag efter klockan ett på natten, Pekingtid, fylls de olika Baidu-tjänsterna Baidu News, Baidu Zhidao, Baidu Tieba och Baidu Kongjian med negativ information om Hu, Wen och Xi. Frågor ställs och svar ges, med fotobevis, vilket väcker nätanvändarnas intresse.

Sedan, omkring klockan åtta på morgonen, försvinner alla negativa rapporter. Ibland får man, om man söker på Hu, Wen eller Xis namn på Baidu, bara ett svar som säger ”inga sökresultat”.

Många internetanvändare och kändisar som lurats av de negativa artiklar om partiets ledare som publicerats på Baidu, har berömt sökmotorns öppenhet via sina mikrobloggar. Dessa poster har dock genast tagits bort av värdsidan. Internetspioner som anställts av Bo och Zhou förklarade att skälet till att de togs bort var ”påtryckningar från berörd myndighet”.

Bo och Zhou använde framgångsrikt detta sätt att sprida rykten på Baidus tjänster i fallet med korruptionsanklagelserna mot Hu Jintaos son Hu Haifeng och Wen Jiabaos son Wen Yunsong, och även för att sprida påståendena om att Xi Jinpings dotter hade sexuella relationer med flera västerländska män. Kinesiska nätanvändare har blivit mycket bekanta med dessa rykten.

Sedan Wang Lijun-incidenten har Hu och Wen stramat åt kontrollen över Zhou och Bo. Båda utreds för närvarande av partiet och många av de som var med på Zhous, Bos och Baidus konspiration har trätt fram.

Propagandaminister Li Changchun har dock fortsatt att vara en av Baidus trogna gynnare. I ett möte för medlemmarna av politbyråns ständiga utskott sade Li Changchun att ”Baidu är Kinas nationella varumärke på internet. Dess rykte får inte befläckas”. Zeng Qinghong och Zhang Dejian, som efterträtt Bo Xilai i Chongqing, var också med på mötet och delade Lis uppfattning.

Vid det mötet insisterade Hu, Wen och Xi på att Baidu måste ”rensas upp”, men Li menade att rykten borde spåras till sina källor.

Vad detta innebar kunde man se den 31 mars i år när Xinhua rapporterade att nästan 1 000 personer, som anklagades för att ha spridit rykten, greps för de poster de skrivit på Sina och QQ.com. Stora webbportaler blev ”kritiserade och straffade”. Sina Weibo fick till exempel ta bort kommentarsfunktionen i fyra dagar medan man genomförde de ”centraliseringar och upprensningar” som krävdes. Denna nedgång i webbportalernas aktivitet var till Baidus fördel.

Nyligen har Hu och Wens allierade expanderat sitt inflytande inom Baidu. Censurerade termer som ”Shen Yun Performing Arts”, ”4 juni”, ”Falun Gong”, ”organskörd”, de så kallade ”självbränningarna på Himmelska fridens torg”, ”Bo Xilai och hans frus brott” och ”Zhou Yongkangs mörka förflutna” var tillfälligt inte blockerade. 

Preliminära förberedelser för en noggrann genomgång av Baidu har gjorts. En person med insikt i kommittén för disciplininspektion sade till Epoch Times: ”Ett sätt att uttrycka det på är att pressen att rensa upp på Baidu är större än den att utreda Bo Xilai. Om det inte hanteras bra kommer en del tjänstemän att bli av med jobbet, och risken är att regionala chefer blir provocerade”. Dessa ord har stor tyngd för folk som känner till Kinas internet bakom kulisserna.

Översatt från engelska