loading(Foto:AFP/Pascal Pavani)
(Foto:AFP/Pascal Pavani)
Hälsa & Livsstil

EU vill öka etanol i bensin

Bryssel (TT:s korrespondent)

EU-kommissionen vill ha mer etanol i bensin och mindre svavel i diesel, för att minska skadliga utsläpp. Från 2011 ska det vara tillåtet att blanda i upp till tio procent etanol i bensin, jämfört med fem procent i dag./TT

Det framgår av det förslag till ändring av EU:s direktiv för bränslekvalitet som kommissionen nu har lagt fram.

Förslagets huvudmål är att få oljebolagen att bidra till att minska utsläppen av växthusgaser och partiklar – växthusgaserna med tio procent mellan 2011 och 2020. Förutom via mer etanol i bensin, ska det ske genom ökad inblandning av andra typer av biobränslen. Dock inte metanol.

Kraven för svavelinnehåll i diesel till bilar och lastbilar, diesel till arbetsmaskiner och fartyg i flodtrafik, vill kommissionen skärpa. Kraven på mindre svavel ska gälla från 2009 för bilar och från 2010 för arbetsmaskiner och flodbåtar.

Bränsledirektivet är en del av ett större paket där också skärpta krav på mindre koldioxidutsläpp från bilar skulle ha varit med. Men oenighet i kommissionen, och påtryckningar från bilindustrin, har gjort att bilkraven får vänta till ett senare tillfälle. Förslaget läggs tidigast fram den 7 februari.

Framför allt den tyska bilindustrin
har protesterat mot miljökommissionären Stavros Dimas och kommissionsordföranden José Manuel Barrosos förslag om att lagstifta om att nytillverkade bilar från 2012 inte får släppa ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer. De senaste dagarna har också EU:s nuvarande ordförandeland Tyskland, genom sin förbundskansler Angela Merkel, gjort klart att man tänker blockera ett sådant förslag.

Biltillverkarna i Europa, Japan och Korea gjorde en frivillig överenskommelse med EU-kommissionen för ett antal år sedan om att utsläppen i genomsnitt skulle ner till 140 gram per kilometer till 2008, men det klarar inte tillverkarna. Överenskommelsen sade också att lag skulle komma om målen inte nåddes på frivillig väg.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto:AFP/Pascal Pavani)
(Foto:AFP/Pascal Pavani)
Hälsa & Livsstil

EU vill öka etanol i bensin

Bryssel (TT:s korrespondent)

EU-kommissionen vill ha mer etanol i bensin och mindre svavel i diesel, för att minska skadliga utsläpp. Från 2011 ska det vara tillåtet att blanda i upp till tio procent etanol i bensin, jämfört med fem procent i dag./TT

Det framgår av det förslag till ändring av EU:s direktiv för bränslekvalitet som kommissionen nu har lagt fram.

Förslagets huvudmål är att få oljebolagen att bidra till att minska utsläppen av växthusgaser och partiklar – växthusgaserna med tio procent mellan 2011 och 2020. Förutom via mer etanol i bensin, ska det ske genom ökad inblandning av andra typer av biobränslen. Dock inte metanol.

Kraven för svavelinnehåll i diesel till bilar och lastbilar, diesel till arbetsmaskiner och fartyg i flodtrafik, vill kommissionen skärpa. Kraven på mindre svavel ska gälla från 2009 för bilar och från 2010 för arbetsmaskiner och flodbåtar.

Bränsledirektivet är en del av ett större paket där också skärpta krav på mindre koldioxidutsläpp från bilar skulle ha varit med. Men oenighet i kommissionen, och påtryckningar från bilindustrin, har gjort att bilkraven får vänta till ett senare tillfälle. Förslaget läggs tidigast fram den 7 februari.

Framför allt den tyska bilindustrin
har protesterat mot miljökommissionären Stavros Dimas och kommissionsordföranden José Manuel Barrosos förslag om att lagstifta om att nytillverkade bilar från 2012 inte får släppa ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer. De senaste dagarna har också EU:s nuvarande ordförandeland Tyskland, genom sin förbundskansler Angela Merkel, gjort klart att man tänker blockera ett sådant förslag.

Biltillverkarna i Europa, Japan och Korea gjorde en frivillig överenskommelse med EU-kommissionen för ett antal år sedan om att utsläppen i genomsnitt skulle ner till 140 gram per kilometer till 2008, men det klarar inte tillverkarna. Överenskommelsen sade också att lag skulle komma om målen inte nåddes på frivillig väg.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024