EU vill se över konsumentlagen för att skydda konsumenter i den växande handeln över internet. Meglena Kuneva, kommissionär för konsumentpolitik, presenterade en EU-studie om näthandeln på en presskonferens i Bryssel i torsdags.
Idag är bara sex procent av konsumenterna inom EU beredda att handla via internet men inom fem år förväntas 176 miljoner utnyttja näthandeln, sade Kuneva.
– Det handlar om konsumenters makt! Det är [också] en fråga om tillväxt och arbete som erbjuds i den globalisering som Europa är en del av, tillade Meglena Kuneva.
För företagen ger näthandeln stora möjligheter att expandera sina verksamheter och nå kunder över landsgränserna. Den nya konsumentlagen ska skydda båda parters intressen.
Detaljhandeln står för 58 procent av EU:s ekonomiska tillväxt, vilket indikerar stora tillväxtmöjligheter och arbetstillfällen inom näthandeln.
Men näthandel är inte problemfri. De vanligaste kundklagomålen är enligt EU:s undersökning sena, uteblivna och bristfälliga leveranser. Problem uppstår även på grund av stora skillnader i ländernas regler för reklamation.
Meglena kommer att resa till olika länder för att skapa enighet kring ett gemensamt regelverk för EU. Något som inte kommer att bli en lätt uppgift, säger hon.