Flygresenärer i Europa kommer inom tre år återigen att kunna ta med sig en mugg kaffe ombord på flyget.
EU tillkännagav på torsdagen nya åtgärder för att förenkla och effektivisera säkerheten på flyget inom EU-området. En tidsgräns tillkännagavs för installation av ny screeningutrustning på flygplatserna inom EU-området. Utrustningen kan skilja explosiva vätskor från vatten, kosmetiska preparat, sirap, tandkräm och andra ofarliga vätskor.
”Detta paket tar ett viktigt steg framåt i och med att det signalerar en början till slutet på de nuvarande begränsningarna för vätskor i handbagaget, med ett tydligt slutdatum i april 2013”, skrev Siim Kallas, EU:s transportkommissionär, i ett pressmeddelande.
Efter terrorattackerna 11 september 2001 stramades den globala luftfartens säkerhetsåtgärder åt dramatiskt. Cockpitdörrar blev skottsäkra, klena plastbestick ersatte bordssilvret för måltider under flygning och strumpstickor blev smuggelgods.
Sedan 2006 när den brittiska polisen hindrade terrorister från att spränga ett flygplan med flytande explosiva ämnen i läskedrycksflaskor, infördes ett förbud mot att ta ombord alla behållare som rymde mer än 100 ml vätska.
Förordningen ledde till en hel del frustration hos passagerare som tvingades göra sig av med vattenflaskor, solkräm, dyr tonic mot håravfall eller andra ofarliga flytande ämnen före ombordstigning.
En särskild screeningutrustning för flytande ämnen, som använder elektromagnetiska vågor för att upptäcka sprängämnen, kommer emellertid att sätta stopp för strulet. Utrustningen används redan på Kansais internationella flygplats i Japan, där passagerarna kan lägga sina läskedrycksflaskor i ett screeningstativ och med ett tryck kan deras dricka bli godkänd för flygstart.
Utrustningen kallas Sencion och är tillverkad av Sellex International med huvudkontor i Columbus, Ohio.
”Att flyga idag har blivit struligt – bagagekontroll, stopp för att ta med saker ombord och kränkande personkontroll. Även om detta är nödvändigt är processen verkligen inte bekväm eller behaglig för resenärerna,” sade Sellex vd, Jerry Sellman, i en artikel i Gizmag.
Installation av sådan utrustning förväntas förkorta väntetiden för säkerhetskontroll och kommer på lång sikt att minska kostnaderna för flygsäkerheten. Departementet för inrikes säkerhet överväger också att använda utrustningen på amerikanskt flyg.
Andra åtgärder som EU planerar att genomföra är att ta bort dubbla säkerhetskontroller, förenkla och harmonisera rutinerna och garantera gemensamma miniminormer för säkerhetsutbildning för personal inom flygtransportsäkerhet.
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/34432/