loading
Utrikes

EU föreslår straffavgift för bilars koldioxidutsläpp

Chowa Choo, Epoch Times Sverige

Europakommissionen föreslog på onsdagen nya regler för att tvinga fram minskat koldioxidutsläpp från nya bilar. Syftet är att motverka klimatuppvärmning, minska bränsleförbrukningen för konsumenter och att förbättra den europeiska bilindustrins konkurrenskraft.

Reglerna ställer krav på att personbiltillverkare innan 2012 ska se till att koldioxidutsläppet per bil reduceras till 120 gm per kilometer. Överskridandet av gränsen straffas med en avgift på 20 euro per gram under första året 2012, 35 euro andra året 2013, 60 euro 2014 och 95 euro 2015.

För att erbjuda flexibilitet tillåter reglerna biltillverkarna att sammansluta med varandra för att nå målen med ett genomsnitt på 120 gram per kilometer. Tillverkarna av färre än 10 000 bilar kan förhandla om andra nivåer.

EU vill visa sin handlingskraft i att uppnå Kyotoavtalets mål för minskade koldioxidutsläpp och inför de kommande förhandlingarna fram till 2009 enligt Balifärdplanen.

– För att spela en ledande roll under de kommande två åren måste vi vara trovärdiga. För att vara trovärdiga måste vi genomföra de inhemska åtgärderna, sade EU:s ansvarige för miljö, Stavros Dimas, på onsdagens presskonferens i Bryssel.

Enligt Dimas uppmuntrar de nya reglerna bilindustrin att investera i ny teknik och främja ekologiska innovationer, vilket leder till fler och bättre jobb.

Trots att bilarna blivit renare och snålare har det totala utsläppet från hela vägtransportsektorn ökat.

Vägtransporten är efter kraftproduktionen den näst största källan för växthusgasutsläpp och består huvudsakligen av koldioxid. Vägtransporterna utgör 20 procent av det totala koldioxidutsläppet av vilket personbilarna står för 12 procent.

– Förbättringar på utsläpp i andra sektorer har ätits upp av försämringar inom vägtransporten, sade Dimas.

Orsaken är den ökande trafiken och större bilar. EU kräver att alla sektorer ska bidra med sin del.

Bakom de nya reglerna döljer sig tilläggsregeln som underlättar för tillverkarna av bilarna med högre vikt. Det räcker för tillverkarna av större bilar att de uppnår målet med ett genomsnitt under 130 gram per kilometer. Det betyder att tillverkarna får bygga bilar med utsläpp högre än 130 gram per kilometer om den totala produktionen har ett genomsnitt på mindre än 130 gram.

Den europeiska miljöorganisation för främjandet av hållbar transport, T&E är inte imponerad av de nya reglerna.

– Redan 1995 såg Europa ett behov för målet på 120 gram per kilometer för nya bilar. EU är inte bara för sent ute, utan har också försvagat kravet, sade Jos Dings, chef för T&E på onsdagen.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Utrikes

EU föreslår straffavgift för bilars koldioxidutsläpp

Chowa Choo, Epoch Times Sverige

Europakommissionen föreslog på onsdagen nya regler för att tvinga fram minskat koldioxidutsläpp från nya bilar. Syftet är att motverka klimatuppvärmning, minska bränsleförbrukningen för konsumenter och att förbättra den europeiska bilindustrins konkurrenskraft.

Reglerna ställer krav på att personbiltillverkare innan 2012 ska se till att koldioxidutsläppet per bil reduceras till 120 gm per kilometer. Överskridandet av gränsen straffas med en avgift på 20 euro per gram under första året 2012, 35 euro andra året 2013, 60 euro 2014 och 95 euro 2015.

För att erbjuda flexibilitet tillåter reglerna biltillverkarna att sammansluta med varandra för att nå målen med ett genomsnitt på 120 gram per kilometer. Tillverkarna av färre än 10 000 bilar kan förhandla om andra nivåer.

EU vill visa sin handlingskraft i att uppnå Kyotoavtalets mål för minskade koldioxidutsläpp och inför de kommande förhandlingarna fram till 2009 enligt Balifärdplanen.

– För att spela en ledande roll under de kommande två åren måste vi vara trovärdiga. För att vara trovärdiga måste vi genomföra de inhemska åtgärderna, sade EU:s ansvarige för miljö, Stavros Dimas, på onsdagens presskonferens i Bryssel.

Enligt Dimas uppmuntrar de nya reglerna bilindustrin att investera i ny teknik och främja ekologiska innovationer, vilket leder till fler och bättre jobb.

Trots att bilarna blivit renare och snålare har det totala utsläppet från hela vägtransportsektorn ökat.

Vägtransporten är efter kraftproduktionen den näst största källan för växthusgasutsläpp och består huvudsakligen av koldioxid. Vägtransporterna utgör 20 procent av det totala koldioxidutsläppet av vilket personbilarna står för 12 procent.

– Förbättringar på utsläpp i andra sektorer har ätits upp av försämringar inom vägtransporten, sade Dimas.

Orsaken är den ökande trafiken och större bilar. EU kräver att alla sektorer ska bidra med sin del.

Bakom de nya reglerna döljer sig tilläggsregeln som underlättar för tillverkarna av bilarna med högre vikt. Det räcker för tillverkarna av större bilar att de uppnår målet med ett genomsnitt under 130 gram per kilometer. Det betyder att tillverkarna får bygga bilar med utsläpp högre än 130 gram per kilometer om den totala produktionen har ett genomsnitt på mindre än 130 gram.

Den europeiska miljöorganisation för främjandet av hållbar transport, T&E är inte imponerad av de nya reglerna.

– Redan 1995 såg Europa ett behov för målet på 120 gram per kilometer för nya bilar. EU är inte bara för sent ute, utan har också försvagat kravet, sade Jos Dings, chef för T&E på onsdagen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024