Erhun förtrollade västerländsk publik
Erhu-spelaren Xiaochun Qi (Foto: NTDTV)


– Den sista personen, som spelade violin, tyckte jag var otroligt bra, lysande.
Den känslan fick Jim Cashman från Blue Mountain efter att ha hört erhu-solisten Xiaochun Qi spela upp melodier med Kinas traditionella tvåsträngade instrument vid en av NTDTV:s spectacularföreställningar i Australien.

Det kinesiska folket är väl bekanta med den ”kinesiska fiolen” eller erhun – ett instrument som många bekantat sig med sedan barnsben. Det intryck Cashman fick var vanligt bland den västerländska publiken i New Tang Dynasty Televisions senaste kinesiska nyårsgala. Västerlänningar är emellertid mindre bekanta med instrumentet och dess omisskännliga ljud.

– Instrumentet är helt enkelt förtrollande… melodiska ljud som är nästan drömlika, därför att det griper tag i en, tar dig tillbaka, sade byggmästaren Jo Bergim under pausen på fredagskvällen.

Beth Nasser från Canberra sade att hon genast kände igen ljudet av erhun från traditionell kinesisk musik, fastän hon aldrig sett instrumentet tidigare.

– Det är tydligen ett instrument som man använder mycket inom kinesisk musik, därför att efter man har hört det kan man ofta finna det inom olika kinesiska musikstilar, framför allt traditionell musik, sade hon.

Många känner inte till att Kina har tillräckligt med inhemska instrument för att bilda en hel orkester i samma omfattning som de man finner i länder i väst. I början av 1900-talet, när västerlandets inflytande ökade, började man använda Kinas traditionella instrument för solouppträdanden. Innan dess användes erhu huvudsakligen vid ackompanjemang av kinesiska operor under Kinas dynastier Ming (1368-1644) och Qing (1644-1911).

Erhu-instrumentet har samma funktion i en kinesisk orkester som en violin kan ha i väst, med dess rika, något nasala ton som skapas från en bit pytonskinn, utsträckt längs med en liten resonanslåda.

– Erhun har ett ganska utpräglat ljud och mycket harmoniska toner… det är mycket vackert, sade Lindsay Mell från Cronulla.

– Det resonerade med mig – känslan av österländska element i musiken var riktigt fängslande.

Instrumentets två strängar sitter så pass tätt ihop att många misstar erhun för ett ensträngat instrument. Stråkens hålls hela tiden mellan strängarna. Instrumentet har inget bräde, så musikanten frambringar toner genom att vandra med fingrarna upp och ned längs strängarna och kommer inte i kontakt med instrumentets kropp.

– Det har en mycket lång stråke, sade Tanya Noonan från Wollongong efter att ha sett Qis uppträdande.

– Det är därför de kan få fram ett sådant stort omfång av ljud från det, tror jag.

Det var musikern och kompositören Liu Tianhua som gav nytt liv åt erhun i en tid av ökat inflytande från väst. Liu lär en gång ha sagt: ”Från antiken fram till i dag har det alltid funnits de som betraktar violinmusik som både oanständigt och liderligt, att inte vara god smak. Men detta är inte rättvist för ett musikaliskt sinne. Musikens oanständighet eller elegans ligger i själva verket fullständigt inom ramen för uppträdarens uttryckssätt och hur man framför kompositionen. Samma musikinstrument kan uttrycka var och en av de ”sju känslorna” – hur kan violinen var ett undantag?”

Qis uppträdande frambringade de känslorna hos publiken.

– Jag gillar verkligen den kinesiska violinen, sade Kasarnsak Wanasawage.

– Jag tycker att det är någonting som verkligen väcker upp ens själ. Det är mycket unikt att se någonting som detta.

Jenny Cotterell från Strathfield sade att hon kände en sorts sorg i tonerna från instrumentet.

– Det är vackert, det är stillande och sorgligt på samma gång, sade hon.

– Det var vackert, absolut vackert spelat. Jag har aldrig sett det förut, det var första gången; det var fascinerande.

Epoch Times är stolta att ansluta sig med New Tang Dynasty TV och Sound of Hope Radio som medarrangör i NTDTV:s kinesiska nyårsgala Spectacular ( http://shows.ntdtv.com).