En titt på internetmissbruk
Kinesiska ungdomar som sover på ett internetcafé. (Cancan Chu / Getty Images)


Vissa skämtar om det men många tänker inte på sitt tvångsmässiga användande av Twitter eller Facebook som ett missbruk.

Enligt statistik från Facebook så surfar den genomsnittliga användaren 55 minuter per dag in på hemsidan. I genomsnitt så ”twittras” det 27,3 miljoner gånger per dag och totalt har 8 miljarder textmeddelanden sänts till Twitter sedan sidan startades 2007.

Lägg till tiden som spenderas på online-spel till exempel World of Warcraft som har över elva miljoner abonnenter och det blir tydligt att en stor del av vår tid spenderas framför datorskärmen.

Internet kan berika våra liv på olika sätt. Den ger tillgång till en uppsjö av information, underhållning och kommunikation som tidigare var omöjlig. Men när går vårt användande av internet och tv-spel över till ett missbruk och hur farligt kan det vara?

Många internetanvändare lockas av möjligheten att tjäna pengar på det de gör på nätet och detta gäller inte bara internetpoker. I Sydkorea kan de skickligaste i vissa tv-spel livnära sig på spelandet.

Multi-playerspel har blivit mycket populärt i USA och många tv-kanaler har börjat med livesändningar. Genom dessa kan de skickligaste spelarna tjäna hundratusen dollar per år och har fått en stor skara fans.

Unga spelare från Sydkorea går med i eller skapar ”ligor” som ett sätt att kunna livnära sig på spelandet. Många spenderar otaliga timmar, i vissa fall mer än 30 i veckan, på att spela videospel för att bli skickligare. Sydkorea är känt för sin extrema dataspelskultur och det uppskattats att cirka 2.4 procent av befolkningen i åldrarna 9 till 39 år kan ha ett data- eller tvspelsmissbruk.

I vissa fall kan missbruket ha dödlig utgång. Nyligen kollapsade en 28-årig man från Sydkorea och dog efter ha spelat oavbrutet i 50 timmar rapporterar BBC. Enligt polisen hade mannen sovit och ätit väldigt lite under den tiden. Dödsorsaken antogs vara hjärtsvikt på grund av extrem utmattning.

I USA klassificieras besatthet av tvspel eller dataspel som ett missbruk men det har inte blivit vida känt. På samma sätt får behandlingen för detta missbruk liten uppmärksamhet.

År 2007 fanns ett förslag om att missbruk av data-/tvspel och internet skulle inkluderas i amerikanska psykologsamfundets (APA) handbok om diagnostik och statistik på området psykiska störningar (DSM). Detta förslag avvisades efter att sakkunniga hävdat att det kan vara för tidigt att överväga frågan utan mer omfattande studier. Ett inlägg om internetmissbruk fanns fram till 2012 men granskas nu inför den femte upplagan av DSM.

Nätspelsbranschen är också tveksamma till att klassificiera ett dataspelmissbruk. En webbsida som ger ut information om spel på nätet, Green Pixels, skrev en artikel för ett år sedan om spelmissbruk. De skrev att enligt Hal Halpin, ordförande för underhållningskonsumenteras organisation, är det ”absurbt och utan grund att jämföra tvspel med droger”. Men spel konsumeras inte på samma sätt som droger görs.

I vissa länder är överdrivet dataspelsanvändande ett stort problem. Kina var en av de första länderna att identifiera och erbjuda behandling för internet- och datamissbruk. Där finns det största antalet internetanvändare i världen, cirka 300 miljoner, och mycket resurser läggs på centra för återhämtning från internetmissbruk. Många av dessa anläggningarna ligger nära militärbaser.

Ett sådant center utanför Peking drivs av psykologen Tao Ran och har som syfte att behandla missbruk som inte är knutet till en substans såsom missbruk av arbete, shopande och internet. Ofta används aggressiv behandling med planen att bryta loss ett missbruk.

Medans APA diskuterar huruvida datormissbruk kan tillkännages så har många psykologer i USA konstaterat att maniskt användande av internet eller data inte nämnvärt skiljer sig från andra typer av missbruk.

De föräldrar som är oroade att deras barn kan lida av ett datamissbruk kan bland annat gå till www.video-game-addiction.org som är en sida på engelska som ger information om vad som anses vara problematiskt användande och hur det kan behandlas. ”Det är självklart. Alla spelare är inte missbrukare.” förklaras där och ”många tonåringar kan spela videospel några timmar i veckan och samtidigt kunna balansera skolaktiviteter, betyg, vänner och skyldigheter gentemot familjen. Men för vissa har spelet blivit ett okontrollerbart tvång. Studier visar att 10 till 15 procent av spelare uppvisar tecken på att uppfylla WHO:s kriterier för missbruk. Precis som hasardspel och andra tvångsmässiga sysslor kan tonåringar bli så förtjust i en fantasy-värld att denne försummar sin familj, vänner, arbete och skola.”

 

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/27047/