En stjärna föds i klassisk kinesisk dans
Kexin Li. (Foto: Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts)


Dansexperterna är överens om att framtoningen och förmågan att uttrycka sig på scen oftast är det som är svårast för dansare att bemästra.

Detta är också ett drag som Kexin Li, som dansar klassisk kinesisk dans, kan locka fram.

Den fysiska förmågan är något som krävs av alla professionella dansare. Den kan tränas upp med tiden. Däremot scennärvaro, förmåga att uttrycka sig och den känslomässiga tyngden som dansaren förmedlar på scenen är hantverk som finslipas fram efter många års erfarenhet och finjustering.

Li har det helt naturligt. Hennes “elegans och naturliga framtoning på scen” saknar motstycke, sade en av hennes mentorer vid Fei Tian Academy of the Arts.

I en intervju, som gjordes nyligen för Epoch Times tillfrågades hon om hur hon förbereder sig.

– Man måste hålla sig ren och lugn i sitt inre, utan störande tankar. Man föreställer sig hur man kan förkroppsliga karaktärerna och så försöker man föra dem som sitter i publiken in i dansen, sade hon.

– Om man porträtterar en himmelsk skönhet måste man föreställa sig hur hon rör sig, med hela hennes renhet, elegans och grace.

Förmågan att kunna förkroppsliga karaktärerna korrekt och trovärdigt och dessutom kunna fånga publikens hjärtan, kräver mycket efterforskning, förberedelser och övning.

Li har varit en av de mest framträdande dansarna i Shen Yun, ett New York-baserat danskompani som har som sitt uppdrag att främja klassisk kinesisk dans, vilken saknar motsvarighet i den konstnärliga historian.

Av alla dansformer i världen lägger klassisk kinesisk dans särskild vikt vid att förmedla karaktärernas själ. Den klassiska kinesiska dansen föddes i de kejserliga palatsen i det forntida Kina och använder sig av unika positioner, fysiska uttryck, liksom mycket komplicerade hopp, volter och snurrar, vilka Li klarar av med relativ lätthet.

Dansen Snöflingor välkomnar våren, är en av de danser där Li får publiken att komma in i glädjeyra. I den här dansen snurrar och virvlar dansarna skickligt paljettprydda näsdukar, vilka föreställer rena snöflingor, upp i luften.

– Jag virvlar näsduken upp i luften, gör en volt och fångar den i andra handen, berättar Li.

Koordinationen och timingen, inte bara för sin egen del utan också samtidigt, tillsammans med andra dansare på scenen, är en förtrollande syn.

– De kastade upp och fångade de här snöflingorna. Ibland måste man blinka för att vara säker på att man inte inbillar sig, det var helt fenomenalt, sade Samantha Simpson, rektor på en skola för klassisk balett, i Australien, efter att ha sett Li uppträda i en föreställning i Sydney tidigare i år.

– Vi snurrade 300 till 500 gånger per dag, sade hon om träningsdagarna när de förberedde sig för dansen.

Hon berättade också att även om det kan vara tröttande med snurrandet och fångandet “hur bra det går beror verkligen på hur lugn man kan vara inom sig”.

Översatt från engelska.