En osynlig cykelhjälm
Bildtext: Ett färgglatt skal till den osynliga hjälmen som bärs som en krage säljs i en av Göteborgs affärer. (Foto: Barbro Plogander, Epoch Times)


Många vuxna vill inte använda cykelhjälm här i landet. Två studenter som skulle göra sitt examensarbete i industridesign frågade sig varför. Svaret utlöste en febril verksamhet för att skapa något som tycktes omöjligt.

Våren 2005 skulle Terese Alstin och Anna Haupt göra ett gemensamt examensarbete i industridesign vid Lunds Universitet. De beslöt att förbättra cykelhjälmarna så att vuxna skulle vilja använda dem. Vid den tiden förekom en intensiv debatt om lagkrav på cykelhjälm som resulterade i att barn under 15 år ska enligt lag använda hjälm när de cyklar.

Det framkom också att visserligen ville vuxna skydda sina huvuden men många ville inte ta på sig en cykelhjälm.

De två unga kvinnorna började undersöka orsakerna till varför man inte ville ta på sig en cykelhjälm. De fick svar som: det är töntigt, den är varm, den förstör frisyren, den borde vara osynlig. En osynlig cykelhjälm var kanske en utopi, men Anna Haupt förklarar:

– Vi tyckte att det var en jättebra idé. Det var precis vad vi själva ville ha, för vi använde inte heller de traditionella cykelhjälmarna.

Ordet ”osynlig” från undersökningen gav upphovet till deras revolutionerande idé om en airbag-cykelhjälm.

Som handledare vid examensarbetet hade de en professor vid Lunds Tekniska Högskola.

– Vår professor blev otroligt imponerad av att vår idé var så radikalt annorlunda allt som man förknippar med cykelhjälmar, berättar Anna Haupt.

De båda ville ganska snabbt veta om det alls var möjligt att tillverka en cykelhjälm med en airbag. De kontaktade ett airbagsföretag för att fråga om det var en rimlig uppfinning och det bekräftade de, ”absolut”.

Innan examensarbetet skulle vara klart, hann de göra det mesta av grundforskningen kring airbagen. De hade till och med sökt patent.


Den osynliga cykelhjälmen i svart, visas i sin aktiverade position. (Foto: Hövding)

Den osynliga cykelhjälmen i svart, visas i sin aktiverade position. (Foto: Hövding)

– Det är en krage i tyg som sitter runt halsen och inne i kragen finns en airbag som löses ut om man hamnar i en olycka. Då rör sig kroppen annorlunda än när man cyklar och det känner cykelhjälmen av, och då blåses den upp, förklarar Haupt.

Försäkringsbolaget Folksam testade nyligen cykelhjälmar och även den osynliga hjälmen. Godkända cykelhjälmar har ett lagkrav på ett test där en hjälm släpps rakt ner i asfalten med en fart som motsvarar att cykla med 25 km i timmen. Det blir en rak stöt.

– Där är den (osynliga cykelhjälmen) jämfört med andra som finns, helt outstanding, säger Maria Krafft, chef för Trafik och Miljö hos Folksam.

Det Folksam inte kunde testa var det rotationsvåld som huvudet kan utsätts för när en kraft kommer snett mot huvudet, vilket sätter fart på andra saker inne i huvudet, där det sker slitningar.

Eftersom den osynliga hjälmens konstruktion inte fanns tidigare, vet Folksam inte hur de ska få till en sådant test. Maria Krafft vill ha det, för väldigt många skallskador startar med att huvudet roterar.

– När man faller snett ner mot asfalten är det ytterbagen som fastnar i asfalten men huvudet behöver inte rotera på samma sätt som ytterbagen, säger Anna Haupt och tillägger: Den är väldigt bra för hjärnan.

Orsaken är att vanliga cykelhjälmar inte är flexibla medan den här uppfinningen har en innerhuva och en ytterhuva som inte sitter ihop.

Det här högteknologiska huvudskyddet väger 670 gram och vikten ligger på ryggen, och eftersom en cyklist cyklar framåtlutad känns inte vikten, förklarar Haupt.

Det är också en potentiell modegrej menar hon. Företaget avser att samarbeta med olika modemärken för att göra alla möjliga varianter på skal som är klimat- och säsonganpassade. De ”vill sätta modet, inte följa det”.

Den osynliga cykelhjälmen har fått många utmärkelser.

– Ja det har vi faktiskt, säger Haupt med stolthet.

Terese Alstin och Anna Haupt har bland annat vunnit världens största designpris, Index: Award, vilket betraktas av många som att vinna Nobelpriset i design.

Väjningsolycka