Den 20 mars visades den andra av Shen Yuns föreställningar i Taiwans huvudstad Taipei. Shen Yuns rykte lockade besökare från hela norra Taiwan till Taipei över helgen så hela salongen i National Dr. Sun Yat-sen Memorial Hall var fullsatt.
Professor Xiao, som är välkänd i Kina, berättade i en intervju att han älskade alla programnumren i hela föreställningen
– Du ser, mina händer har svullnat eftersom jag har applåderat under hela showen, utbrast han.
Professor Xiao sade att han var mycket lycklig över att ha fått tillfälle att se Shen Yun när han reste till Taipei den här gången Det är första gången han ser föreställningen och han tycker den är mycket bra.
– Föreställningen är så utsökt och det finns ingenstans där man kan få se något liknande.
Shen Yuns föreställning blandar kulturella kännetecken och bibetydelser av olika kinesiska etniciteter. Professor Xiao var mest imponerad av danserna ‘Mongolisk Gästfrihet’ och ‘I en Miao-by’, men han tillade att alla dansnumren var mycket unika, oavsett om de skildrade Mongoliet eller Miao så illustrerade danserna de etniska egenskaperna mycket bra.
Efter att ha sett Shen Yun så starkt och levande visa kärnan av traditionell kinesisk kultur på scenen, delade professor Xiao med sig av sina tankar om den kinesiska traditionen.
– Den kinesiska kulturen är mångfacetterad och Shen Yun försöker föra den vidare till kommande generationer. Programmen i showen, såsom ‘Kejserliga bågskyttar’ och ‘ Wu Song kämpar mot tigern’ visar sanningsenligt historien, efter noggrann granskning. Vi har alla läst den berättelsen i romanen ‘ Berättelser från träskmarkerna’. Då måste man använda sin fantasi för att återskapa det förflutna, men nu spelas scenerna, som illustrerar berättelsen, upp rakt framför våra ögon. Det är inte lätt att åstadkomma.
Xiao undrade vem som först hade skrivit dramats manus. När han fick veta att de flesta artisterna som uppträder och arbetar med Shen Yun är utlandskineser vars uppdrag är att vidarebefordra det bästa från den traditionella kinesiska kulturen lovordade han deras arbete och sade att det verkligen var väldigt bra. Han tyckte att Shen Yuns sätt att vidarebefordra traditionell kultur genom att framföra dramatiska danser var en utmärkt idé.
När Xiao tänkte på de dramatiska danserna och den dynamiska bakgrunden som han sett i föreställningen nickade han med huvudet och sade med ett beundrande tonfall att det var fantastiskt, och att färgerna var mycket klara och tilltalande, och att designen var perfekt.
Med hänvisning till det faktum att Shen Yun fortfarande är förbjuden att uppträda i Kina och hur lyckligt lottade Taiwaneserna är som har möjlighet att se den sade professor Xiao att han definitivt skulle vilja se den igen. Den är så väl organiserad att den aldrig kommer att förlora sin dragningskraft, tyckte han. Han trodde att han skulle kunna se den hundratals gånger.
Shen Yun kommer till Cirkus i Stockholm 5-6 april och till Konsert & Kongress i Linköping den 8 april.
För mer information om föreställningarna i Sverige:” target=”_blank”>http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/31765/
Epoch Times är stolt mediapartner till Shen Yun Performing Arts. För mer information, se ShenYunPerformingArts.org