En hyllning till moroten
Morötter är nyttiga och sägs ha en avgiftande effekt på lever och tarmar. Morötter kan avnjutas precis som de är eller varför inte som färskpressad dryck. (Foto: Epoch Times)


Det är lätt att förknippa moroten med välmående. Färgen, saftigheten, knaprigheten och den friska smaken gör att den har en given plats på salladsbordet. Förutom att den gynnar mörkerseendet har moroten visat sig hämma utvecklingen av en rad sjukdomar.

Moroten gjorde entré i vårt land på 1600-1700–talet och vi lärde oss snabbt att uppskatta den. Det finns idag flera olika sorters morötter med varierande smak och färg. Morötter innehåller viktiga mineraler och vitaminer och innehåller även det gula färgämnet karoten som omvandlas till A-vitamin. Det är känt för att förebygga gråstarr och åldersförändringar på näthinnan.

Karoten gör även nytta för tänderna. Tillsammans med kalk och D-vitamin kan morötter i kosten vara till hjälp för en bra tandhälsa.

Även huden och slemhinnorna mår bra av karoten och den anses även skydda mot virus och bakterier.

Enligt den schweiziske naturläkaren Alfred Vogel kan riklig tillförsel av karoten kunna hjälpa vid eksem och psoriasis men även förhindra bildande av njursten, skynda på läkning av lunginflammation och hjärtsjukdomar.

Morötter innehåller ämnet pektin som sänker blodsockret och kolesterolvärdet och reglerar blodsockret på ett gynnsamt sätt. Pektin finns även i äpplen.​

Karotener för ett längre liv

Idag intresserar sig forskarna mycket för antioxidanternas effekt på hälsan. Antioxidanter hjälper till att neutralisera ämnen som kan skada vävnaden. En viktig grupp av antioxidanter är karotenoiderna.

I växtriket finns det omkring 600 olika karotenoider varav en grupp är karotener som kan ombildas till A-vitamin. I morötter finns rikligt av både alfakaroten och betakaroten.

Betakarotenet har under en lång tid varit i fokus inom forskningen. En långtidsstudie som letts av med. dr. Chaoyang Li vid Centers for Disease Control and Prevention i Atlanta, USA, har visat att alfakaroten har en betydligt starkare hälsoskyddande effekt än betakaroten.

I en långtidsstudie där 15 318 vuxna personer deltog visade det sig att höga nivåer av alfakaroten i blodet hos personerna minskade risken att dö i förtid med 39 procent. Detta gällde vid hjärtkärlsjukdomar och cancer, men även generellt.

Gul av morötter

Den som äter stora mängder morötter under en längre tid kan upptäcka att huden blir lätt gulaktig. Tillståndet kallas hyperkarotenos men anses vara ofarligt enligt den kunskap man har i dag.

För den som har möjlighet är det en god idé att odla sina egna morötter och uppleva lyckan av ljuvliga primörer från trädgårdslandet. Som med alla grönsaker är det viktigt att välja ekologiskt.

Så maxar du din morotsupplevelse

  • Skala dem inte. Flera av de nyttigaste ämnena i morot är de ämnen som moroten själv använder för att skydda sig från attacker och de sitter längst ute i skalet.
  • Morotsjuice är färskvara, så drick den genast. De nyttiga ämnena försvinner snabbt i juicer, särskilt om de har tagits fram med en råsaftscentrifug. Morotsjuice behöver man absolut inte köpa, gör den själv i stället.
  • Odlar du själv? Välj en sort som passar ditt klimat och gödsla inte för mycket!
  • I augusti är de svenska morötterna som färskast och sötast. Under det som annars anses vara primörsäsongen i maj/juni är butikernas morötter antingen importerade eller lagrade.

Vid sjukdomstillstånd, rådfråga alltid läkare.

Källor: Statens Livsmedelverk, Alfred Vogel: Den lille doktorn, Archives of Internal Medicine, Hälsosidorna, Råd & Rön

Ingefära har en given plats inom läkekonsten

Om reumatism – Fråga doktor Kong

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri