loadingSkådespelaren Nicole Kidman anländer på den röda mattan till den 68:e årliga Golden Globe-prisutdelningen på Beverly Hilton Hotel i Beverly Hills, Californien den 16 januari 2011.(Foto: AFP/Robyn Beck)
Skådespelaren Nicole Kidman anländer på den röda mattan till den 68:e årliga Golden Globe-prisutdelningen på Beverly Hilton Hotel i Beverly Hills, Californien den 16 januari 2011.(Foto: AFP/Robyn Beck)
Kultur

En film som inte bärs upp ens av välrenommerade skådespelare

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Titel: Trespass
  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Joel Schumacher
  • Medverkande: Nicolas Cage, Nicole Kidman, Cam Gigandet, Ben Mendelsohn, Liana Liberato m fl.
  • Kommer ut: 120111

Nicolas Cages senaste flopp är ett inoriginellt gisslandrama. Med tanke på vilka som medverkat för att göra filmen, förväntade jag mig faktiskt mer än så här.

Nicolas Cage är en bra skådespelare. Dessvärre har hans extravaganta livsstil, som gör att han bokstavligt talat hinner slösa bort mer pengar än han tjänar, gjort att han tar alla roller som betalar bra.

1995 medverkande han i lågbudgetfilmen ”Farväl Las Vegas” (”Leaving Las Vegas”, Mike Figgis, Frankrike/Storbritannien) för vilken han vann en Oscar. Men det var då det. Nu gör han det för pengarna. Detta har lett till att två av tre av hans filmer är riktiga bottenskrap. ”Trespass” kanske inte är i samma klass som ”Drive Angry” (Patrick Lussier, USA, 2011), en av förra årets mest korkade filmer, men den är så rasande inoriginell att man har tröttnat på den efter en kvart.

Regissör Schumacher
är den mest ojämna regissören jag känner till. 1993 gjorde han ”Falling Down” (Frankrike/USA/Storbritannien), som är en av mina favoritfilmer från 90-talet. Bara fyra år senare gjorde han ”Batman & Robin” (USA/Storbritannien, 1997), som han till och med har bett om ursäkt för.

Ska man jämföra de två filmerna, kan man säga att ”Falling Down” är som att äta middag på en femstjärnig restaurang medan ”Batman & Robin” är daggmaskar man hittar under en sten och som man inte skulle ha en tanke på att äta om det inte var så att man höll på att svälta.

”Trespass” har ett bra upplägg som går ut på att Kyle Miller (Cage) och hans familj blir tagna som gisslan av ett gäng labila brottslingar. Men dessvärre görs inte så mycket nytt med konceptet.

Först har vi en kort
inledning där vi presenteras för familjen, som förutom Kyle består av hans fru, Sarah (Kidman), och hans dotter, Avery (Liberato). Därefter bryter sig skurkarna in. Sedan följer en dryg timme av att skurkarnas ledare, Elias (Mendelsohn), säger till Kyle att han vill ha pengar följt av att Kyle säger att han inte tänker ge honom pengarna för att Elias bara kommer att döda dem om han gör det. Detta är alltså i stort sett hela filmen.

Både Kidman och Cage har vunnit var sin Oscar-statyett, men ändå klarar de inte av att bära upp filmen. Den enda skådespelare som klarar sig undan med äran i behåll är Mendelsohn. En annan sak som är bra är en liten oväntad twist på slutet som involverar Kidmans karaktär och en av skurkarna, Jonah (Gigandet), men vid det laget är man så uttråkad av filmen att man inte riktigt bryr sig.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSkådespelaren Nicole Kidman anländer på den röda mattan till den 68:e årliga Golden Globe-prisutdelningen på Beverly Hilton Hotel i Beverly Hills, Californien den 16 januari 2011.(Foto: AFP/Robyn Beck)
Skådespelaren Nicole Kidman anländer på den röda mattan till den 68:e årliga Golden Globe-prisutdelningen på Beverly Hilton Hotel i Beverly Hills, Californien den 16 januari 2011.(Foto: AFP/Robyn Beck)
Kultur

En film som inte bärs upp ens av välrenommerade skådespelare

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Titel: Trespass
  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Joel Schumacher
  • Medverkande: Nicolas Cage, Nicole Kidman, Cam Gigandet, Ben Mendelsohn, Liana Liberato m fl.
  • Kommer ut: 120111

Nicolas Cages senaste flopp är ett inoriginellt gisslandrama. Med tanke på vilka som medverkat för att göra filmen, förväntade jag mig faktiskt mer än så här.

Nicolas Cage är en bra skådespelare. Dessvärre har hans extravaganta livsstil, som gör att han bokstavligt talat hinner slösa bort mer pengar än han tjänar, gjort att han tar alla roller som betalar bra.

1995 medverkande han i lågbudgetfilmen ”Farväl Las Vegas” (”Leaving Las Vegas”, Mike Figgis, Frankrike/Storbritannien) för vilken han vann en Oscar. Men det var då det. Nu gör han det för pengarna. Detta har lett till att två av tre av hans filmer är riktiga bottenskrap. ”Trespass” kanske inte är i samma klass som ”Drive Angry” (Patrick Lussier, USA, 2011), en av förra årets mest korkade filmer, men den är så rasande inoriginell att man har tröttnat på den efter en kvart.

Regissör Schumacher
är den mest ojämna regissören jag känner till. 1993 gjorde han ”Falling Down” (Frankrike/USA/Storbritannien), som är en av mina favoritfilmer från 90-talet. Bara fyra år senare gjorde han ”Batman & Robin” (USA/Storbritannien, 1997), som han till och med har bett om ursäkt för.

Ska man jämföra de två filmerna, kan man säga att ”Falling Down” är som att äta middag på en femstjärnig restaurang medan ”Batman & Robin” är daggmaskar man hittar under en sten och som man inte skulle ha en tanke på att äta om det inte var så att man höll på att svälta.

”Trespass” har ett bra upplägg som går ut på att Kyle Miller (Cage) och hans familj blir tagna som gisslan av ett gäng labila brottslingar. Men dessvärre görs inte så mycket nytt med konceptet.

Först har vi en kort
inledning där vi presenteras för familjen, som förutom Kyle består av hans fru, Sarah (Kidman), och hans dotter, Avery (Liberato). Därefter bryter sig skurkarna in. Sedan följer en dryg timme av att skurkarnas ledare, Elias (Mendelsohn), säger till Kyle att han vill ha pengar följt av att Kyle säger att han inte tänker ge honom pengarna för att Elias bara kommer att döda dem om han gör det. Detta är alltså i stort sett hela filmen.

Både Kidman och Cage har vunnit var sin Oscar-statyett, men ändå klarar de inte av att bära upp filmen. Den enda skådespelare som klarar sig undan med äran i behåll är Mendelsohn. En annan sak som är bra är en liten oväntad twist på slutet som involverar Kidmans karaktär och en av skurkarna, Jonah (Gigandet), men vid det laget är man så uttråkad av filmen att man inte riktigt bryr sig.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024