En bildlig berättelse om skönhet och förföljelse
Konstutställningen i Tjärna på Gallery C öppnades den 6 augusti. (Foto: Anja Johansson, Epoch Times)


I en av målningarna sitter en kvinna stilla och oberörd i meditation omgiven av rena vita lotusblommor. I en annan målning lyfter två kinesiska läkare med groteskt förvridna ansikten, ut ett organ ur en levande människa. Kontrasterna mellan skönhet och brutal förföljelse är markant i utställningen ”The Arts of Zhen Shan Ren” som nu kommit till Gallery C i Hedemora.

Det faller ett stilla sommarregn vid Gallery C i Tjärnan utanför Hedemora. Galleriet ligger inbäddat i grönskande lövträd och doftande tallskog och vid trappan prunkar blåa riddarsporrar och gula stockrosor. I farstun doftar det nybakt från Alices café och det kommer stillsamma kinesiska toner inifrån galleriet. Ann Carlsson Korneev, koordinator för vandringsutställningen ”The arts of Zhen Shan Ren” berättar om platsen.

– Innan kriget var här ett sanatorium för barn. Miljön var viktig att där skulle vara lugn och ro och ren, frisk luft. Läkaren som startade sanatoriet fann denna plats.

Under lördagsmorgonens qigong-övningspass i trädgården var lugnet och rofylldheten slående.

Även Birger Sjungargård, präst i Svenska kyrkan och människorättskämpe, slår an på platsens historia i sitt invigningstal.

– Här var tidigare också ett behandlingshem för missbrukare enligt AA. Enligt deras tolvstegs metod skulle också andlig rådgivning ges, något som man från maktens korridorer tyckte var mystiskt, det var utom dess kontroll. Makten kan göra anspråk på att vi är solidariska, men aldrig på människans fria tro och tanke. Därför är denna utställning viktig och jag stöder de människor som kämpar för sin tro.


En av tavlorna är Tragedy in China målad av Yuan Li (Foto: Epoch Times)

En av tavlorna är Tragedy in China målad av Yuan Li (Foto: Epoch Times)

När Birger betraktar tavlan ”Tragedi i Kina” säger han plötsligt.

– Den är mycket lik Akseli Gallen-Kallelas målning Lemminkäinens Moder från 1897 i sin komposition, men kvinnornas ansikten talar om helt olika saker i de två målningarna. Vreden och hatet i Lemminkäinens Moder skiljer sig helt från den stilla sorg och starka beslutsamhet som kvinnan i ”Tragedi i Kina” uttrycker, hon kommer att gå vidare. I henne finns ingen vrede.

Och just kontrasterna är slående i utställningen. Modet, skönheten, harmonin och den inre övertygelsen hos Falun Gong-utövarna i kontrast till maktlystnaden, brutaliteten, fegheten och ondskefullheten hos den kinesiska regimen. Vad är gott och vad är ont, är något för betraktaren att ta ställning till.

Utställningen visas till och med den 19 augusti.

Fakta

* År 2004 samlades 18 konstnärer från olika delar av världen på initiativ av den kanadensiske skulpturprofessorn och målaren Zhang Kunlun. De bildade Falun Dafa Art Group med bas i New York.

* Alla konstnärer utövar den andliga disciplinen Falun Gong, en metod med fysiska övningar och egenskaperna sanning, godhet och tålamod att försöka leva efter.

* Flera av dessa konstnärer har utsatts för tortyr i Kina. Samtliga konstnärer önskar med sina bilder visa på den förföljelse som pågår.

* Konstutställningen har hitintills visats i över 40 länder och 200 städer.

* Totalt ingår 65 målningar i utställningen, på Gallery C visas 18 av dessa.

Mer information på