En annan värld under mikroskopet
Ett antal olika sandkorn i förstoring. (Foto: Gary Greenberg)


Föreställ er ett litet sandkorn, så litet att man skulle slå bort det ur hågen utan vidare. Att säga att det finns en annan djup skönhet i någonting så litet är något man inte hört talas om tidigare. Gary Greenberg på University of Hawaii Institute for Astronomy vågar emellertid utforska det otänkbara.

Greenberg kombinerar vetenskap och konst och uppenbarar aldrig tidigare skådade syner genom mikroskopet, såsom sand, blommor och mat. Hängiven som han är till sitt arbete så har han inte bara uppfunnit 3D-mikroskop och producerat bilder, han håller också föreläsningar, skriver böcker och öppnar utställningar för att låda människor frossa i hans underbara passion. Vi fick en online-intervju med Greenberg för att lära känna hans arbete bättre.

Epoch Times: Hur bestämde du dig för att kombinera konst och vetenskap?

Greenberg: Vid 13 års ålder
gav min pappa mig ett underbart stereomikroskop, och samtidigt köpte min farfar till mig ett exemplar av Leonardo da Vincis kompletta anteckningar i två volymer. De två händelserna förändrade mitt liv, och det stod klart för mig att konst och vetenskap borde kombineras eftersom båda är sätt att utforska naturen och människan.

Epoch Times: Vad håller du på med för projekt just nu?

Greenberg: Jag bygger för närvarande en ny generation av digitala 3D-mikroskop. De här mikroskopen kommer att vara tillgängliga för försäljning 2012 under varumärket Edge-3D. Min nuvarande forskning innebär att studera månsand i 3D från alla landningar vid Apollo-resorna.

Epoch Times: Hur reagerar
människor när de ser ditt arbete?

Greenberg: Nästan alla som ser mitt arbete blir tagna av skönheten i den naturliga världen. Jag lyckas visa dem saker de aldrig ens kunnat föreställa sig. Folk säger till mig att de blir mer medvetna om de dolda aspekterna i livet när de ser bilderna. Livets hemligheter finns överallt, men de är dolda tills de upptäcks. Jag är glad över att kunna hjälpa människor att upptäcka storslagenheten i vår värld.

Epoch Times: Varifrån kommer inspirationen till dina projekt?

Greenberg: För mig är naturen oändligt lovvärd. Jag blir ständigt inspirerad av önskan att upptäcka nya saker och visa dem för andra.

Epoch Times: Vilken är den största förstoring du har använt? Och vilket konstverk använde du det på?

Greenberg: Gränsen för förstoring på mitt mikroskop är ungefär 1 500 gånger den verkliga storleken. De flesta av mina bilder av sand, blommor och mat sträcker sig dock från 100 gånger till 300 gånger. Men när jag undersöker celler från kroppen, som hjärnceller eller celler i immunsystemet, då använder jag förstoring på 400 till 1 000 gånger.

Epoch Times: Vilket verk värdesätter du högst och varför?

Greenberg: Det är alltför svårt att avgöra.

Epoch Times: Kan du beskriva processen och arbetet det innebär att skapa ett konstverk?

Greenberg: Jag uppfann och byggde 3D-mikroskopet som jag använder. Mitt företag, Edge-3D, har utvecklat och byggt 3D-mikroskop med hög upplösning sedan 1990. Det finns många faktorer inblandade när man ska skapa ett övertygande fotografi genom mikroskopet. Kvaliteten på linsen, ljuset, kameran och typen av mikroskop gör samtliga stor skillnad. Mikroskopiska fotografier av tredimensionella objekt är svåra att skapa eftersom ljusmikroskop har väldigt litet djup i fokus. Med andra ord kan kameran bara se en tunn sektion av objektet i fokus, där förgrunden och bakgrunden inte är i fokus. Jag kom förbi den här begränsningen genom att fotografera en serie bilder tagna med olika nivåer av fokus.

För att skapa en bild med fullt fokus används ett datorprogram för att analysera varje bild i serien, där de delar som är i fokus väljs ut och resten som inte är i fokus tas bort. Alla delar som är i fokus kombineras sedan sömlöst till en enskild bild som har skarpt fokus från förgrund till bakgrund. Resultatet av all den här tekniken är en dramatisk, mer tredimensionell representation av objektet.

Epoch Times: Vilken förstoring använder du för att se sandpartiklarna?

Greenberg: De flesta av mina bilder av sand är omkring 150 gånger större än verklig storlek. Om man går närmare än så förlorar man känslan av att det är ett sandkorn man tittar på.

Epoch Times: Så efter att ha sett dessa olika föremål med större förstoring och sett dem i mindre storlekar, tror du att det finns en gräns för hur smått man kan se? Ta ett sandkorn till exempel. Om man bryter ner sandpartikeln så att den blir mindre och mindre samtidigt som förstoringen ökas, tror du att det finns en gräns för de olika former av den som man kan se, om tekniken inte var en begränsning?

Greenberg: Moderna mikroskop är så kraftfulla att de kan zooma in en enskild atom. Den här typen av mikroskop kan förstora objekt till ungefär hundra miljoner gånger den verkliga storleken. Som ni kanske kan föreställa er skulle ett enskilt sandkorn se väldigt annorlunda ut, beroende på förstoringen och typen av mikroskop som användes för att se det.

Översatt från engelska


En liten kapillär i en lunga full av röda blodkroppar, orange på bilden. De mörkblåa tomrummen är luftblåsor. Väggarna i de små blåsorna (alveoli) bär röda blodkroppar nära de syrerika luftblåsorna, där de röda blodkropparna tar upp syre. (Foto: Gary Greenberg)

En liten kapillär i en lunga full av röda blodkroppar, orange på bilden. De mörkblåa tomrummen är luftblåsor. Väggarna i de små blåsorna (alveoli) bär röda blodkroppar nära de syrerika luftblåsorna, där de röda blodkropparna tar upp syre. (Foto: Gary Greenberg)


Sockerkristaller från en lösning av sockervatten. (Foto: Gary Greenberg)

Sockerkristaller från en lösning av sockervatten. (Foto: Gary Greenberg)