Elva knep för att tappa vikt enligt asiatisk kosthållning
(Shutterstock)


Genom följande elva asiatiska kostråd kan du tappa kilon och få ett mer hälsosamt och energifullt liv, menar artikelförfattaren Cathy Margolin. Fokus i asiatisk kosthållning är att skapa välbefinnande.

Föreställ dig att du kan fortsätta att äta det du gillar, och njuta av det du äter, men ändå gå ned i vikt. Det kan du genom att följa dessa asiatiska kosthemligheter. Dessa råd har fulländats och använts i århundraden.

Enligt Sun Simiao, den store kinesiske läkaren som levde på 500-talet, måste man först och främst se på vilken mat patienten äter, annars går en stor läkares skicklighet till spillo. Detta ligger det fortfarande sanning i.

Elva asiatiska kostvanor

1. Begränsa drickandet vid måltiderna, särskilt kalla drycker

Många har den dåliga vanan att dricka ett glas kallt vatten eller läsk med maten. Ändrar du bara den vanan blir matsmältningen bättre. Om du begränsar vätskeintaget under dina måltider så späder du inte längre ut matsmältningsenzymerna som är så viktiga för din matsmältning.

Grönt te eller andra varma teer före måltiden stödjer enzymaktiviteten och hjälper till att förbättra matsmältningen. Bäst är att dricka vätska 30 minuter före eller efter måltider, inte under.

2. Njut oftare av soppa

Soppa är näringsrikt och fyller snabbt magen. Du behöver inte mycket soppa, en halv kopp är tillräckligt. De flesta asiatiska soppor är tillagade av ben och/eller en kombination med grönsaker, så att du får massor med vitaminer och mineraler även av en liten portion.

Oavsett om soppan är gjord på köttbuljong, grönsaker eller sojapasta, är soppor rika på vitaminer och mineraler och absorberas lätt. Den varma temperaturen i soppan kan, liksom te, förbättra hela matsmältningsprocessen.

3. Ät tre delar grönsaker och en del kött

3:1 innebär tre gånger så mycket grönsaker i förhållande till mängden kött. Kött och potatis i den västerländska maten ger inte mycket utrymme för grönsaker på tallriken. I själva verket borde den västerländska favoritgrönsaken, potatisen, ersättas med sötpotatis om du absolut inte kan leva utan denna stärkelse. Ännu bättre är det om du väljer grönsaker med bittra smaker. Ge rädisor, rosésallad och bittermelon en plats på tallriken.

4. Små tallrikar och ätpinnar

Små serveringsskålar och små tallrikar är ett bra sätt att äta mindre portioner. Jag älskar att blanda fina små tallrikar och skålar i olika former och storlekar. Det är inte bara estetiskt tilltalande att äta från dessa utan det hjälper dig också att äta mindre portioner.

 

Japansk risskål (Ayustety from Tsukiji, Tokyo, Wikimedia)

Japansk risskål (Ayustety from Tsukiji, Tokyo, Wikimedia)

Ätpinnar är ett annat enkelt sätt att undvika att skyffla in mat. För den genomsnittlige, västerländske, oerfarne ätpinneanvändaren garanteras att du saktar ner hastigheten på matintaget, och ger magen tid att meddela hjärnan om att du är mätt och att det är dags att sluta äta.

5. Kombinera med ris

Riskombinationer som svart, brunt, rött, eller till och med lila ris, har högre näringsinnehåll än enbart vitt eller brunt ris. Bäst är det opolerade/mindre bearbetade riset, eftersom det är rikt på B-vitaminer. I Asien är ris ett komplement till måltiden, inte huvudrätt.

Ris har alltid varit populärt som kolhydrat – billigt att odla och lätt att transportera och förvara. Som kolhydrat omvandlas det dock till socker under matsmältningsprocessen. Detta innebär att det kan ge en dramatisk effekt på det glykemiska indexet. Det här är bra för snabb energi, men dåligt om du vill undvika blodsockersvängningar, och dåligt för den som är diabetiker eller ligger i riskzonen för diabetes. Riskombinationer har färre kalorier och lägre stärkelsehalt och ger därför mindre socker vid omvandlingen.

6. Varje kväll kräver inte efterrätt

När mina barn var väldigt små och frågade efter efterrätt fick de ett standardsvar: ”Det är inte efterrättskväll i kväll”. Det fungerade inte så bra efter 7 års ålder, men det är en bra tumregel. Om du måste ha dessert, ta då frukt. Frukt är näringsrikt och härligt och en vanlig asiatisk efterrätt. Skär upp den och servera på ett roligt och intressant sätt, för att göra det mer spännande. Sockerhaltiga tårtor, kakor och glass kan sparas för speciella festligheter.

7. Havets läckerheter

Det är ingen idé att upprepa vad vi redan vet. Forskningen stödjer den asiatiska vanan att äta fisk varje dag. Vi har hört allt om de hälsosamma fiskoljorna. Fisk har alltid varit en del av människans kost – nästan överallt i världen, inte bara i Asien. Men den asiatiska kulturen har bättre än de flesta hållit denna del av sitt arv levande.

 8. Asiatiskt snacks är hälsosammare

Ta en titt på vad asiater äter för snacks och jämför det med chips och kakor. Då förstår du delvis varför asiater inte är så överviktiga. Välj tångsnacks, nötter, torkad frukt och frön. Jag älskar pumpa- och solrosfrön. Alla dessa snacks är lätta att hitta i nästan varje butik. De är fulla av mikronäringsämnen, vitaminer och mineraler och alternativen är oändliga.


Asiatiska snacks (Shutterstock)

Asiatiskt snacks (Shutterstock)

En varning dock, se upp med mycket salt i nötterna. Obehandlade nötter är att föredra, men de smakar tyvärr inte lika gott som saltade. Om du verkligen vill ha salt – prova då ”lättsaltade” versioner.

9. Optimera livsmedelstemperatur efter säsong

Livsmedlens energigivande temperaturer bör inte förbises. Ät värmande livsmedel i kallt väder och kylande livsmedel i varmt väder. Denna regel är sunt förnuft, men det talas knappt om den i Asien eftersom den redan tillämpas där.

Kalla drycker och kalla livsmedel såsom selleri, meloner och kalla sallader äts inte mitt i vintern. Heta soppor och grytor med kött är vad kroppen behöver i kallt väder. En varm sommardag är det perfekt med vattenmelon eller en svalkande dryck gjord på aloe och gurka.

 

Olika meloner i Indien (Sofia Drevemo)

Olika meloner i Indien (Foto: Sofia Drevemo)

Varje livsmedel har en energigivande temperatur, och har sin verkan på kroppen enligt den. Att äta”temperaturmat” under olika årstid är en viktig del av en hälsosam kost.

10. Undvik komjölk och mjölkkombinationer

Mjölk ger alldeles för mycket kalcium och inte tillräckligt med magnesium. Komjölk finns inte i den asiatiska kosten. I andra kulturer, som till exempel enligt judiska kosherregler, förstod man för tusentals år sedan att mjölkprodukter bör ätas skiljt från andra livsmedel.

Om du inte vill sluta med komjölk, försök åtminstone att inte kombinera den med maten. Att kombinera mejeriprodukter med annan mat bromsar ned tarmens rörlighet till snigelfart, vilket är raka motsatsen till vad som är bäst för matsmältningen. Att hitta ersättning för komjölk är idag enklare än någonsin. I praktiska förpackningar finns mandel-, kokos-, ris- eller sojamjölk, även från ekologisk odling.

11. Regelbundna tarmrörelser

Hälsosam kost och god matsmältning skapar hälsosamma tarmrörelser. En frisk tarm är en ren tarm, och att tömma tarmen minst en gång per dag är absolut nödvändigt.  Vårt immunsystem är till stor del beroende av vår tarmhälsa, och det är en av anledningarna till att matsmältningen är nyckeln till att optimera hälsan och vårt välmående. Detta är kroppens naturliga detoxmetod, och står sist på listan över asiatiska kosttips.

Denna artikel publicerades ursprungligen på www.pacherbs.com.

Nio sätt bekämpa övervikt enligt traditionell kinesisk medicin

Traditionell kinesisk medicin: sju saker som påverkar din vikt

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri