Försäljningen av ekologiska livsmedel ökar, och står för sex procent av den totala försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker i Sverige.
Under 2014 gick försäljningen av ekologisk frukt förbi fisk som den varugrupp med störst andel ekologiskt. Andelen ekologisk frukt var 13,3 procent och försäljningsökningen var hela 85 procent 2014. Fisk kom inte långt efter med 13,1 procent, visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.
Försäljningen av kategorin sötsaker ökade mest, drygt tolv procent av den totala försäljningen. Där finns choklad, konfektyrer, socker, sylt och honung. Vi köpte sötsaker för 26 miljarder kronor 2014, en ökning med 4,9 procent sedan 2013.
Den totala livsmedels- och dryckesförsäljningen i Sverige uppgick till 249 miljarder kronor 2014. Det är en ökning med cirka åtta miljarder på ett år. Prisökningen var ungefär 0,5 procent och försäljningsvolymen ökade med knappt 2,7 procent.