loadingFörsäljning av ekologisk frukt har ökat 85 procent på ett år. (Foto: Indranil Mukherjee /AFP /Getty Images)
Försäljning av ekologisk frukt har ökat 85 procent på ett år. (Foto: Indranil Mukherjee /AFP /Getty Images)
Inrikes

Ekologiskt på frammarsch men sötsaker ökar mest

Epoch Times Sverige

Försäljningen av ekologiska livsmedel ökar, och står för sex procent av den totala försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker i Sverige.

Under 2014 gick försäljningen av ekologisk frukt förbi fisk som den varugrupp med störst andel ekologiskt. Andelen ekologisk frukt var 13,3 procent och försäljningsökningen var hela 85 procent 2014. Fisk kom inte långt efter med 13,1 procent, visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.

Försäljningen av kategorin sötsaker ökade mest, drygt tolv procent av den totala försäljningen. Där finns choklad, konfektyrer, socker, sylt och honung. Vi köpte sötsaker för 26 miljarder kronor 2014, en ökning med 4,9 procent sedan 2013.

Den totala livsmedels- och dryckesförsäljningen i Sverige uppgick till 249 miljarder kronor 2014. Det är en ökning med cirka åtta miljarder på ett år. Prisökningen var ungefär 0,5 procent och försäljningsvolymen ökade med knappt 2,7 procent.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFörsäljning av ekologisk frukt har ökat 85 procent på ett år. (Foto: Indranil Mukherjee /AFP /Getty Images)
Försäljning av ekologisk frukt har ökat 85 procent på ett år. (Foto: Indranil Mukherjee /AFP /Getty Images)
Inrikes

Ekologiskt på frammarsch men sötsaker ökar mest

Epoch Times Sverige

Försäljningen av ekologiska livsmedel ökar, och står för sex procent av den totala försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker i Sverige.

Under 2014 gick försäljningen av ekologisk frukt förbi fisk som den varugrupp med störst andel ekologiskt. Andelen ekologisk frukt var 13,3 procent och försäljningsökningen var hela 85 procent 2014. Fisk kom inte långt efter med 13,1 procent, visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.

Försäljningen av kategorin sötsaker ökade mest, drygt tolv procent av den totala försäljningen. Där finns choklad, konfektyrer, socker, sylt och honung. Vi köpte sötsaker för 26 miljarder kronor 2014, en ökning med 4,9 procent sedan 2013.

Den totala livsmedels- och dryckesförsäljningen i Sverige uppgick till 249 miljarder kronor 2014. Det är en ökning med cirka åtta miljarder på ett år. Prisökningen var ungefär 0,5 procent och försäljningsvolymen ökade med knappt 2,7 procent.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024