Dricker du tillräckligt med vatten?
Med tanke på att våra kroppar består till största delen av vatten så behöver vi tänka på att få i oss vatten regelbundet under dagen. (Jarrod Hall/The Epoch Times)


Med tanke på att våra kroppar består mest av vatten så behöver vi vara säkra på att vi fyller på regelbundet under dagen. Vatten är den naturliga källan till liv. Men uppskattar du egentligen vattnets betydelse? Får du i dig tillräckligt?

Vi kan friska upp oss själva med en dusch eller simma i havet för att kyla ner oss en varm sommardag. När vädergudarna ler ner mot jorden så gläds vi åt vattnet som faller från molnen och berikar vår vegetation, fauna och jordbruk. När vi är uttorkade dricker vi det kallt för att släcka vår törst.

Men trots att vatten idag för de flesta finns lättillgängligt så är det många människor som inte dricker tillräckligt för att tillfredställa sitt dagliga behov av vatten, vilket ofta lämnar dem uttorkade utan att veta om det.

Träningsfysiologen Liz Urguart som arbetar i Brisbane, Australien, är en stark förespråkare av att folk skall dricka tillräckligt med vatten för att förebygga uttorkning.

– Vatten är ett livsviktigt näringsämne för att kroppen skall fungera effektivt och säkert, förklarar Urguart, som arbetar nära läkare och andra hälso- och träningsexperter för att motivera och stödja människor att bli mer fysiskt aktiva och förbättra sitt allmänna välbefinnande. Uppvätskning påverkar blodvolym, som påverkar blodtrycket, hjärtfrekvensen och hur hårt hjärtat pumpar.

De omedelbara symptomen på uttorkning är trötthet, huvudvärk, brist på energi och koncentrationsvårigheter. Under arbetsdagen, speciellt i luftkonditionerade miljöer som kan öka uttorkningsnivån, tror många att de behöver äta [eller dricka kaffe eller te] för att öka sin energinivå, när de i själva verket bara behöver ett glas vatten för varaktig uppfriskning.

Kronisk uttorkning kan leda till mer allvarliga hälsoproblem, däribland förstoppning, njursten och andra njurrelaterade problem. Huden i ansiktet och på våra kroppar kommer också att lida. Med tanke på de allvarliga långsiktiga konsekvenserna såväl som de omedelbara effekterna, är det mycket viktigt att dricka tillräckligt med vatten varje dag.

Den mänskliga kroppen består av mellan 50 till 70 procent av vatten. De faktiska procentmängden beror på faktorer som kön, mängd kroppsfett och ålder. Mäns kroppar består av nästan 70 procent av vatten, medan kvinnors kroppar består av 50 till 60 procent. Det är på grund av att kvinnor naturligt har högre andel kroppsfett. Rena muskler har mer vatten än fett, så en person som är överviktig kommer att ha en lägre uttorkningsprocentandel än någon som är inom en viktnivå för en hälsosam kropp. Nyfödda spädbarns kroppar består till nästan 90 procent av vatten.

Att konsumera tillräckligt med vatten varje dag kommer att försäkra dig om att din totala vattennivå i kroppen inte faller under det nödvändiga kravet för din kroppstyp.

Prova med att nypa huden på ovansidan av din hand och håll kvar i några sekunder innan du släpper. Om huden fortfarande ser ut som den är klämd efter 1-2 sekunder, så är det en klar indikator på att du är uttorkad.

Ett mer precist mått på kroppens hydrering kan testas genom att använda ett enkelt elektrodbaserat cellulärt test, kallat Bioelectrical Impedance Analyser (BIA). Gym och hälsoklubbar brukar ofta inkludera detta test i en inledande bedömning för nya medlemmar. Träningsfysiologer använder sig också av sådana tester.

Att bli en person som dricker vatten regelbundet handlar om att lägga sig till med nya vanor. Starta hellre dagen med ett glas vatten än en kopp te eller kaffe. Ha ett glas eller en flaska vatten bredvid din säng. Ha en stor kanna eller en flaska med vatten inom räckhåll på ditt arbetsområde och vänta inte tills du är törstig med att dricka det. Om du tenderar att vara mycket på språng, så ha alltid en halvliters flaska med vatten med dig.

En bra påminnelse som Urquart föreslår är att ta ett glas vatten efter varje besök på toaletten. Att dricka mer vatten kan betyda fler besök på toaletten, men detta lilla besvär är ingenting jämfört med konsekvenserna av ett otillräckligt vattenintag.

När Urguart ger råd till sina klienter om hur mycket vatten de ska konsumera så rekommenderar hon 10-12 glas per dag – vilket är mängden som rekommenderas av American College of Sports Medicine (ACSM), vilka gör rekommendationer till tränings- och fitnessindustrin och vars rekommendationer är baserade på omfattande forskning.

När man tränar mindre än en timme så rekommenderar hon 2 dl (ett glas) varje kvart. Att äta frukt och grönsaker är också ett mycket bra sätt att öka vattennivåerna.

Det är också viktigt att vara medveten om att viss mat och dryck faktiskt ökar uttorkningen. Alkohol, koffein i te och kaffe, energidrycker och vissa läskedrycker och en diet som innehåller mycket socker, kan alla bidra till att vatten dras ur kroppen.

Urquart påminner också om vikten att hålla ett öga på det vatten som kommer ut, såväl som vatten som kommer in. – Att kolla färgen på din urin är ett enkelt sätt att se om du är uttorkad. Mörk urin visar på att du är uttorkad. Så fort du känner dig törstig så har din kropp redan kommit under sin optimala hydreringsnivå.

Om du inte har för vana att dricka tillräckligt med vatten, så starta med att ändra dina drickvanor och se hur mycket bättre du kommer att känna dig. Det kan ta ett par dagar för dig att märka förbättringarna, men du kommer att märka dem.