Divine Performing Arts förmedlar en djupare mening
Efter en rad framgångsrika föreställningar i Geneve, Schweiz, anlände artistgruppen Divine Performing Arts förstakoreograf Vina Lee till San Fransisco. (Foto: Steve Ispas/Epoch Times)


– Chinese New Year Spectacular berör människors hjärtan mer än någon annan föreställning, säger Vina Lee, koreograf för Divine Performing Arts föreställningar.

Hon påtalar den traditionella kinesiska dansens och kulturens uråldriga rötter.

– Några av showerna från Kina blandar nutida rörelser med traditionella element vilket skapar kaotiska och orena dansformer. Publiken ogillar sådant och de får till slut en inkorrekt uppfattning om de traditionella rörelserna, berättade Lee.

– Vi fokuserar specifikt på den traditionella kulturen.

Årets föreställning kommer att ge publiken en snabb tillbakablick på Kinas 5000-åriga civilisation. Till scenerna från de olika dynastiernas kejserliga hov framförs heroiska myter och legender som byggts på Mittens Rikes moral, avslöjade Lee.  

– Jag tycker att vårt ansvar som artister är att framföra inte bara en show till publiken utan även den inre betydelsen. Att lyfta fram moralen, lojaliteten med en sons fromhet som i historien om Yue Fei, den gör nästan alltid publiken tårögd. Dessa dygder och principer talar till alla former av samhällen, sade Lee.

I förra säsongens uppsättning spelade Lee modern till den berömda kinesiske generalen Yue Fei som levde under Songdynastin.

Enligt Lee innefattar årets föreställning femton olika framföranden.

Innan hon blev Divine Performing Arts koreograf och premiärdansare utbildade sig Lee på Kinas främsta dansskola, Pekings Dansakademi och har medverkat i åtskilliga tv-shower i Australien. Hon har uppträtt med Divine Performing Arts som har sin bas i New York, sedan den första uppsättningen med Chinese New Year Spectacular 2004.

Lee erinrar sig två föreställningar i Pusan i Sydkorea. Några munkar som såg föreställningen rördes till tårar. Hon minns också att några av föreställningarna i Sydkorea ställdes in efter påtryckningar från de kinesiska myndigheterna som var mycket missnöjda med två av de mer nutida numren i vilka deras fanatiska förföljelse av Falun Gong iscensattes.

Element från den klassiska kinesisk dansen har bevarats genom olika former av kampsport, krigare, framträdanden och stilar. Dessa element kan bäst beskrivas som sätt att röra sig på, hur man ser ut, hur man för sig själv i generationer integrerat i traditionella danser från de kejserliga hoven och folkdanser.

– Detta är vad vi återvänder till i originalform genom våra uppträdanden, det är det som berör människor mest och som får människor att glädja sig åt våra shower, förklarade Lee.

Lee sade att rörelserna i kampsporten är kortare och snabbare medan de i danserna är längre, långsammare och mer graciösa men de är mycket lika varandra.

– Lika, men olika, sade Lee.

Förra säsongen såg fler än 600 000 personer i 66 världsstäder mångmiljonproduktionen Chinese New Year Spectacular.

Översatt från engelska:

http://en.epochtimes.com/n2/arts-entertainment/chinese-spectacular-san-francisco-5627.html