loadingDe två butiksägarna Jonas och Damo tillsammans med IT- och energiminister Anna-Karin Hatt som var med och sparkade igång projektet på onsdagförmiddag. (Bilden publiceras med tillåtelse från Gamla Stans Polkagriskokeri AB)
De två butiksägarna Jonas och Damo tillsammans med IT- och energiminister Anna-Karin Hatt som var med och sparkade igång projektet på onsdagförmiddag. (Bilden publiceras med tillåtelse från Gamla Stans Polkagriskokeri AB)
Inrikes

Digital hjälp till småföretagare

Susanne Willgren, Epoch Times Sverige

Gamla Stans Polkagriskokeri AB är först ut i initiativet Ditt Företag Online som lanserades den 26 oktober. Projektet sjösattes av Företagarna, Google, Posten, Telenor och Binera och är Sveriges största digitala företagsinitiativ.

Polkagriskokeriets vd Damo Sundvall är glad att han och hans kollega Jonas får hjälp att komma igång digitalt.

– Vi startade det här företaget för fyra månader sedan, och tanken är att även sälja online eftersom det finns en efterfrågan. Vi hoppas att e-handeln ska bli en betydande del av verksamheten och att vi ska kunna utöka och växa som företag, berättar Sundvall.

Han tycker att det är lite svårt att säga hur framtidsutsikterna är i branschen, men intresset för polkagrisarna med dess gamla tradition har än så länge varit stort.

– Även utländska kunder har hört av sig, från Frankrike, Tyskland och USA.

Tanken med initiativet är att stärka svenska små- och medelstora företag och i förlängningen stärka svensk tillväxt. Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna, säger i ett pressmeddelande:

– Visst har Sverige en stark digital position men vi ser vårt initiativ som en möjlighet att stärka Sveriges företagarkraft ännu mer. All statistik påvisar att det finns tillväxtpotential för företag som förstår möjligheterna med marknadsföring, försäljning och inköp via internet. Vårt stöd till svenska företag innebär ett första steg som hjälper dem att omfamna de digitala möjligheterna. Växer de så växer Sverige.

Bland annat kan företagen få hjälp med gratis hemsidor, e-handel och distributionslösningar som produkter för mobilt arbetssätt och marknadsföring.

Sundvall tror att Ditt Företag Online kommer att betyda mycket för Polkagriskokeriets utveckling. Han tror inte att det föreligger någon risk att de två polkagrisbagarna blir sittande framför datorn istället för att utföra sitt hantverk. Om det går i den riktningen får de anställa fler, säger han.

– Det är mycket positivt att bli erbjuden en identitet online, säger Damo Sundvall.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDe två butiksägarna Jonas och Damo tillsammans med IT- och energiminister Anna-Karin Hatt som var med och sparkade igång projektet på onsdagförmiddag. (Bilden publiceras med tillåtelse från Gamla Stans Polkagriskokeri AB)
De två butiksägarna Jonas och Damo tillsammans med IT- och energiminister Anna-Karin Hatt som var med och sparkade igång projektet på onsdagförmiddag. (Bilden publiceras med tillåtelse från Gamla Stans Polkagriskokeri AB)
Inrikes

Digital hjälp till småföretagare

Susanne Willgren, Epoch Times Sverige

Gamla Stans Polkagriskokeri AB är först ut i initiativet Ditt Företag Online som lanserades den 26 oktober. Projektet sjösattes av Företagarna, Google, Posten, Telenor och Binera och är Sveriges största digitala företagsinitiativ.

Polkagriskokeriets vd Damo Sundvall är glad att han och hans kollega Jonas får hjälp att komma igång digitalt.

– Vi startade det här företaget för fyra månader sedan, och tanken är att även sälja online eftersom det finns en efterfrågan. Vi hoppas att e-handeln ska bli en betydande del av verksamheten och att vi ska kunna utöka och växa som företag, berättar Sundvall.

Han tycker att det är lite svårt att säga hur framtidsutsikterna är i branschen, men intresset för polkagrisarna med dess gamla tradition har än så länge varit stort.

– Även utländska kunder har hört av sig, från Frankrike, Tyskland och USA.

Tanken med initiativet är att stärka svenska små- och medelstora företag och i förlängningen stärka svensk tillväxt. Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna, säger i ett pressmeddelande:

– Visst har Sverige en stark digital position men vi ser vårt initiativ som en möjlighet att stärka Sveriges företagarkraft ännu mer. All statistik påvisar att det finns tillväxtpotential för företag som förstår möjligheterna med marknadsföring, försäljning och inköp via internet. Vårt stöd till svenska företag innebär ett första steg som hjälper dem att omfamna de digitala möjligheterna. Växer de så växer Sverige.

Bland annat kan företagen få hjälp med gratis hemsidor, e-handel och distributionslösningar som produkter för mobilt arbetssätt och marknadsföring.

Sundvall tror att Ditt Företag Online kommer att betyda mycket för Polkagriskokeriets utveckling. Han tror inte att det föreligger någon risk att de två polkagrisbagarna blir sittande framför datorn istället för att utföra sitt hantverk. Om det går i den riktningen får de anställa fler, säger han.

– Det är mycket positivt att bli erbjuden en identitet online, säger Damo Sundvall.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024