Det handlar om fred
Voja Stepanovic såg Shen Yuns extraföreställning i Stockholm den 3 april. (Foto: Li Zhihe/Epoch Times)


Voja Stepanovic är konstnär, och driver egen designfirma för skyltar och reklam mot företag. Han bor i Stockholm men kommer från Serbien.

-Jag ska ringa mina vänner i Serbien redan ikväll faktiskt och tala om vad jag har sett (så att de kan åka till Bukarest och se den), det var mer än jag hade väntat mig, säger Voja nöjd efter att ha sett hela föreställningen. Det var min vän som bor i Linköping som ringde mig. Han sade ”Voja det här är någonting för dig” (för han känner mig mycket väl). Han hade så rätt, så rätt, tillägger Voja.

Voja har studerat en del om Kina och kinesisk filosofi.

– Jag hade intresse för det redan i gymnasiet. Vi läste och jämförde västerländsk och kinesisk filosofi.

Han ger ett exempel:

– När en engelsk poet skulle förklara sin kärlek (sin känsla för naturen) för en blomma, böjer han sig ner för att plocka blomman. En kinesisk poet skulle aldrig plocka blomman. Att döda den! Han skulle flytta sig själv ner till blomman och göra det där. Där har vi den stora skillnaden. Jag uppskattar att man i den kinesiska kulturen är mycket närmare och uppskattar naturen, säger Voja.

-Jag är väldigt ledsen över vad som händer i västvärlden, vi har blivit helt tokiga i materiella ting och har mindre och mindre tid för att ägna sig åt lite tankar. Helt plötsligt drabbas människor också av konstiga sjukdomar. Tyvärr har det nog blivit likadant [med materialismen] i Kina med tanke på ekonomin och standarden, tyvärr, tycker Voja.

Han kände inte till att Kinas ambassad försökte stoppa showen.

– Nej jag visste inte det. Åh, kära nån! Är det så mycket som den kinesiska regeringen retar sig på i det här? Jag hoppas att deras ledare är så kloka att… Jag menar, de här människorna menar inget ont. Det är fantastiskt, det handlar ju bara om fred. Det känns så rätt, så rätt allt de gjort.

– Det här med Falun Gong, tre budskap som bara handlar om fred, goda saker. Jag försöker att förstå, jag försöker få information på alla möjliga sätt för att förstå vad det är som stör det stora Kina.

– Jag blev väldigt tagen av scenen i fängelset, det finns så mycket symbolik i den, den blev min favorit. Den goda och den onda, det tyckte jag om faktiskt.

– Sen var det så mycket färg, sprakande färger och symbolik kombinerat. Både rörelser och symbolik, jag blev verkligen tagen, det kommer att sätta sig djupt i mig.

– Jag levde under en kommunistisk tid själv när jag var ung (i Serbien). Man visste hela tiden vad man fick göra [och inte], det fanns speciella människor som jobbade för regeringen som förföljde rättvisan. Vissa blev fängslade också. Men jag trodde att de tiderna var förbi, även i Kina.