loadingUPcload använder en CD och en webbkamera för att ta måtten. (Med tillstånd från UPcload.com)
UPcload använder en CD och en webbkamera för att ta måtten. (Med tillstånd från UPcload.com)
Hälsa & Livsstil

Det digitala provrummet

Sarita Rosenhaus

Du har suktat efter de där snygga jeansen på webbsidan så länge men likväl vet du inte om de kommer att passa dig. Vore det inte toppen om du kunde prova dem innan du köpte dem? Det Berlin-baserade företaget UPcload säger att nu är det möjligt.

Som initiativtagare till en ny era av e-mode låter UPcloads ”pass” användare skapa en onlineprofil med deras mått och stilpreferenser, och säkerställer att ”klädesplagg som köps på nätet kommer att passa i verkligheten”, enligt företagets pressmaterial.

Genom att använda en webbkamera och en vanlig CD-skiva, bestämmer programvaran för identifiering av foton kundens storlek och dimensioner utan att det behövs någon avancerad avläsningsutrustning. Det bästa av allt är att det tar endast tio minuter att skapa ett pass och det behöver göras endast en gång.

Företaget säger att detta till synes enkla kroppsmätningssystem kommer att ge perfekt passform varje gång, oavsett märke, och eliminerar krånglet med returer genom att ta bort gissningen av storleken. Kundens profil fungerar som ett ”pass” till de deltagande återförsäljarna på nätet, vilka erbjuder rekommendationer baserade på måtten.

Det gör det också möjligt för konsumenter att köpa kläder till familj och vänner, se en visuell bild av köparen när denne bär plaggen i det holländska programmet MimicMe, och hjälper till och med att bestämma vilka plagg som passar ihop.


Grundarna Sebastian Schulze (t.v) och Asaf Moses. (Med tillstånd av UPcload.com)

Grundarna Sebastian Schulze (t.v) och Asaf Moses. (Med tillstånd av UPcload.com)

De två vännerna och utexaminerade studenterna från Berlins Humboldtuniversitetet – Asaf Moses, en 29-årig israel, och Sebastian Schulze, 25, från Tyskland – utvecklade idén i januari 2010 efter att de hade upptäckt sin gemensamma frustration över att ha handlat varor med dålig passform på nätet och inte fått skicka tillbaka dem.

UPcload, en blandning av orden upload (ladda upp) och clothes (kläder), har sedan dess blivit framröstat som årets uppstart och har vunnit över 200 000 dollar i prispengar och statsbidrag, enligt ett pressmeddelande.

Teknologin bakom företaget är allt annat än enkel. Utvecklad för militär och halvledarindustrin av det israeliska företaget Imagu, finslipar bildanalysernas algoritmer bilderna till subpixelnivån, vilket är noggrannare än en standardprogramvara för identifiering av objekt och ger mått som är ”i genomsnitt mer exakta än de som tas av en professionell skräddare”, sade Moses till Business Week.

UPcload släpptes i februari och har redan inlett samarbete med The North Face och planerar att utöka till andra butiker och marknader, som skor.

Återförsäljare som väljer att använda programmet har en förbindelselänk på sina sidor som länkar till UPcloads konfidentiella databas. Användare har möjlighet att logga in på UPcloads box på återförsäljarens webbsida och får sedan reda på om plaggen som de överväger att köpa kommer att passa. Om UPcload, till exempel, vet att kundens midjemått är 86 cm och att denne tycker om löst sittande byxor, så vet programmet det och säger att jeansen kommer att vara för åtsittande för personens smak.

Som om detta inte vore tillräckligt ger sig Moses och Schulz inte bara i kast med Internet. Härnäst kommer de att skicka kroppsmått via mobila enheter, som smartphones. Den här innovationen kommer att hjälpa kunder så att de inte behöver ta med sig flera plagg till provrummet. Istället kan de skanna streckkoden för att få reda på vilket plagg som kommer att passa bäst.

Självklart kommer många kunder fortfarande att vilja se, känna och prova sina kläder själva, men det som UPcload gör vinst på är att många kanske kommer att våga sig på att handla över nätet när risken med det är mindre.

Enligt ett pressmeddelande slutar 40 % av de kläder som köps på nätet som returer. UPcload hoppas på att kunna få ner den siffran och öka klädförsäljningen, en mycket lovande utsikt för företag och kunder som är villiga att prova det för storlekens skull.

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUPcload använder en CD och en webbkamera för att ta måtten. (Med tillstånd från UPcload.com)
UPcload använder en CD och en webbkamera för att ta måtten. (Med tillstånd från UPcload.com)
Hälsa & Livsstil

Det digitala provrummet

Sarita Rosenhaus

Du har suktat efter de där snygga jeansen på webbsidan så länge men likväl vet du inte om de kommer att passa dig. Vore det inte toppen om du kunde prova dem innan du köpte dem? Det Berlin-baserade företaget UPcload säger att nu är det möjligt.

Som initiativtagare till en ny era av e-mode låter UPcloads ”pass” användare skapa en onlineprofil med deras mått och stilpreferenser, och säkerställer att ”klädesplagg som köps på nätet kommer att passa i verkligheten”, enligt företagets pressmaterial.

Genom att använda en webbkamera och en vanlig CD-skiva, bestämmer programvaran för identifiering av foton kundens storlek och dimensioner utan att det behövs någon avancerad avläsningsutrustning. Det bästa av allt är att det tar endast tio minuter att skapa ett pass och det behöver göras endast en gång.

Företaget säger att detta till synes enkla kroppsmätningssystem kommer att ge perfekt passform varje gång, oavsett märke, och eliminerar krånglet med returer genom att ta bort gissningen av storleken. Kundens profil fungerar som ett ”pass” till de deltagande återförsäljarna på nätet, vilka erbjuder rekommendationer baserade på måtten.

Det gör det också möjligt för konsumenter att köpa kläder till familj och vänner, se en visuell bild av köparen när denne bär plaggen i det holländska programmet MimicMe, och hjälper till och med att bestämma vilka plagg som passar ihop.


Grundarna Sebastian Schulze (t.v) och Asaf Moses. (Med tillstånd av UPcload.com)

Grundarna Sebastian Schulze (t.v) och Asaf Moses. (Med tillstånd av UPcload.com)

De två vännerna och utexaminerade studenterna från Berlins Humboldtuniversitetet – Asaf Moses, en 29-årig israel, och Sebastian Schulze, 25, från Tyskland – utvecklade idén i januari 2010 efter att de hade upptäckt sin gemensamma frustration över att ha handlat varor med dålig passform på nätet och inte fått skicka tillbaka dem.

UPcload, en blandning av orden upload (ladda upp) och clothes (kläder), har sedan dess blivit framröstat som årets uppstart och har vunnit över 200 000 dollar i prispengar och statsbidrag, enligt ett pressmeddelande.

Teknologin bakom företaget är allt annat än enkel. Utvecklad för militär och halvledarindustrin av det israeliska företaget Imagu, finslipar bildanalysernas algoritmer bilderna till subpixelnivån, vilket är noggrannare än en standardprogramvara för identifiering av objekt och ger mått som är ”i genomsnitt mer exakta än de som tas av en professionell skräddare”, sade Moses till Business Week.

UPcload släpptes i februari och har redan inlett samarbete med The North Face och planerar att utöka till andra butiker och marknader, som skor.

Återförsäljare som väljer att använda programmet har en förbindelselänk på sina sidor som länkar till UPcloads konfidentiella databas. Användare har möjlighet att logga in på UPcloads box på återförsäljarens webbsida och får sedan reda på om plaggen som de överväger att köpa kommer att passa. Om UPcload, till exempel, vet att kundens midjemått är 86 cm och att denne tycker om löst sittande byxor, så vet programmet det och säger att jeansen kommer att vara för åtsittande för personens smak.

Som om detta inte vore tillräckligt ger sig Moses och Schulz inte bara i kast med Internet. Härnäst kommer de att skicka kroppsmått via mobila enheter, som smartphones. Den här innovationen kommer att hjälpa kunder så att de inte behöver ta med sig flera plagg till provrummet. Istället kan de skanna streckkoden för att få reda på vilket plagg som kommer att passa bäst.

Självklart kommer många kunder fortfarande att vilja se, känna och prova sina kläder själva, men det som UPcload gör vinst på är att många kanske kommer att våga sig på att handla över nätet när risken med det är mindre.

Enligt ett pressmeddelande slutar 40 % av de kläder som köps på nätet som returer. UPcload hoppas på att kunna få ner den siffran och öka klädförsäljningen, en mycket lovande utsikt för företag och kunder som är villiga att prova det för storlekens skull.

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024