Designchef: Strålande, helt enkelt strålande
Ulli Nitschke, chef för en arkitektfirma, tillsammans med sin fru. (Foto: Jade Liu / Epoch Times)


Adelaide Entertainment Centre i Australien satte upp Shen Yun Performing Arts sista föreställning för året den 7 maj. Publiken gav ofta uppskattande och varma applåderade och tenoren Hong Ming gav åhörarna ett extranummer.

Ulli Nitschke, designchef för ett arkitektföretag hade sett en broschyr om det New York- baserade Shen Yun på ett köpcenter. Han tyckte det var ett bra sätt att introducera Kina för sin fru så han köpte dem varsin biljett. Han hade varit i Perth och kom direkt till Entertainment Centre från flygplatsen.

Ulli Nitschke tyckte att Shen Yun var mycket intressant och att det var mycket vackert framfört. Dräkterna tyckte han också om.

– Det var många traditionella dräkter (i showen). Min fru är sömmerska och syr fest- och brudklänningar, hon uppskattade dem mycket

– Klänningarna var väldigt vackra, absolut, inflikade hans fru, och fortsatte med att säga att hon älskade alla de olika, vackra kostymerna med pärlbroderier och smycken, framför allt uppskattade hon ‘I en Miao by’, som handlar om en av Kinas äldsta etniska grupper, vilka är kända för sina arbetade huvudbonader och utsmyckade silversmycken.

– Jag älskade de färgglada klänningarna med alla de blänkande bitarna på, och dansen såg väldigt fin ut i dem.

Shen Yun använder en digital bakgrund som visar hisnande scener av det kinesiska landskapet och de himmelska sfärerna.

Bakgrunden interagerar med artisterna på scenen så att de verkar komma och gå mellan himlen och jorden.

Som expert på design uppskattade Ulli Nitschke den effekten och han sade:

– Jag gillade när det såg ut som om de faktiskt steg fram ur den tredimensionella scenen och sedan löstes upp tillsammans med molnen och hur allt sedan steg fram igen och hur de använde sina kroppar för att få det att röra sig upp och ner, och rörelserna var mycket, mycket eleganta.

Shen Yun väcker Kinas femtusenåriga kultur till liv igen genom musik och dans. Showen innehåller folkloristiska danser, gamla legender och moderna berättelser.

Nitschke uppskattade de olika faserna, såsom historien, sångarna och trummorna, ”och de annorlunda danserna vilka jag aldrig tidigare sett, till och med från Tibet, jag tyckte mycket om det”.

– Föreställningen var helt enkelt förstklassig, den var briljant, fullständigt lysande. Särskilt var de himmelska skönheterna imponerande, tyckte han.

Nitschke tyckte det var sorgligt att kulturen har undertryckts i Kina under så många år av kommunistiskt styre, men att det var inspirerande att Shen Yun återupplivar den förlorade gamla kulturen.

Han var förvånad över att Shen Yun inte får uppträda i Kina, eftersom det bara är vacker dans, varför kan de inte visa den? Det är bra att det finns så många kineser överallt i världen så att de kan komma tillbaks till sina rötter, sade han.

– Jag gillar Shen Yun väldigt väldigt mycket, den är mer äkta. Jag tycker också om löftet som de ger människorna, att världen inte är perfekt men ändå inger den hopp. Jag önskar att fler människor kan se den.

Nitschke studerade arkitektur i Tyskland och har arbetat för flera ledande europeiska arkitekt- och designföretag innan han kom till Australien där han driver eget framgångsrikt företag.

Reporter Jade Liu och NTDTV.

Shen Yun Performing Arts New York Company ger föreställningar i Sydney fram till den 19 maj.

Epoch Times är stolt sponsor av Shen Yun Performing Arts. För mer information besök www.shenyunperformingarts.org .

Översatt från engelska http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/35009/