Deppig? - dra ner på margarinet


En av de mest påtagliga förändringarna i den moderna kosthållningen är konsumtionsökningen av omega-6-fetter, linolsyra, som finns i många vegetabiliska oljor såsom havre, tistelolja (safflowerolja, safflorolja) och solrosolja. Sådant fett ökar risken för inflammationer, drar samman blodkärlen och ökar sannolikheten att det bildas blodproppar.

Omega-3-fetter ger däremot motsatta effekter. För optimal hälsa krävs det en balans av dessa två typer av fetter.

Problemet är att den nutida ökningen av omega-6-intag i kombination av en allmän minskning av konsumptionen av omega-3, mycket väl kan ge en fysiologisk och biokemisk obalans som kan förorsaka en rad sjukdomar, såsom hjärtsjukdomar och stroke [1], diabetes typ 2 [2] och autoimmuna sjukdomar (immunsystemet angriper kroppens egen vävnad) som reumatism [3].

Den allra senaste studien som undersökt den biologiska betydelsen av förhållandet mellan omega-6 och omega-3-intag publicerades online i tidskriften Psychosomatic Medicine [4]. I studien fann man en ökad risk för depression då andelen omega-6 ökade och omega-3 minskade, och ju mer proportionen ökade för omega-6 desto mer benägenhet för depressiva symptom. Denna forskning visar att det inte bara är viktigt att få en balans mellan omega-6 och omega-3 i dieten för den fysiska hälsan – utan även för den mentala hälsan.

Omega-6-fetter hittas rikligast i vegetabiliska oljor, men finns tex. även i margarin, konditorivaror, snacks och olika mellanmål. Att äta mindre sådan mat kan göra att man undviker övermått av omega-6-fett i kroppen och hjärnan.

Ett annat tillvägagångssätt är givetvis att öka intaget av omega-3-fetter genom att äta mat som fet fisk och tex. valnötter och/eller omega-3 som kosttillskott. I detta avseende är fiskolja, torskleverolja och linfröolja alla bra val.


Referenser:
1. Weber PC. Are we what we eat? Fatty acids in nutrition and in cell
membranes: cell functions and disorders induced by dietary conditions.
In: Fish fats and your health. Norway: Svanoy Foundation, 1989:9-18
2. Raheja BS, et al. Significance of the n-6/n-3 ratio for insulin
action in diabetes. Ann N Y Acad Sci 1993; 683:258-71
3. Simopoulos AP. The importance of the ratio of omega-6:omega-3
essential fatty acids Biomed Pharmacother. 2002 56(8): 365-79
4. Kiecolt-Glaser JK, et al. Depressive Symptoms, omega-6:omega-3 Fatty
Acids, and Inflammation in Older Adults. Psychosomatic Medicine 30th
March 2007 [epub before print publication]

John Briffa är läkare, författare och hälsoskribent i London, med intresse för kosthållning och naturmedicin.

Briffas webbplats http://www.drbriffa.com

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/7-5-3/54861.html