Den perfekta resenären: Mat på flyget
En del flygbolag hoppas locka nya kunder genom att förbättrar kvalitén och servicen på mat under flygningen. (Foto: Toshfumi Kittamura/AFP/GettyImages)


Man antar vanligen att maten på flyget är smaklös och inte vidare aptitretande. Vi som konsumenter förväntar oss detta och lever med det. Jag vill emellertid dela med mig av två nya upplevelser som jag haft med mindre europeiska flygbolag där jag faktiskt tyckte att maten var utomordentligt god.

För tre veckor sedan åkte jag från JFK-flygplatsen i New York till Bryssel med Brussels Airlines i business klass. På det avgående flyget åt jag torsk till middag och till frukost färska chokladcroissanter (jag menar flagiga och varma som om de just hade bakats) med yoghurt och underbart färsk mogen frukt.

På vägen tillbaka åt jag riktigt smarriga curryräkor med ris och varmt mjukt färskt bröd. Det mest slående med måltiderna var att allting var så färskt. Jag har på flyg runt om i världen ätit många gamla brödbitar och hemsk omogen frukt, men detta flygbolag lyckades utmärka sig i kvalitén på sina produkter.

En dag avreste jag från JFK till Wien i Österrike med Austrian Airlines i business klass. När vi gick ombord fick jag en trevlig chock: en kock klädd i full mundering inklusive kockhatt hälsade på oss innan planet lyfte. Han tog emot våra måltidsbeställningar (middag och frukost). Jag har aldrig sett något sådant tidigare. Det var ett trevligt sätt och ledde till mycket höga förväntningar som alla blev uppfyllda. 

Middagen bestod av filet mignon med sparris (perfekt krispig), stekta palsternackor och ljuvlig glasyr gjord på sojasås-reducering. Smakerna var otroliga och höll verkligen restaurangkvalité. Till frukost åt jag en omelett, potatisplättar (rösti), färsk frukt och yoghurt (och inte att förglömma riktig apelsinjuice)

De tog också emot beställningar på specialkaffe åt alla som kocken vispade upp i pentryt (tänk dig rom eller Baileys i din cappuccino, eller en sked glass till din dubbla espresso). Kvalitén på dryckerna var fantastisk och jag vågar säga att de var bättre än kaffet i vissa mycket stora cafékedjor.

Avsikten med denna artikel är att låta alla passagerare veta att det finns flygbolag som har förstått hur man serverar mat. Deras höga standard och fokus på kvalité är egentligen självklar. Jag applåderar dem och uppmuntrar andra flygbolag att uppmärksamma det och förhoppningsvis följa efter för att förbättra servicenivån.

Jag har hittat en webbsida som heter airlinemeals.net som skriver recensioner av nästan alla flygbolags måltider (inklusive de två som jag tog upp i denna artikel). Jag uppmuntrar er att undersöka olika flygbolag innan ni bokar nästa flyg för att se hur de står sig i konkurrensen.

Som alltid önskar jag er alla den lyckligaste av resor och Bon Appetite!

Översatt från engelska.