Den mobila betalningsmarknaden slåss om plånböckerna
Logotypen för online betaltjänsten PayPal fotograferades under eventet LeWeb 2013, nära Paris, den 10 december 2013. PayPal är en av de första och mest använda formerna av en elektronisk plånbok för inköp på nätet. (Foto: Eric Piermont /AFP/Getty Images)


Med hundratals miljarder dollar på spel, har marknaden för mobila betalningar blivit ett slagfält. Företagen lanserar mobilappar och bombarderar konsumenterna med specialerbjudanden för att locka dem att byta till en annan.

I en färsk rapport uppskattar Gartner, en av världens ledande forsknings- och rådgivningsföretag inom IT-branschen, att den mobila betalningsmarknaden kommer att vara värd över 712 miljarder dollar 2017.  Gartner har sin bas i Stamford, Connecticut, USA.

Mobila betalningar kommer att förändra människors sätt att köpa. Det skulle kunna innebära att bland annat erbjuda personliga kuponger, omedelbar kredit, och hands-free betalning, som det nyligen rapporterades om i en artikel i nyhetstidningen för teknologi, Forbes Tech.

PayPal, det tidigaste företaget för online betalningar, står inför utmaningar från andra företag, såsom Square, och Apple, liksom de många bankerna som nu också släpper ut liknande appar på marknaden.

Square var ett av de första företagen som erbjöd en mobil betalningslösning för existerande smartphone-användare, och nu gör företaget transaktioner för över en miljon dollar per vecka. Squares kortläsare ansluts till hörlursuttaget på en smartphone, så att användarna kan ta betalningar via ett mobilnät.

PayPal lanserade över 20 produkter förra året, varav en var PayPal Here, även känd som en Square-killer.

Artikeln i Forbes Tech fortsatte belysa ämnet med att Apple anser att de kan konvertera sina 600 miljoner användare till att använda sin mobila betalningslösning. Företaget ersätter också kraven på namnunderskrift med ett program som läser av tummens avtryck. Avläsaren finns med i Apples iPhone 5S.

Apples mobila betalningslösning kanske inte kräver användning av iBeacon, men det kan användas för att förbättra köpupplevelsen.

iBeacon är en Bluetooth-teknik som är byggd för att lokalisera och spåra en smartphone i en butiksmiljö. Det kan då ge ytterligare information, till exempel erbjudanden, beroende på vilken del av butiken kunden besöker.

Ett kafé i Storbritannien använder iBeacon för att ge bort tidningar till alla som sitter inne i kaféet, skriver The Guardian.

Bank of America och Chase är två banker som erbjuder sina egna mobila betalningslösningar.

Företag som PayEx och Paypal erbjuder tjänster för mobila betalningar i Sverige.

QR-koderna som Seqr använder för mobila betalningar hos exempelvis McDonalds och Hemköp har förra året kompletterats med NFC (Near Field Communication).

Tidigare fick kunden som ville betala med tjänsten Seqr registrera betalningen i butiken genom att ta en bild av en qr-kod, med hjälp av mobiltelefonens kamera.

Med den nya metoden betalar man genom att röra vid NFC-taggen med mobilen och sedan slå in sin pin-kod för att bekräfta köpet, enligt webbsidan mobil.se.

För att fånga den mobila betalningsmarknaden, kommer man dock behöva lite tur, rätt produkt, timing och lite övertygelse.

Översatt från engelska

Tilläggsrapportering av Pirjo Svensson