Shen Yun Performing Arts Touring Companys premiär på Wiener Stadthalle presenterade än en gång 5000 år av gammal kinesisk kultur i ett nytt ljus.
Vid mottagningen på festvåningen efter föreställningen den 1 maj deltog personer från den finansiella och kulturella sektorn, ledare från näringslivet och andra. De ville personligen visa sin uppskattning och gratulera artisterna för deras konstnärliga färdigheter.
Ruth Strutzmann, dansmästare i Österrike 1971 sade:
– Shen Yun är harmoni, helt enkelt harmoni och på något sätt påverkar det publiken, åtminstone påverkade det mig. Man kan inte låta bli att känna en känsla av frid och avkoppling, man känner sig nästan tyngdlös.
Med tanke på hennes bakgrund inom dansen, såg hon på Shen Yuns dansare med en sakkunnigs ögon.
– Jag kan inte låta bli att uttrycka min absoluta glädje över denna klassiska danstradition och synkronisering i scenerna är ett viktigt inslag i föreställningen.
Klassisk kinesisk dans är till stor del ny i Väst och har ingen jämförelse då dess dansform är tusentals år gamla, enligt bolagets hemsida.
– Den österrikiska baletten borde titta på den här föreställningen som ett exempel att ta efter, sade Strutzmann.
– Dansarens rörelser är exakta. Helt enkelt imponerande! Storartat! Att kunna göra spagat när du står är otroligt. Det verkar vara en blandning av dans och akrobatik.
– Nu vet jag varifrån Paris revue Theater fick sin idé till solfjäderdansen, från Shen Yun: Plommonblomscenen.
Yunchia Chen koreograferade den dansen och Susan Liu komponerade musiken. Det kinesiska folket tycker om symboliken i plommonblommorna. Trots att dessa blommor är små och fina, visar de mod i motgångar och blommar även i snö.
En annan dansscen, Berättelsen om oss, kändes unik och imponerande mest på Ruth Strutzmann, eftersom den visade den nuvarande situationen i Kina.
Dansnumret berättar historien om en lärare och hennes elever som inte bara lär dem konsten att skriva, utan också hur man hanterar livet. Kinesiska statliga säkerhetsstyrkor griper henne på grund av att hons skrev orden ”Sanning, Godhet och Tålamod” på svarta tavlan.
Strutzmann prisade blandningen av österländsk och västerländsk musik, och var mycket rörd av tonerna från erhun [ett forntida kinesisk instrument med två strängar].
Hon kunde inte låta bli att säga:
– När man tittar på showen, känner man sig nästan lika lätt som dansarna.
– Jag kommer definitivt att rekommendera föreställningen till andra och har redan tagit flera foldrar att dela ut bland alla där jag bor.
Alexander Hamrle, Veronika Mueller och Christina Riveland rapporterade.
För ytterligare information se hemsidan www.ShenYunPerformingArts.org eller sv.shenyunperformingarts.org
Epoch Times är mediapartner till Shen Yun Performing Arts.
Översatt från engelska.