Dålig ekonomi påverkade inte julstämningen i USA
Mathew Woods 11 år justerar en prydnad i familjens julgran i Wilmington, Ohio. Hans far- och morföräldrar har precis berättat att det inte blir några julklappar från dem i år. (Foto: John Moore / Getty Images)


Majoriteten av det amerikanska folket lyckades hålla julstämningen vid liv trots de sämre tiderna, enligt en aktuell undersökning.

90 procent av de sammanlagt 1 762 vuxna som tillfrågades i undersökningen sade att julen betyder mer än gåvor och måltider och att familjen och tron är vad dessa tider egentligen handlar om.

Många amerikaner har det svårt nu när företagen drabbas av den ekonomiska krisen. Mer än hälften av de tillfrågade känner någon som förlorat sitt jobb under de senaste sex månaderna.

Men precis som Grinchen i Dr. Seuss berömda barnbok inte kunde hindra julens anda genom att stjäla presenterna i en småstad, ser många amerikaner bortom tanken på att pengar och presenter är kärnan i julens lycka. Sammanlagt 78 procent sade att den hårda ekonomiska tiden påmint dem om vad som verkligen är viktigt.

Majoriteten håller också med om att denna tid av svårigheter faktiskt kan hjälpa människor att komma närmare varandra. Sammanlagt 73 procent tror att USA kommer att bli starkare än tidigare när den ekonomiska krisen är löst.

Fortfarande sade många vuxna att de inte låter den ekonomiska situationen påverka deras julfirande överhuvudtaget. 46 procent säger att de kommer att spendera samma belopp på presenter som förra året, medan 9 procent uppgav att de planerar att spendera till och med mer.

Barnen kommer också fortfarande att få det bra. Endast 22 procent av de vuxna sade att de i år måste ge färre presenter till sina barn (familjens vänner kan få lite mindre dock, enligt 37 procent av de svarande).

Undersökningen genomfördes den 9 och 10 december av Socratic Technologies, ett organ för marknadsundersökningar som regelbundet bedriver globala webbaserade undersökningar. Resultaten publicerades den 23 december av Dollar Sawy-tidningen, en av undersökningens sponsorer.

– Trots de svåra ekonomiska tiderna fortsätter amerikanerna att ha ett djupt, innerligt samband med julsäsongen, säger Neil Wertheimer, chefredaktör för Dollar Sawy och getdollarsavvy i ett pressmeddelande.

– Även om de i år anser att presenterna kommer att bli färre och måltiderna lite mindre extravaganta, kommer glädjen av jultiden att vara lika stor, om inte större än de varit senaste åren.

Engelsk version: http://en.epochtimes.com/n2/content/view/9112/