Da Vinci-fynd till Göteborg
La Bella Principessa av Leonardo da Vinci


I Eriksbergshallen pågick för femton år sedan en utställning om Leonardo da Vinci. Nu kommer Leonardo tillbaka tillsammans med sina samtida konstnärskollegor från renässansen, Michelangelo och Rafael, och med sig har de det senast da Vinci-fyndet: La Bella Principessa.

Den 29 oktober var det presskonferens på Eriksberg. Medverkande var Alessandro Vezzosi från Italien, da Vinci-expert och chef för da Vinci-museet i Toscana, och konstnärlig ledare för utställningen i Göteborg. Vid sin sida hade han en annan italienare, Francesco Buranelli, utställningens vetenskaplige ledare och tillika Vatikanstatens vice kulturminister och tidigare chef för dess museum.

Alessandro Vezzosi var en av de experter som fastställde konstnärens identitet på en tavla som antogs vara en tysk målning gjord i Leonardo da Vinci-stil:

– Jag har kommit till slutsatsen att Leonardo da Vinci är konstnären. Ni kan alla se det uppenbara, ljuset, harmonin och de perfekta proportionerna. Exaktheten i teckningen får oss att tänka på ögonen som själens spegel, sade Francesco Buranelli (Se bilden)

Ett fingeravtryck hittades genom multispektralanalys som jämfördes med ett som hittats på en av Leonardos tidigaste målningar. De matchade. Tavlan daterades till 1490, beviset skulle vara hårnätet och mönstret kring flickans fläta. Analysen visade också att konstnären målat med vänster hand, vilket Leonardo gjorde.

Tavlan kommer att ingå i utställningen tack vare konstsamlaren Peter Silverman som äger den sedan 2007. Han köpte den för 19 000 dollar men efter analysen är tavlan värd 150 miljoner dollar.

Leonardo da Vinci, Michelangelo och Rafael är renässansens stora odödliga mästare. De föddes alla i Italien  under 1400-talet andra hälft. Alessandro Vezzosi berättar att trots krig och naturkatastrofer som orsakade stor förödelse blommade konsten med full kraft.

– Konstnärer, poeter och musiker kom att visa upp återfödseln av människans skapande kraft, sade han.

När renässansen mognat blev fria städer furstendömen. Det ekonomiska uppsvinget var starkare här än i övriga Europa. Palats och katedraler byggdes, städerna byggdes om, och det blev de tekniska framstegen som gav näring till kulturen i renässansstaden. Familjen Medici var en av renässansens mäktigaste familjer och de gynnade konsten och var mecenater till Michelangelo och Rafael.

Florens var det nya Aten och stadens mynt gällde i hela Europa. Här arbetade tidens största arkitekter och konstnärer. Leonardo da Vinci, Michelangelo och Rafael drevs alla hela tiden framåt av egen kraft mot nya mål.

– Vi vet inget om relationen mellan Michelangelo och Leonardo da Vinci, säger Alessandro Vezzosi.
Men så mycket vet man att de bland annat tävlade om att måla fresker i ett palats i Milano. De arbetade för hoven i Florens och Milano samt för Vatikanstaten.

Utställningen i Göteborg kommer att presentera nya studier och upptäckter som kommer att kasta ljus på rivaliteten och vänskapen mellan konstnärerna. Banden och konflikterna dem emellan har att göra med de verk de skapade.

– Det har varit en vånda att välja verken till utställningen. Den ska visa upp ämnen som arkitektur och uppfinningar, livet och historien, säger Francesco Buranelli.

Leonardo har ritat befästningar och vapen. Att även Michelangelo hade gjort det var en överraskning. De gjorde detta för att försvara Florens när det blev krig. Michelangelos ritning kommer att visas på utställningen och den är intressant, menar Francesco Buranelli som sedan övergår till Rafael, som kommer att bidra med en bild på en man och en pojke. Om den tavlan säger han:

– Utan tvekan ett mästerverk men inte så behagligt att se på, inte vacker. Så heter den också ”Pojke besatt av demonen”.

Buranelli som förklarar bilden, säger att den övre delen visar Gudsnärvaron och den nedre delen en pojke som kanske lider av epilepsi. Tavlan är expressionistisk, den känslomässiga effekten har förstärkts, Rafael som annars var en mästare i harmoni. Det här finns även hos de andra mästarna och det kan användas som en jämförelse med moderna verk som till exempel Edvard Munchs Skriet.

Ett femtiotal utvalda verk från Europa kommer att ge en fängslande bild tillsammans med andra samtida konstnärer som t ex Dürer, en tysk målare från samma tid, och detta kommer att berika utställningen, menar Francesco Buranelli.

Den här utställningen arrangeras av Excellent Exhibitions i Malmö tillsammans med Göteborgs Stads Kulturförvaltning och därmed byter staden fokus. 2009 har nämligen varit ett år med många stora musikevenemang med internationella stora världsartister på scenen. År 2010 kommer konsten ska stå i centrum för stora internationella utställningar. Stadens konstmuseum står berett, även om det nu blir Eriksbergshallen som får den första världsutställningen med start 20 mars nästa år, innan den beger sig ut på  en åtta år lång turné.


Pojke besatt av demonen av Rafael som annars är harmonins mästare. Francesco Buranelli förklarar bilden.

Pojke besatt av demonen av Rafael som annars är harmonins mästare. Francesco Buranelli förklarar bilden.