Nätverket döptes till ”cookiegate” och blev snart ett samtalsämne för tusentals kvinnor i chattrum på internet.
Premiärminister Gordon Browns uppenbara vägran att diskutera kakpreferenser, eller om han ”doppade” i sitt te, var en av de största nyheterna som kom ut ur en live webbchatt som premiärministern nyligen hade med kvinnliga väljare.
Mumsnet är ett socialt nätverk för brittiska kvinnor och har 800 000 medlemmar. Det har blivit en viktig arena i det kommande allmänna valet i Storbritannien. Så till den grad att valet i maj redan har beskrivits som ett ”mumsnetval”.
– Mumsnet står för de moderna mödrarna som kommer att bli nyckelfigurer på det politiska slagfältet vid valet, berättade Deborah Mattinson, en opinionsundersökare för Gordon Brown, i en intervju för tidningen Times nyligen.
Gordon Browns webbchatt är bara toppen av ett isberg i fråga om politikernas försök att återuppta kontakten med en generation av politiskt desillusionerade internetslavar.
Barack Obamas valkampanj 2008, som värvade röster via e-post och moderna medier, har beskrivits av valstrateger hos Labor, konservativa och liberala som idealmodellen för att värva nya väljare.
Förutom annonser på Mumsnet och Facebook använder politikerna också kampanjer för att ösa förakt över motståndarna. På Liberaldemokraternas parodierande webbplats, Labservative.com, har det cirkulerat satiriska annonser som hävdar att Labor och det konservativa partiet praktiskt taget är identiska.
Det faktum att cyniska och spefulla annonser vunnit popularitet efter att ha cirkulerats av liberala aktivister på Facebook, är del av en större fråga.
Många väljare har blivit desillusionerade om politiken efter en av Storbritanniens värsta politiska skandaler, där det förra året konstaterades att massvis med politiker hade krävt tusentals pund i ersättning för parlamentariska omkostnader för oseriösa inköp.
I ett försök att övervinna fördomar mot politiker utnyttjar partierna i högre grad ”muntligt” kampanjande via sociala medier såsom Facebook.
Även i onlineannonsering använder partierna nya sätt för att rikta budskapet till särskilda intressegrupper. De konservativa planerar för närvarande en reklamkampanj på flera nivåer på den brittiska dejtingsajten Match.com, efter att en anställd upptäckt att användare lägger ut personliga detaljer såsom personlig inkomst på sina profiler.
Twitter har också blivit ett viktigt verktyg för kommunikation. Efter utfallet från till exempel cookie-gate, använde Gordon Brown sitt Twitter-konto för att berätta för alla som var intresserade, att han föredrog chokladkakor.
Men hur har väljarna reagerat på politikers användning av sociala medier? En färsk undersökning för New Media Age fann att 46 procent av 18 till 21-åringar var mer intresserade av årets val som en följd av ökningen av politiska kampanjer genom sociala nätverk, såsom Facebook.
Dessutom kommer sannolikt cirka 60 procent av 18 till 25-åringarna att tänka positivt om partier som använder dessa kanaler för kommunikation.
I ett försök att utnyttja intresset för kampanjen genom sociala nätverk har Facebook lanserat en sidosajt kallad ”Demokracy U.K”, som hittills har lockat mer än 36 000 fans.
Men vad som är intressant är att bara 5 procent av de tillfrågade i undersökningen litar på uttalanden som politikerna gör genom Facebook. Bara 1 procent rapporteras lita på löften som politiker gör via Twitter.
En del av orsaken till denna skepsis är att de avslappnade normerna på nätverken, som tillåter individer att ibland göra lättvindiga kommentarer, vilka de inte kan göra i TV-debatter.
Laborkandidaten Stuart MacLennan blev Twitters första offer efter att han avskedats för att ha skämtat om slaveriet på sin profil och talat om pensionärer som ”likkistesmitare”.
Separata undersökningar har funnit att de flesta väljarna troligen baserar sina politiska beslut på information som kommer från TV-debatter snarare än från e-post eller Facebook.
Enligt vissa akademikers mening är betydelsen av internet överdriven. Majoriteten av väljarna värvas troligtvis fortfarande av lokala politiker på traditionellt sätt, snarare än via internet.
I en nyligen genomförd undersökning fann det konservativa partiet att 89 procent av dess medlemmar hade fått material via den vanliga brevlådan, jämfört med 18 procent via e-post.
Professor Philip Cowley som undervisar i politik vid Nottingham University anser att nymodigheten med internetkampanjer har gett en skev uppfattning om deras betydelse.
”Det finns ett omvänt förhållande mellan betydelsen av vilken som helst valkampanjteknik och storleken av mediebevakning som ägnas åt den”, skrev han nyligen i en blogg.
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/33376/