Butiksbojkott slår tillbaka på kinesiska leverantörer
Kinesiska polisbilar parkerade på taket till en Carrefourbutik i kuststaden Qingdao. Staden kommer att hålla de olympiska seglingstävlingarna senare i år. (Foto: Mark Ralston/AFP/Getty Images)


Efter den franska protesten mot Pekings olympiska fackelstafett har de officiella kinesiska medierna antagit en mycket kritisk hållning gentemot Frankrike. Man har förespråkat en vedergällnings-bojkott vilket resulterat i kinesiska protester och bojkott av den franska butikskedjan Carrefour. Den eskalerande bojkotten har nu börjat slå tillbaka på Carrefours kinesiska leverantörer.

Den 24 april fick en matleverantör i Peking ett fax från Carrefour med begäran om retur av varor.

– Om bojkotten fortsätter kommer vi definitivt att göra stora förluster i framtiden, sade leverantören och nämnde att även andra matleverantörer fått begäran om retur av varor från Carrefour.

En annan leverantör i Peking blev ombedd att åka till Carrefour för att ta hand om 70 lådor returnerade varor. Om han inte gjorde det skulle ordern ogiltigförklaras.

– Sjuttio lådor är lika mycket som tio dagars försäljning på Carrefour, sade leverantören.

Enligt en kinesisk affärstidning kommer 95 procent av varorna i de över 100 Carrefourbutikerna från fler än tusen lokala leverantörer i Kina. Enligt Carrefours returkontrakt kommer bördan från de osålda varorna i slutändan att hamna på leverantörerna.

– Protesterna i Peking, Shanghai, Guangzhou och Suzhou är relativt återhållsamma. Protesterna utanför butiker i Hefei, Xuzhou, Kunming, Changsha, Wuhan och Qingdao är emellertid väldigt intensiva, sade en direktör på Carrefour, som inte vill uppge sitt namn i media.

Butiker i Wuhan och Hefei har tvingats avbryta verksamheten på grund av protesterna.

– På grund av bojkotten har vår totala försäljning sjunkit nästan 20 procent de senaste dagarna. Vi får alltfler meddelanden om retur av varor från våra olika butiker, sade direktören.

Yang som arbetar på ett transportföretag i Shanghai oroas eftersom mellan 70 och 80 procent av hans företags leveranser går till Carrefour.

Enligt Yang innebär bojkotten endast en kortsiktig försäljningsförlust för Carrefour, medan de verkliga offren för bojkotten är över tusen kinesiska leverantörer.

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-5-4/70202.html